Jag sitter i styrelsen i en bostadsrättsförening och har börjat fundera lite vagt på att installera någon typ av värmepump för att återvinna energin i frånluften och få ner energikostnaderna. Är det någon som har lite koll på ekonomin i att göra det, eller har några andra tips? Kan man räkna med att det betalar av sig? Förutsättningarna är:

* 57 lägenheter i trevåningshus från 30-talet.
* Passiv tilluft och mekanisk frånluft.
* Fjärrvärme från Göteborgs stad.
* Tror vi har ganska normala uppvärmningskostnader. Tilläggsisolerad fasad och såna fönster man kan öppna på mitten med ett glas utåt och två glas i en kassett inåt (ni hör hur mycket jag kan om sånt här :))
 
Det brukar inte löna sig ekonomiskt att installera sådana system i gamla fastigheter.

Har ni någon form av styrutrustning idag med rumsgivare och utegivare?
 
Nej, inte mer än att vi har termostater på radiatorerna. Eller du kanske menar för ventilationen? Det har vi inte. Tror du det skulle vara mer kostnadseffektivt menar du? Vi har inte fläktar i varje ventil utan bara ett par stora på vinden.
 
Jag pratar om fjärrvärmen. Man bruka kunna spara ca 10-15% om man installerar så den går efter ute och innertemperatur. Hur stor förbrukning har ni på ett år.
 
BirgitS
Jag vet bara att den förening där jag bor anser att de har sparat mycket pengar (i minskad fjärrvärmekostnad) på att installera värmepump på den mekaniska frånluften. Husen är från 60-talet och det är kring 200 lägenheter.
 
Här finns lite du kan läsa in dig på.

https://www.ivprodukt.se/produkter/home-concept-ecoheater
Men visst betalar det sig på några år.
Det rör sig ändå om ca 1500l/s.
De nya aggregaten kan ju leverera 60 gradigt vatten.
Finns ju lcc kalkyls program att ladda ner på sidan jag länkade till eller be någon entreprenör inkomma med en offert och lcc kalkyl som talar om payoff tiden.
 
Redigerat:
Och ska ni beställa jobbet så ska en del av lcc kalkylen vara garanterad annars utfaller ett vite. För det är lätt att räkna med glädje.
 
Tack för alla svar! Jag laddade hem IV Produkt Designer för jag ville testa att räkna ut LCC. Som jag förstod det så var det bara avsett för FTX-system, för man måste ange önskad temp på tilluft. Finns det något annat enkelt program eller sätt att uppskatta energibesparingen?
 
Vet att de har ett lcc program till fx men det ligger nog inte publikt.
Testa att bara fylla i frånluften med 1.5m3/s och sen lägg effekt motor på lika ( gammalt och nytt)
Sen kan du ju leka lite med att ändra återvinningsgraden.
Glöm inte ändra h från 3000 upp till 365x24h
 
En kompis bytte ut fjärrvärmen mot bergvärme i deras flerbostadshus i Göteborg. De är väldigt nöjda med resultatet. Scop blev strax över 3 i praktiken. Det kan också vara något att räkna på om man tycker fjärrvärmen är för dyr.
 
Efter att ha snokat runt lite så känns det som att ekonomin i det hela blir väldigt beroende på hur avtalet för fjärrvärme ser ut. Vi konsumerar 582 MWh fjärrvärme och betalar 336 000 för kalaset. I vårt avtal så har vi en helt fast effektdel (4% av totala kostnaden), en effektdel som beräknas på de tre mest effektkrävande dagarna under året (26%), en straffavgift för hög temperatur på returvattnet (4%) och sen en del för energin (69%). Jag tänker nu, möjligen naivt, att den rörliga effektdelen som bygger på ett fåtal kalla dagar per år borde gå att få ner genom att ta en värmepump till hjälp. Det beror ju på hur fördelningen av dagstemperaturen ser ut, men känns det inte spontant som att det är en handfull signifikant kallare dagar per år? Ska nog kolla runt lite på smhi... Sen att det är så låg fast avgift talar väl också för att det skulle kunna löna sig att komplettera med FX?
 
Ivp design räknar väl med en medeltemp året runt på 7 grader.
Iallafall här i småland.
 
Jag tänker spontant att ftx borde väl vara mer gynnsamt? Det blir ju ingen värmepump, men ni dumpar ju inte bara ut den varma frånluften och får in förvärmd luft. Då behöver man ju inte bråka med värmen, utan "bara" ventilationen. De flesta värmepumpar blir väl ändå inte så effektiva när ni behöver så varmt vatten? Men det finns andra som är mer pålästa här som kan svara bättre på det, men jag ville iaf. lyfta frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.