När man är mitt uppe i processen att lägga till och dra ifrån tillval och får priser hit och dit från hussäljaren, kan jag inte låta bli att fundera över hur hustillverkare tjänar sina pengar egentligen. Inte är det med effektiva tillverkningsmetoder iallafall...

Som exempel kan vi ta köket. Vi har valt till en massa småkrafs som vitrin, underlimmad diskbänk, köksö, bättre vitvaror m.m. m.m. Som alltid slår man i taket på budgeten och får prioritera.

Eftersom vi i detta fall valt svindyra vitrinluckor för 6.000 kr/st så åker de bort först. Givetvis tror jag att man genast minskat totalkostnaden med 12.000 kr, men nääää dååå! Vi får bara 5000 kr för luckorna, vitrinskåpet med glashyllor och två spotlights. Som kostade 12000+1700+1300 att få som tillval.

Är det verkligen så sjukt?

Skulle vilja varna andra som ska bygg prefab. Begär offert i standardutförande. Budgetera för tillval för 150.000 - 200.000. Ta reda på prislista. Bestäm er bara en gång! Inga ändringar i efterhand, för det verkar kosta oavsett om det är ett standardutförande som "byts in" eller ett tillval som väljs bort.

Så var det detdär med att känna sig lurad....varför kan man inte bara peka i katalogen och betala glatt och vara lyckligt ovetande...
 
Jag vet att de flesta småhusfirmorna tillämpar systemet att vid avdrag från deras utgångsstandard endast medge ett reducerat avdrag. Detta för att behålla samma "grundtäckningsbidrag" som vid en komplett omfattning. Och det kan kanske vara förståeligt.

Men att tillämpa detta om man av kostnadsskäl vill ändra tillbaka ett rent, tidigare gjort, tillval, som jag uppfattar det är i detta fall, tycker jag är lite väl hårt.
 
Jag accepterar att bara få en viss del i avdrag för standardutförande. Det är OK. Kunde dom inte informerat om villkoren för ändringar och tillägg? Allt annat är ju så bra definierat i bestämmelser och avtal.
 
Hmm, ska snart (imorgon) skriva kontrakt på ett HV-hus, samma koncern som Rypos "case" vill säga - och har inte alls råkat ut för det fenomenet, trots att vi både plockat till och ifrån. Kanske olika från säljare till säljare? Hursom är vi kanonnöjda med vår säljare :)

Kanske ändras det när vi väl skrivit på, få se :-/
 
Såhär blev det.... det har löst sig!

Den stora anledningen till missnöjet var att de svindyra vitrindörrarna inte alls var svindyra och således uteblev vår förväntning om "pengar över till annat".

M hade helt enkelt himla bra pris på dörrarna. Det "fula" i det hela var att när vi frågade köksarkitekten vad luckorna kostar, gav han listpriset vad de kostar om man "går på stan och handlar" inte det pris vi får betala som tillval till köket. Va' fan har listpris med priset vi får betala till hustillverkaren?

Slutsatsen kring att köpa tillval till kök kvarstår. Vi vet fortfarande inte vad ett enskilt skåp kostar, och det kanske inte spelar någon roll egentligen....
 
Vi byggde ett modulenthus (hjältevadshus) för fem år sedan och satt lika förvånade. Det tog flera vändor, och prisjusteringar..., innan det stod klart att det inte skulle kosta 200kr/kvm att *inte* kakla en vägg etc.

Deras golv de hade offererat kostade över 600kr/kvm - förvisso träparkett men en ful sådan och vem vill ha det i köket? Målade väggar? Nä nä, man *måste* ha tapeter... nej tack.

I många av fallen så ändrades avdragen utan knussel så fort vi opponerade oss. Nästan som om de chansar litet - "går det så går det".

