Hej,

Jag har sökt runt lite men inte hittat något vettigt svar...
Jag har en mexitegelvilla från 70-talet. Det är vitmålat av tidigare ägare.

Så här ser det ut, där det är omålat har det tidigare suttit en bräda.

DSC08842.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är fult på sina ställen, färgen är avskavd och smuts från buskar osv så det behöver målas om.

Hur gör man det lättast, och vilken typ av färg är det? Hur går man tillväga för att måla ett sådant hus på bästa och smidigast sätt? Är det kanske bäst att låta ett proffs göra jobbet?

Om man drar med handen på det idag så får man lite färg på fingrarna.

Nästa fråga är ju varför man väljer att måla om ett underhållsfritt tegelhus så att det blir vitt och all smuts syns jättetydligt.. Visst, det är fint när det är nytt men sen... *tittar avundsjukt på mina grannar med gula tegelhus som säkert är skitsmutsiga men det syns inte....*
 
Frankoblanko skrev:
Ja, man är kanske avundsjuk på trähusägarna som får måla :).
Ta en flisa av färgen till butiken och du kanske får liknande färg med dej hem. Måla först den omålade remsan och tvätta hela huset sen. Det kanske räcker att tvättafasaden? Sen efter tvätten dämpas skarven mellan gammalt och nytt färg ? Då kanske klarar du dej utan att måla hela huset? Ingen rolig syssla , jag vet :)
gaia
 
Jag begriper inte heller varför man förstör en tegelfasad genom att måla. Jag har samma problem men vill inte måla om för det kommer att gå åt kupiösa mängder färg.
Har någon testat med isblästring?
 
  • Gilla
Svingeln
  • Laddar…
Blästra bort, eller alltså fram tegelfasaden igen?

Jag tänkte svarat att man kanske målar om teglet i fall man har nån färg man inte tycker om, tex gul, men TS var ju avundsjuk på grannarnas gula tegelhus.
Måla ett vitt mexihus vit är ju lite konstigt, men vet ett hus i vårt område där man oxå vill måla vitt mexihus vitt.
Det är nog allmänna vit-sjukan. Allt ska vara bländande vitt nu för tiden.
 
S
blackarrow blackarrow skrev:
Blästra bort, eller alltså fram tegelfasaden igen?

Jag tänkte svarat att man kanske målar om teglet i fall man har nån färg man inte tycker om, tex gul, men TS var ju avundsjuk på grannarnas gula tegelhus.
Måla ett vitt mexihus vit är ju lite konstigt, men vet ett hus i vårt område där man oxå vill måla vitt mexihus vitt.
Det är nog allmänna vit-sjukan. Allt ska vara bländande vitt nu för tiden.
Fast nog måste jag säga att den mörka fogen och vitt tegel ger ett jävligt trist intryck.

Jag skulle själv riva våra tegelväggar o sätta liggande panel om jag fick bestämma, så sjukt fult med tegel :)
 
  • Älska
Workingclasshero
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Fast nog måste jag säga att den mörka fogen och vitt tegel ger ett jävligt trist intryck.

Jag skulle själv riva våra tegelväggar o sätta liggande panel om jag fick bestämma, så sjukt fult med tegel :)
Då hade jag hellre lagt pengarna på att foga om fogarna med vit fog:D.

TS ger jag rådet att ringa till en saneringsfirma. Då en sådan som ofta tar bort klotter. Vad jag vet så blästrar väl de bort graffiti och liknande i tunnlar av betong? De borde veta om det går att göra skonsamt eller ej.
 
S
F FRS05 skrev:
Då hade jag hellre lagt pengarna på att foga om fogarna med vit fog:D.

TS ger jag rådet att ringa till en saneringsfirma. Då en sådan som ofta tar bort klotter. Vad jag vet så blästrar väl de bort graffiti och liknande i tunnlar av betong? De borde veta om det går att göra skonsamt eller ej.
Fast det ger ändå bara en finare tegelvägg ’, knappast en ståtlig vägg med bred liggande panel ;)

// min åsikt är lag
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
I vårt område har hälften av husen bytt till träfasad pga problem på gavlarna i sydväst.

Förutom just färgnyanser kan fuktinträgning kan vara ett skäl. Finns även metoder med att olja tegelfasaden för att skydda den. Kanske är en bra metod för det blir ju omöjligt att måla med en lämplig färg sedan...

Man måste ju ändå laga fogarna först så dåliga fogar är väl heller inget bra skäl.

Då finns det bara ett skäl kvar eller...? Frun vill ha ett vitt hus... Jag vet...
 
A
Jag har full förståelse för folk som målar över sin mexitegelfasad. Att de är underhållsfria från början gör ju inte att alla tycker att de är vackra. Eternit är också underhållsfritt.

Själv gillar jag i princip bara riktigt gamla tegelhus, gamla stationer, fabriker och liknande.

Jag bor idag i ett radhus av gult tegel, jag önskar att jag fick måla eller putsa det.

De mexitegelhus jag har sett som man har målat, har definitivt vunnit på det.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det bör vara målat med Silikat eller Silikonharts färg. För att få helt lika på hela fasaden får du måla 1-2 ggr på "fristället" och sedan måla hela sidan. Inget svårt jobb att göra själv, sopa / borsta av fasaden innan du börjar och tänk på att måla hela sidan i ett svep...dvs inga fikapauser innan hela sidan är målad.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
F Frankoblanko skrev:
Hej,

Jag har sökt runt lite men inte hittat något vettigt svar...
Jag har en mexitegelvilla från 70-talet. Det är vitmålat av tidigare ägare.

Så här ser det ut, där det är omålat har det tidigare suttit en bräda.

[bild]

Det är fult på sina ställen, färgen är avskavd och smuts från buskar osv så det behöver målas om.

Hur gör man det lättast, och vilken typ av färg är det? Hur går man tillväga för att måla ett sådant hus på bästa och smidigast sätt? Är det kanske bäst att låta ett proffs göra jobbet?

Om man drar med handen på det idag så får man lite färg på fingrarna.

Nästa fråga är ju varför man väljer att måla om ett underhållsfritt tegelhus så att det blir vitt och all smuts syns jättetydligt.. Visst, det är fint när det är nytt men sen... *tittar avundsjukt på mina grannar med gula tegelhus som säkert är skitsmutsiga men det syns inte....*
Nyfiken,
Hur ni gjorde till slut?
Vi har INTE tegel, utan trä. Dock verkar det nästintill "omöjligt", om man vill byta kulör från faluröd, till annat... får se om det eventuellt kanske ändå hår att lösa. Håll tummarna och tårna 🤞
 
  • Person i reflexjacka framför trähus med faluröd färg och vintagemiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns slamfärger i andra kulörer.
Kanske blöder igenom, vad vet jag.
/W
 
A Allt-i-alloMarion skrev:
Nyfiken,
Hur ni gjorde till slut?
Vi har INTE tegel, utan trä. Dock verkar det nästintill "omöjligt", om man vill byta kulör från faluröd, till annat... får se om det eventuellt kanske ändå hår att lösa. Håll tummarna och tårna 🤞
Det är ju "bara" att borsta ner den gamla färgen till trärent...
Vi tog en högtryckstvätt på svärfars hus då det var gränsfall på panelbyte....
Men det har klarat i över 10 år nu..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.