Hej,
Som rubriken lyder undrar jag lite kring vad ni valt att lägga lite extra pengar på, eller tillval,eller vad man nu vill kalla det :) eller det kan helt enkelt vara saker som " vi satte en dörr utifrån tvättstugan och att de är smidigt för att kunna hänga ut tvätten".

Jag förstår ni som bygger med husleverantörer har det väldigt olika, vad som är standard hos en leverantör är tillval hos en annan. Och vi som bygger i lösvirke är det ännu svårare att svara på vad som anses som standard.

Men tror ni hänger med på vad jag är ute efter...Vi bygger vårt första hus och har inte ens bott i hus.. Jag har pratat med så många som ger så många bra tips så vi aaaaaldrig skulle tänka på innan... Så hit me!

Bara några exempel som jag förstår många väljer:
Centraldammsugare
Extra ljudisolering
Bastu
Extra bred trappa.
Tvättnedkast.
 
Hej och välkommen till forumet!
E ekeby25 skrev:
Extra bred trappa.
Tvättnedkast.
Jag skulle föreslå att bygga enplans, det bästa vi gjort.
Efter att ha bott i två- och treplans är det så skönt att slippa trappor.
Men gör en bra vind med riktiga takstolar så får ni ett härligt förråd "på köpet".
Och sätt vindstrappan utvändigt!
En utvändig trätrappa leder upp till en vind på en vit enplansvilla med röda takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bopakoster och 5 till
  • Laddar…
Praktiska saker jag inte skulle vilja vara utan
- OSB alt spånskiva bakom gips
- Separat groventre på 4kvm invid en stor tvättstuga (sååå skönt - här får allt skit plats från vinterkläder till skötbord till väskor och dylikt. Så kan man ha ordning i resten av huset)
- Sammanhängande tak över huvudentrén och groventré
- Klädkammare till huvudsovrum
- Vinkelhus eller dyl så man får en skyddad hörna - guld värt nu på våren

Estetiska saker jag uppskattar med huset
- Golvvärme överallt - snyggt att slippa element men även praktiskt ur möbleringssynpunkt
- Spotar i fönstersmygar - väldigt mysig belysning
- Spotar i duschen - super att tända på natten när man vill gå på toa halvsovande
- Kamin

Det jag kom på nu - Finns säkert mer =)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Skulle jag göra om vårat lösvirkeshus så är det fönsterbrädan en sak som stör mig då de är gjorda i vitmålad MDF som är TOTALT värdelöst i ett kök ovanför diskbänken och inte så mycket bättre i andra rum då de inte klarar fukt alls. Så jag skulle välja något fönsterbänk som tål stänk från diskning och att man spiller lite då man vattnar blommarna om det är möjligt
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hej och välkommen till forumet!


Jag skulle föreslå att bygga enplans, det bästa vi gjort.
Efter att ha bott i två- och treplans är det så skönt att slippa trappor.
Men gör en bra vind med riktiga takstolar så får ni ett härligt förråd "på köpet".
Och sätt vindstrappan utvändigt!
[bild]
Vi var inne på enplans från början, skulle ju helst av allt vilja ha det.... dock så har vi en sjöutsikt vi vill komma åt och för att komma åt den ordentligt behöver vi komma upp och har därför valt 2-plan med en stor terrass :) Men tack för tipset
 
M Mixi skrev:
Praktiska saker jag inte skulle vilja vara utan
- OSB alt spånskiva bakom gips
- Separat groventre på 4kvm invid en stor tvättstuga (sååå skönt - här får allt skit plats från vinterkläder till skötbord till väskor och dylikt. Så kan man ha ordning i resten av huset)
- Sammanhängande tak över huvudentrén och groventré
- Klädkammare till huvudsovrum
- Vinkelhus eller dyl så man får en skyddad hörna - guld värt nu på våren

Estetiska saker jag uppskattar med huset
- Golvvärme överallt - snyggt att slippa element men även praktiskt ur möbleringssynpunkt
- Spotar i fönstersmygar - väldigt mysig belysning
- Spotar i duschen - super att tända på natten när man vill gå på toa halvsovande
- Kamin

