HAr upptäckt att jag i ett av mina fönster har ett 7 små märken i ytterglaset på ett fönster (170x240) som jag inte vet varifrån de kommer. De påminner lite om stenskott, men inte alls lika djupa (ej igenom glaset) och inga stjärnor runt.
Har bifogat bild, men det är lite tricky att fotografera ett litet märke på glas. Det är märket som syns ungefär mitt i bilden vågrätt och 2/3 ner lodrätt, med alulisten mellan glasen bakom. De är spridda oregelbundet över hela ytan och har lite olika storlek, men är ca 2-3 mm breda och bara någon mm djupa.

Ska självklart kontakta leverantören, då fönstren monterades i höstas, men vill ändå ha tips på vad man kan göra åt dem och även vad som kan orsakat dem.


Ps
Jag vet att fönstren är lite skitiga, men det var när jag skulle putsa dem jag upptäckte skadorna
 
  • Närbild på fönsterglas med små, oregelbundna märken och skuggan av alulisten syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Det är ingen som kört snöslunga och träffat rutan? Eller kastat snöboll? Lövblås? Gräsklippare? Jag har svårt att se märkena, men beskrivningen låter lite som något som kan uppstå av grus som skjuts mot rutan.
 
K
Fåglar som flugit in i fönstret med näbben?
 
Varken snöslunga eller gräsklippare och det är in mot trädgården. De monterades sent i höstas. Inga stenar, snöbllar eller annat kastat eller upphittade som kan förklara det.
Fågelnäbbar möjligen, men tycker de borde vara för mjuka eller någon fågel borde fått sätta livet till.
 
Om man nu lagt mobilkameran åt sidan och bemödat sig om ett riktigt bra foto då hade man kunna väntat sig bättre svar.
 
M mamawi skrev:
Varken snöslunga eller gräsklippare och det är in mot trädgården. De monterades sent i höstas. Inga stenar, snöbllar eller annat kastat eller upphittade som kan förklara det.
Fågelnäbbar möjligen, men tycker de borde vara för mjuka eller någon fågel borde fått sätta livet till.
fåglar äts upp av närmaste katt eller annat djur
 
Tar åt mig av kritiken angående bildens kvalitet och otydligheten i den, Har lagt riktiga kameran på laddning, så återkommer med nya bilder imorgon.

Har dock inte kritiserat svaren....
 
Har nu tagit LITE bättre bilder. Om de nu kan vara till någon mer hjälp. Ser onekligen ut som det är stenar som träffat rutan, undrar bara när, var och hur i sådant fall.

Kan man göra något åt dem? Har idag mailat tillverkaren och funderar på att ta kontakt med försäkringsbolaget också. Tips?
 
  • Närbild på en fönsterruta med mindre skador som liknar stenskott, nära en pekande fingertopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett finger som pekar på små skador på en fönsterruta, antyder stenskott.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en fönsterruta med små skadepunkter jämfört med ett finger för storleksskala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Lite osäker på lagstiftningen, men borde det där inte bara vara att göra en reklamation på? Så nytt så borde det vara möjligt?
 
Scouten skrev:
Lite osäker på lagstiftningen, men borde det där inte bara vara att göra en reklamation på? Så nytt så borde det vara möjligt?
reklamaton över det där? argumentera om varför
 
A
Mikael_L
Undersökte du fönstrens skick direkt efter leverans/montage?
 
Jag har åstadkommit liknade skador genom sprutande vinkelslip.
 
Scouten skrev:
Tja, så svårt är det väl inte? Har man köpt en produkt, som är defekt, upptäcker defekten inom ett halvår, så ligger väl bevisbördan hos producent, att den inte var defekt från början?

[länk]

Jag säger inte att det är säkert att lyckas, men det kan gå.
du menar att skadan inte kan ha skett efter?
ser lite ut som hände med glas efter bus med slängda stenar
 
A
K Klasklättermus skrev:
du menar att skadan inte kan ha skett efter?
ser lite ut som hände med glas efter bus med slängda stenar
Jag håller med dig, men TS påstår att det inte har varit åverkan, och en stor del av bevisbördan ligger på leverantör. De måste visa att det inte är ett ursprungligt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.