Fick tillträde till vårt nya (begagnade) hus denna veckan och nu ska det renoveras!

Först ut blir uppvärmningen, där vi är ganska begränsade i alternativ.

Förutsättning: Hus byggt 75 på bottenplatta på mark. 1,5 plan, 196 kvm. Uppvärmning: el, vilket inte går att komplettera särskilt mycket (tomten är inte överdrivet stor, så markvärme blir inte aktuellt).

El-element i samtliga rum från 75. En del måste bytas eftersom de inte fungerar och en del termostater verkar mindre fungerande!

Vad rekommenderas? Vi har för avsikt att installera en värmepump, men det dröjer nog ett tag. Problemet idag är att elementen blir oerhört heta och "lillan" börjar snart krypa...

Tankar: Värmepump, oljeradiatorer (el) med max ytvärme, styrsystem. Vad är att föredra och hur ska man bygga upp det? Vad kostar olika alternativ i inköp och vilka lösningar blir billigast i drift?
 
lla på ett styrsystem till dina elradiatorer. ett sådant system kan sätta på & av samtliga radiatorer i samma rim samtidigt, vilken gör det mer ekonomiskt.
systemet håller också en exakt tempratur, vilket kör den största besparingen
& vissa system kan pullsera strömen till dina radiatorer, dett gör att dom inte blir lika varma.
idag bränner dina radiatorer på max, alt avr dom har tills dim bimetall termostat slår ifrån & d har du en kraftig övertemp, den är dom helt avstängde till su har en värme förlust som är så stor så att bimetall termostaten slår till igen. förutaom att bimetall termostaterna slits så blidar deta också ett kallras från fönstrena när radiatorerna är avstängda detta gör att rumet uplavs som kallare än vad det är, vilket resulterar i att man vrider upp värmen mer för att inte frysa.

Sök runt på lika styrsystem är mitt tips, du vill ha max en termostet/ rum, gärna färre. (idag har du en termostat/ radiator)



 
Ryktena säger ju att det kommer någon form av bidrag/avdrag för förändring till vattenburet med biobränsle fr.o.m. nyår. Överväg det. Att bara bränna pengar månad efter månad på direktverkande el är inte hållbart. Det är ett rejält arbete, men du har ju tillbaka det i längden. Fortare än man kan tro. Får man dessutom extra bidrag/avdrag så går det ju ändå fortare.
 
se på: http://www.iqtherm.se/

jag har monterat några såna på befintliga radiatorer med kassa termostater- funkar jättebra! man slipper brännheta radiatorer och knäppningar. sen så minskar förbrukningen åxå nån %
 
Tack för tipsen!
Har läst igenom regeringsförslaget och tror inte det blir aktuellt! I princip blir det bidrag om man kopplar till fjärrvärme, och det tror jag inte är aktuellt i vår kommun (ska dock ringa och höra efter).

Avseende IQtherm så verkar det som en intressant produkt. Generellt är jag för styrsystem, men IQtherm järmför oerhört mycket på sin hemsida med gamla fakta från 89-95! Vet inte om det finns andra alternativ. Känns dock som man ska köpa till något rum och testa (kostar dock mer än att köpa nya element)! Termostaterna i våra element verkar mer eller mindre fungera, men de är ju som sedvanligt placerade direkt på elementen och därmed påverkas de såväl av kyla från fönster samt elementens egen värme!

Har även börjat fundera på varmvattenberedaren som är från -75! Känns som moderna produkter borde vara effektivare! Dessutom vill jag ha varmare temperatur från beredaren (detta bör man väl dock kunna ställa in någonstans förhoppningsvis...). Vad tycks? Bör jag byta varmvattenberedaren? Den fungerar, men kan man tjäna in energiförbrukningen med en ny?
 
Jag vill slå ett slag för IQ therm.
Hade det före jag konverterade det till vattenburet.
Det är fjärrkontrollen som kostar har jag för mig sen är det bara en sensor till varje rum som du styr med fjärrkontrollen. Det finns ingen begränsning för hur många element du kan ha till en kontroll. :)

Men just det att kunna ställa in temperaturen exakt (+/- 0,5C) är helt underbart och att du kan styra varje rum för sig sänka tempen nattetid, dagtid när ingen är hemma för att sen ha lagom temperatur de tider som alla är samlade. Att dessutom kunna dra ner tempen när man är bortrest för att sen ha det varmt och skönt när man kommer hem igen är helt underbart.

