Hej, är helt ny på hus och renovera betyder nu inte bara lägga klickgolv och tapetsera.

Har rivit ut golv (väggar ska bort om ett par dagar) ur ett litet rum i källaren där jag misstänkte mögel. Luktade inte innan men nu gör det. Få bort organiskt material, tvätta, slipa, klinkers - inga problem, men hur gör jag med den rostiga spiken i golvet? Behöver jag ta bort den och fylla hålen? Hur isf? Rivet golv i källarrum med nakna väggar, dammsugare och avlägsnat material ger hint av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dra ut dom med en hovtång. Hålen lär fyllas med fästmassan för dina klinkers.
 
Så länge inte spiken blir i vägen då du lägger klinker kan du låta den sitta kvar.

Annars kan du ta vinkelslipen och skära bord dom.
 
Är golvet tillräckligt stabilt för att lägga klinkers?
 
A Avle skrev:
Är golvet tillräckligt stabilt för att lägga klinkers?
Varför skulle det inte vara det? Huset är från 70, kakel och klinkers finns i två andra källarutrymmen och det har inte slagit sig. Jag skulle bli förvånad om detta lilla utrymme beter sig annorlunda.
 
Det kan vara bra att titta lite på så det inte börjar lossna plattor för dig.

Sen ser det ut att ligga en träfiberskiva på golvet på bilden och då bör du skruva golvgips innan du lägger klinker
 
AlmaMaja AlmaMaja skrev:
Varför skulle det inte vara det? Huset är från 70, kakel och klinkers finns i två andra källarutrymmen och det har inte slagit sig. Jag skulle bli förvånad om detta lilla utrymme beter sig annorlunda.
Vad är det under golvet? Är det golvspån vi tittar på? "Källare" låter ju som det borde vara platta, och är det ett uppreglat golv och du misstänker mögel kanske det kan vara bra att gräva lite djupare?
 
  • Gilla
Avle
  • Laddar…
A Avle skrev:
Det kan vara bra att titta lite på så det inte börjar lossna plattor för dig.

Sen ser det ut att ligga en träfiberskiva på golvet på bilden och då bör du skruva golvgips innan du lägger klinker
Träfiberskivan eller det som är kvar av den stinker apa och ska slipas bort. Ngn form av impregnering gissar jag.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad är det under golvet? Är det golvspån vi tittar på? "Källare" låter ju som det borde vara platta, och är det ett uppreglat golv och du misstänker mögel kanske det kan vara bra att gräva lite djupare?
På bilden ser du att jag tagit bort golvet. Möglet hittade jag bakom en limmad list direkt på väggen. Så efter den listen grävde jag då bort golvet. För att vara helt säker ska jag även ta bort väggarna som jag skrev. Jag tänker att det är djupt nog.
 
AlmaMaja AlmaMaja skrev:
På bilden ser du att jag tagit bort golvet. Möglet hittade jag bakom en limmad list direkt på väggen. Så efter den listen grävde jag då bort golvet. För att vara helt säker ska jag även ta bort väggarna som jag skrev. Jag tänker att det är djupt nog.
Men det du står på, är det betong eller spånskiva? Ursäkta min något dåliga syn, men jag kan inte avgöra vad det är .. :)

Är det vi ser "i det fyrkantiga hålet" i väggen betong i en källarvägg?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Men det du står på, är det betong eller spånskiva? Ursäkta min något dåliga syn, men jag kan inte avgöra vad det är .. :)

Är det vi ser "i det fyrkantiga hålet" i väggen betong i en källarvägg?
Det grå på golvet är betongen, det brunröda är fastklibbade rester av någon skiva som luktar peck. Ska slipas. Det fyrkantiga hålet är typ betongväggen, puts - men det sitter lite tapetrest kvar som ska skrubbas bort. Ja, det var tapetserat direkt på betongväggen.

Hittade även en instruktion om fuktspärr från 70-talet under golvet.
 
Det gör ju det hela lite lättare, inget problem med bärighet då. Var bara noga med att slipa bort limrester och ta bort uppstickande spikar så de inte är i vägen när du lägger klinker.

Lägg primer innan du sätter plattorna om det är betongrent så att inte plattan suger för mycket.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.