A
Hej, vi har en stuga där vi börjat bryta upp golvet i sovrummet. Idag är det isolerat ca 3cm, men vi vill få minst 20cm framöver. Det vi har upptäckt är att reglarna ligger direkt på marken, eller strax ovan. Vi behöver alltså gräva ut en del, men vill inte gräva ut under grundmuren. Skulle man kunna gräva ut, lägga makadam ångspärr, cellplast och därefter regla på det? Det vill säga skippa luften i krypgrundskonstruktionen?

Huset är från slutet av 50-talet, står på sandmark, det är snustorrt under huset idag och ingen påväxt i grunden, det finns idag inga som helst ventiler i grunden.

Någon som har en bra lösning till mig?
 
Att det är snustorrt nu beror främst på den nästan obefintliga isoleringen.

Exakt hur du bör göra beror på vad du får plats med. Någon ångspärr ska du inte ha, i synnerhet inte i det läget. Har du gott om plats på höjden kan du starta med ett lager makadam som jämnar till marken. Fraktion 8-16 så kan du hantera det för hand. Har du ont om utrymme kan du ta lecakulor istället, som bidrar till isoleringen. Cellplast går bra att använda ovanpå det. Ett alternativ till cellplast är markskiva. Vill du ha en träkonstruktion ovanpå det bör den dimensioneras som ett golvbjälklag och hänga på ytterväggarnas syllar. Gjuter du en tunn, armerad, betongplatta ovanpå cellplasten/markskivan, kan du ställa en träkonstruktion med mindre dimensioner direkt på betongen.
 
A
Plats finns det nästan ingen, men å andra sidan har jag gott om makadam efter felberäkning på förra projektet...

I din konstruktion med reglar, så isolerar man inte i bjälklaget?
 
Scouten skrev:
I din konstruktion med reglar, så isolerar man inte i bjälklaget?
Jo, självklart. Ovanpå makadamen måste det finnas ett tillräckligt tjockt skikt med ett eller flera isolerande material som inte är fuktkänsliga, innan du kan använda trä.
 
A
Det är jag med på, men det är ju UNDER bjälklaget. Min fråga var om man i så fall ska isolera enbart under bjälklaget, eller om ska fylla bjälklaget också?
 
Du skall göra båda delarna.
 
A
Tack! Det låter som en plan.
 
A
Om man istället bestämmer sig för att isolera och gjuta platta, hur tjockt behöver man då gjuta? Måste man likväl hålla sig till 10 cm, eller kan man gå ner i tjocklek? Det blir ju nästan en ”flytande”platta, som inte bär någon last från huset i övrigt? Fast man behöver kanske tjockleken för att hantera armering och annat? Risken är bara att det blir väldigt kalla golv eftersom vi sänker till underhållsvärme i perioder när vi är där lite.
 
Kolla upp EPS betong. Det kan vara en lämplig metod för dig i ditt läge.
Lycka till.
 
A
Hej, jag kollade faktiskt upp det för en tid sen med en betongstation, de avrådde mig helt från det, enligt dem var det inte en bra produkt att använda för det syftet.
 
Förr gällde minst 6 cm, men utvecklingen när det gäller betong har varit enorm de senaste åren. Jag är inte helt uppdaterad på området, kolla med leverantörens teknikavdelning. Skall du ha armering så måste det ju ändå finnas några centimeter på vardera sidan. Om plattan inte har ordentligt stöd under hela ytan måste man räkna på lasterna och då kan det bli fråga om andra dimensioner.
 
A
Jag kan förresten meddela att vi sen två veckor har nytt gjutet golv i stugan. Det blev 100mm betong, med ingjuten golvvärme, på 300mm cellplast och makadam under det.

Det blev lite jobb, men känns helt rätt nu.
 
  • Gilla
Fred_HL och 1 till
  • Laddar…
A
För knappt fyra månader sen:
 
  • Delvis rivet rum i pågående renovering med synliga stödbjälkar, murbruk på golvet och avskalade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Så här såg det ut i helgen:
 
  • Renoverat vardagsrum med soffa, braskamin och utsikt till sovrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hakan_975 och 2 till
  • Laddar…
A
Sen kan man ju konstatera att det nog finns många som kan hitta lite röta i golvet i sovrummet, utan att de ger sig på att byta tak i köket, men trots slitet, så är jag nöjd med att vi tog helhetsgreppet och gjorde allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.