Eftersom till och med kommunalråd inte förstår ordningen, när det skall byggas med bygglov, borde det förenklas. Skippa det separata startbeskedet och låt bygglovet utgöra bevis på att det är tillåtet att börja bygga.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Eftersom till och med kommunalråd inte förstår ordningen, när det skall byggas med bygglov, borde det förenklas. Skippa det separata startbeskedet och låt bygglovet utgöra bevis på att det är tillåtet att börja bygga.
Finns givetvis nackdelar med att göra så också. Då måste man ha anlitat en kontrollansvarig, gjort riskanalys, tagit fram kontrollplan, miljöplan, konstruktionsritningar etc. Detta innan man ens vet om det man föreslår kan beviljas.
 
Man kan ju fråga sig vilka regler Thomas tycker är olika i olika kommuner, i PBL framgår med all önskvärd tydlighet att startbesked krävs om åtgärden är lov- eller anmälningspliktig. Och utan att sticka ut hakan för mycket tror jag även att det framgår av bygglovsbeslutet om Pia bemödat sig med att läsa det.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
På mitt var det tydligt iaf...
 
A Alias_Olle skrev:
Man kan ju fråga sig vilka regler Thomas tycker är olika i olika kommuner, i PBL framgår med all önskvärd tydlighet att startbesked krävs om åtgärden är lov- eller anmälningspliktig.
Har jag sagt något om olika regler i olika kommuner???:thinking:
 
thomas33 thomas33 skrev:
Har jag sagt något om olika regler i olika kommuner???:thinking:
Inte om det inte är du som är Thomas Lövskog, ordförande för byggnadsnämnden i Kävlinge, som man intervjuat i artikeln ;)
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
..."till och med kommunalråd"...
Det där förstod jag inte :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.