Tänkte bygga en redskapsbod på ca 15m2 mot gavlen på garaget.
Ligger på landet utanför planlagt område.
Behövs bygglov?
En friggebod på max 15m2 får man väl bygga utan bygglov, men hur är det när man bygger mot befintlig byggnad?
Är där några speciella mått som styr detta?
 
Du får bygga till huvudbyggnad med 15 kvm enligt attefallsreglerna men det ska anmälas till byggnadsnämnd tror jag.
 
Utanför planlagt område och utanför samlad tätbebyggelse får du bygga en redskapsbod utan bygglov. Kräver ingen bygganmälan heller. Reglerna för Friggebod gäller bara inom planlagt område.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Utanför planlagt område och utanför samlad tätbebyggelse får du bygga en redskapsbod utan bygglov. Kräver ingen bygganmälan heller. Reglerna för Friggebod gäller bara inom planlagt område.
Ok. Finns det regler ang yta, mått mm??
 
harry73
J justusandersson skrev:
Utanför planlagt område och utanför samlad tätbebyggelse får du bygga en redskapsbod utan bygglov. Kräver ingen bygganmälan heller. Reglerna för Friggebod gäller bara inom planlagt område.
Reglerna för friggebod och attefall gäller såklart också utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse, men man har dessutom rätt att bygga komplementbyggnader med odefinierad storlek i direkt närhet till ditt bostadshus. 4,5m regeln gäller på samma sätt som för friggebod och max storlek definieras framförallt att den inte ska dominera huset rent visuellt.

Men eftersom kommunen kan ha sin egen tolkning av vilka områden har sammanhållen bebyggelse och när komplementbyggnaden dominerar bostadshuset, kan det vara bra att ta kontakt med kommunen och fråga om deras syn på saken
 
Jag måste korrigera mig: texten i PBL har ändrats så att reglerna för Friggebod även gäller utanför planlagt område. Det har störst betydelse för den som finns utanför planlagt område men inom samlad tätbebyggelse. Det är alltid klokt att kolla med kommunen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.