Hej.
I år tänker jag INTE skrubba verandan! Är det någon som har provat trall-tvätt-tillsats till en högtryckstvätt?

Vad ska jag tänka på när jag köper högtryckstvätt? Ska använda den främst för veranda-tvätt, biltvätt och t.ex avspolning av trädgårdsmöbler.

Vilka märken är bra?
Hur stor motor behöver man?
Vilka tillverkare har bra borstar till trall-tvätt?
Vilka tillverkare har bra sprutmunstycken?

Tack.
/Micke
 
Lånade en kärcher med tralltillsats. Till och med min gamla mor klarade av att köra den och var nöjd med resultatet. Hörnen är ju lite svåra att komma åt men jag var ändå väldigt positivt överraskad.
 
Råd och Rön hade ett bra test förra våren.

http://www.radron.se/templates/test____4472.asp

Både Kärcher och Alto är kvalitetsmärken
Båda har tralltvättar.

På många andra märken kan det vara mycket skiftande effekt på munstyckena.
 
Jag har en Kärcher 5,85M + T-racer trallverktyg. Det blir kanon. Det viktiga är att man spolar med en svepande rörelse hela tiden så man inte står still. Då blir det lätt en ring som märke. Hörnen tar man med det vanliga munstycket.

Sedan träoljar man verandan med en mindre roller - då går det snabbt som sjutton.

På maskinen finns det en behållare för rengöringsmedel samt två munstycken.

Är mycket nöjd med investeringen (Ca 1700 spänn)!
 
Kommer användas till biltvätt i huvudsak.
:surprised: :surprised:
Nej inte bilen... de e inte bra för färgen (nya bilar iaf) kan komma fram grundfärg om man går för nära några ggr, högtryckstvätt+ väldigt "sandig" bil =>sandblästring 8)
Men att tvätta mattor med = kanonbra!
 
Är det någon som vet resultatet av högtryckstvätt eftert ett par år? Hur går det med resta fibrer?
En kollega till mig fick sin altan förstörd efter behandling med en T-racer. Fibrerna reste sig och man får ovillkorligen träflisor i fötterna.
 
För hårt tryck uppenbart....visst finns problemet men det går ju att ställa trycket...annars får man slipa...
 
Med min Kärcher kan jag göra slut på en "trallrent" (2.5 - 3 liter) på nolltid. Då gäller det att vara rapp att spola bort luten från trallen annars så fnasar träet upp omgående.

Jag kör med en T-racer (vilket namn BTW!) och den river inte speciellt hårt tycker jag utan det är som sagt om jag sprayar med lut först som trallen blir mjuk.
 
Tack för alla svar.

Jag har läst på lite i allmänhet. Var också skeptisk till biltvätt med högtryck, men har nu insett att högtryck är det bästa man kan ha till bilen.

Viktigt är dock att ha stort vattenflöde. För detta krävs att man kommer upp på de lite större maskinerna. (verkar innebära 2-3tkr snarare än 990kr-maskin).

Maskiner med vattenflöde på ca 400 - 500+ l/h:
- Alto E-serien
- Kärcher 5 och 6-serien

Sök här för info om biltvätt med högtryck:
http://www.cms-internet.com/carcare/

/Micke
 
Ingen högtryckstvätt på trä - med eller utan "tralltvätt"! Däremot gärna högtryckstvätt på bilen före handtvätt, därför att du får bort alla små fastsittande vassa korn som skulle fastna i tvättsvampen sedan och matta ned lacken. Men du måste hålla dig på minst en halv meters avstånd med munstycket som det står i instruktionsboken!
Att misshandla trä med högtryckstvätt är det nya efter alla orbitalputsmaskiner med vanlig fyrkantig, rund excentrisk eller trekantig slipplatta. Dessa får ALDRIG användas på trä! De är gjorda för målade ytor eller annat fiberfritt material. Trä måste putsas LÄNGS fibrerna enbart, för hand eller med bandslip. Men en handhållen bandslip är helt värdelös utan en ställbar putsram. Att handslipa är OK om man byter slippapper ofta och minskar kornstorleken efter hand. Slippapper kostar men inte så mycket som en putsmaskin.
 
Cricce skrev:
:surprised: :surprised:
Nej inte bilen... de e inte bra för färgen (nya bilar iaf) kan komma fram grundfärg om man går för nära några ggr, högtryckstvätt+ väldigt "sandig" bil =>sandblästring 8)
Men att tvätta mattor med = kanonbra!
Allvarligt talat - det där tror jag inte en sekund på. Helt klart är alternativet också mycket värre som någon påpekar (grus kvar).

Gör man som en av grannarna, tvättar bilen med blästermunstycket som följer med många kärchertvättar (ger extremt högt tryck men bara lite vatten) så är det klart som fasen att lacken blåser bort.
 
kärchers K585m plus blev väl test vinnare i dn konsument och i råd o rön.

Är nog ett bra köp
 
Klart man kan och SKA tvätta bilen med normalt munstycke och tryck. Inga problem, kolla vad alla bilrekondare användare. Tror ni de står med vattenslang?

Framförallt fälgar och hjulhus blir kanon rent. Jag brukar ta på fälgrent, låt verka och sen blåsa av med högtrycken - kanon!

Sen på sommaren när det dammar, hamnar björkpollen på bilen, lite lera eller fula regnstänk så blåser man av bilen då och då med högtrycken, går snabbt.

Förra sommaren var frugans beklagande-på-sina-män-kompisar här med jämna mellanrum och jag fick konstanta uppdrag att tvätta bilar....men det är ju inte så tråkigt med en Kärcher ;D
 
Tack för hjälpen allihop!

Kärcher 6.85 + T-Racer gjorde susen. Otroligt skönt att få verandan tvättad så lätt.

Imorgon blir det till att provtvätta bilen. Den blir nog glad åt att få bli tvättad lite oftare framöver.

/Micke
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.