Har man elelement så anser jag att man borde ha något styrsystem som IQ Therm.
men det kanske finns andra märken idag som fungerar bättre. Vad vet jag.
 
kelju skrev:
Tack för tipsen!
Har läst igenom regeringsförslaget och tror inte det blir aktuellt! I princip blir det bidrag om man kopplar till fjärrvärme, och det tror jag inte är aktuellt i vår kommun (ska dock ringa och höra efter).
Det står att det blir bidrag om man bytar från direktverkande värme till fjärrvärme eller individuell uppvärmning från värmepump eller biobränslen. :)
 
Det står att det blir bidrag om man bytar från direktverkande värme till fjärrvärme eller individuell uppvärmning från värmepump eller biobränslen.  :)

läs detta PM - särskild sidan 6 http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/74/32/b542946c.pdf
.. där fjärrvärmeanslutning INTE KAN SKE.... bor du i tätort, där fjv existerar, kan det blir svårt att bevisa att fjvanslutning är omöjligt  :-/
 
kyticka skrev:
Det står att det blir bidrag om man bytar från direktverkande värme till fjärrvärme eller individuell uppvärmning från värmepump eller biobränslen.  :)

läs detta PM - särskild sidan 6 [länk]
.. där fjärrvärmeanslutning INTE KAN SKE.... bor du i tätort, där fjv existerar, kan det blir svårt att bevisa att fjvanslutning är omöjligt  :-/


Det var detta jag menade! Vår tätort har fjärrvärme, men jag tror inte det kommer till vårt bostadsområde inom kort, dock kanske inom perioden för förslaget (2010). Å andra sidan så kan pengarna för bidrag vara slut då... :-/
 
Det är väl bara att fråga vad fjärrvärme leverantören har för utbyggnadsplaner dom närmaste 5 åren, det skall dom kunna svara på. Är det inte möjligt att få fjärrvärme så är du berättigad till bidraget.

/Patrik
 
Pasta skrev:
Det är väl bara att fråga vad fjärrvärme leverantören har för utbyggnadsplaner dom närmaste 5 åren, det skall dom kunna svara på. Är det inte möjligt att få fjärrvärme så är du berättigad till bidraget.

/Patrik
Bärättigad rent teoretisk! Finns det FJV nät i närheten, kan de alltid hänvisa till detta. Tänk två gånger, innan du ger dig på FJV, det är visserligen miljövänlig, bekvämt, men oehört dyrt  :'( särskild om du har giriga Fortumgubbarna som leverantör  >:(
 
Men om styrsystemet kostar lika mycket som nya radiatorer, då tycker jag det är vettigare att byta dessa mot nya. Du får bl.a. överhettningsskydd, snyggare design ;) och bättre inomhusklimat. Åtminstonde om du byter mot oljeburna med elektronisk termostat.

Dessutom är det mindre sårbart med enskilda termostater, vad händer t.ex. om det blir något fel på styrsystemet? Blir det fel på en termostat slås juh endast den radiator ut.
 
råd o rön har gjort en test av några reglersystem, bla av IQ't. Tyvärr var testen lite missvisande eftersom dombara hade 2 eller 3 givare till hela huset, iq ska ju ha en per rum om det inte är öppen planlösning. annars blir det ju tex så att man har en givare för alla sovrum som sitter i ett av sovrummen och styr radiatorerna även i dom andra sovrummen!?!? hur fanken ska den givaren veta va de är för temp i ett annat rum?? jag tror inte det blir billigare med nya radiatorer, det räcker ju med en fjärr o sen så kan en styrenhet styra alla radiatorerna i samma rum. eftersom radiatorerna sällan blir jättevarma så blir dom mer lik oljeradiatorer. blir det fel på en styrenhet slås bara den/dom radiatorerna som sitter i det rummet ut, dom andra funkar helt fristående, men med andra centralstyrsystem kan ju alla rad slår ut vid ev fel. jag rekommenderar då iaf iq om man ska ha elrad, det finns mycket finesser som tynnis redan nämt. även vädringsautomatik så dom går med halv effekt tror de var 2 timmar om man tvärkyler ut rummet, sånt gör ju nån krona i besparing.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.