För oss slutade det med att vi valde bort *allt* utom våtrummen. När vi fick huset var det alltså bara spånplattor på golven och gipsväggar. Vi lade laminatgolv i hela huset, målade alla väggar, byggde ikeakök och köpte egna vitvaror etc. Vi räknar med att vi tjänade runt 60,000kr på det och fick bl.a. bättre vitvaror. Vilket gjorde att vårt tillval av balkongkupa och balkong blev gratis. Visst är det en hel del jobb att lägga golv och måla och så men det går förvånansvärt snabbt när man har helt tomma rum.

Så mitt råd är att välj bort så mycket ni bara kan och se till att få rätt avdrag. Finns mycket pengar att tjäna. Det vi är minst nöjda med i huset är för övrigt våtrummen. De är de enda ställena som har sprickor i väggar och dålig spackling och så.

/O
 
En kul sak förresten. Vi var väldigt hårda på att vi skulle ha äkta faluröd slamfärg och inte någon röd plastfärg. Det skulle visst vara jättejobbigt för tillverkaren så det skulle nog bli en jättedyr ändring. Det tog mycket tjat innan modulent kom med offert på det. Kostade 2500kr för hela huset i tillval. Jösses... var ju inte så farligt kanske :)
 
För oss skulle det kosta 6000:- att byta utomhusfärg på Dalby2
 
Är det inte så att det i "tillvalspriset" även ingår montering.. (dvs. arbetskostnad)

Att ni väljer billigare luckor gör ju inte att arbetet försvinner..

Att de drar av kostnaden för luckorna & "behåller" arbetskostnaden är i ett fall som detta inte så underligt..

Arbetskostnaden förs ju över till de nya luckorna ni valt..

Eller hur!

:)
 
Få se nu om jag kan förklara...

Vi tänker oss ett köksskåp med hela köksluckor som standard. Vi byter dessa köksluckor till vitrinluckor som tillval och betalar en extra kostnad för dessa t.ex. 5000 kr. Det kan vi vara överens om att det är rimligt.
Pga budgetbesparing ångrar vi tillvalet och byter tillbaks till standard luckan. Med påföljd att priset minskas med 3000 kr. Varför ska vi inte få fullt avdrag på tillvalskostnaden (i detta exempel 5000 kr)? Arbetskostnaden ingick ju från början!

Jag har svårt att förstå det resonmenaget som hussäljare för (och entrepenörer generellt för den delen). Det är som om man får en straffkostnad för att man ångrar sig.
 
Det har nog lite med problemet att de inte bara vill tjäna pengar på arbetet utan även på material. Vilket självfallet är ok om man vill jobba så och man kan då ta igen på gungan vad man förlorar på karusellen.
Att en hustillverkare arbetar på det viset är kanske inte så konstigt och att entreprenörer gör det förvånar mig inte men det är tyvärr vanligt.

Vore bättre om var och en tar betalt för det jobb de egentligen utför och inget annat men men...

/Kent
 
hos trivsel kunde vi designa ett kök hos Tibro för 110,000kr. det tyckte vi lät helt underbart med tanke på att de andra tillverkarna som vi hade talat med och som hade ritat upp olika förslag låg på runt 80-90000. (obs utan vitvaror)

Till vår stora förvåning visade det sig att dessa pengar räckte inte, utan vi skulle få lägga ytterligare 29,000. detta trots att vi tog billigaste luckan, laminatskiva mm..

Bad då trivsel om att välja bort köket. Då skulle vi få 60.000kr i avdrag...jag förstår att de har specialavtal mm, men SÅ mycker rabatt tror jag inte på...

detta är bra ett exempel men jag tror att oavsett om du väljer att ha kvar eller ta bort ett tillval så är det säljaren som drar det längsta strået (och du blir lurad på något sätt).

En fråga man kan ställa sig är att hur kommer det sig att de har så bra avtal vid avdrag, men vid tillägg är oftast priserna samma som du skulle köpt i handeln eller i vissa fall (t.ex tillägg för uppgradering från furu tillEktrappa) nästandet dubbla jämfört med att om du skulle fixat det själv från samma leverantör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.