Det jag kom på nu - Finns säkert mer =)
Supertack för tipsen :) Det mesta har vi nog fått med (känns skönt, för att vara första gången ;) ) eller så är det vår arkitekt som faktiskt har tänkt på allt :)

Det här med groventrén och tvätt, har jag krigar och kämpat för redan från början. Skulle gärna vilja ha lite större,men svårt att få ihop det med planlösningen. Blir en kombinerad grov/tvätt på 7,5 kvm ser det ut som...Skulle vilja sno av förrådet som sitter vägg i vägg men där hävdar sambo och min far att det måste finnas för värmepump och all tråkig teknik som jag inte förstår mig på :)

Det där med vinkelhus och få en skyddad hörna har vi inte alls tänkt på, men som du säger.- GULD VÄRT!
 
M ola.eriksson skrev:
Skulle jag göra om vårat lösvirkeshus så är det fönsterbrädan en sak som stör mig då de är gjorda i vitmålad MDF som är TOTALT värdelöst i ett kök ovanför diskbänken och inte så mycket bättre i andra rum då de inte klarar fukt alls. Så jag skulle välja något fönsterbänk som tål stänk från diskning och att man spiller lite då man vattnar blommarna om det är möjligt
Vad bra att du säger det :) det är en av mina frågor till snickare då jag vill köra på någon typ av sten som fönsterbrädor =) nu blev jag ännu mer säker på min fundering!
 
E ekeby25 skrev:
Supertack för tipsen :) Det mesta har vi nog fått med (känns skönt, för att vara första gången ;) ) eller så är det vår arkitekt som faktiskt har tänkt på allt :)

Det här med groventrén och tvätt, har jag krigar och kämpat för redan från början. Skulle gärna vilja ha lite större,men svårt att få ihop det med planlösningen. Blir en kombinerad grov/tvätt på 7,5 kvm ser det ut som...Skulle vilja sno av förrådet som sitter vägg i vägg men där hävdar sambo och min far att det måste finnas för värmepump och all tråkig teknik som jag inte förstår mig på :)

Det där med vinkelhus och få en skyddad hörna har vi inte alls tänkt på, men som du säger.- GULD VÄRT!
Vi byggde också hus innan vi ens bott i hus och frågade runt mycket vad folk uppskattade i sina hus och sen fick man sortera såklart. Skulle personligen aldrig bygga enplan så länge jag kan gå i trappor då jag tycker det känns tryggt att sova på övervåningen (falsk trygghet såklart men ändå) Vi är supernöjda med vårt hus och skulle inte göra något annorlunda förutom att vi skulle ha satt spotar i fönstren överallt (nu har vi bara på nedervåningen - kändes som mycket pengar men värt varenda krona!)
Vi flyttade ut all teknik i garaget så vi slapp tänka på det. Vi har 4kvm groventre och 10kvm tvätt och är lätt nåt av det bästa med vårt hus - underlättar vardagen enormt. Där har vi torkskåp, städskåp, en hel garderobsvägg och en rejäl bänkskiva för att vika tvätt och just nu även för skötbord. Min sambo fick ett eget rum så han kunde inte säga nåt gällande mitt önskemål om tvättstugan Hela husets bredd anpassades så jag skulle få plats med det jag ville
 
  • Gilla
ekeby25
  • Laddar…
Nått som är mkt diskussioner är "Smarta hem"
Googla lite och välj en nivå som passar er budget/intresse.

Bygger ni lösvirke är det relativt lite jobb att kasta i nån/några extra slang med nät till varje rum i stommen.
Tror det är guld värt om man vill kunna styra belysning/värme/kameror/TV/musik senare.

:coffee::coffee::coffee:
 
  • Gilla
ekeby25
  • Laddar…
M ola.eriksson skrev:
...fönsterbrädan en sak som stör mig då de är gjorda i vitmålad MDF som är TOTALT värdelöst i ett kök ovanför diskbänken och inte så mycket bättre i andra rum då de inte klarar fukt alls
Tänk, jag tycker precis tvärt om!
Vitmålad MDF funkar perfekt, ser ut som nytt efter åtta år.
(Vänligen bortse från avsaknaden av fönsterfoder :surprised: )
 
  • Vitmålad MDF-fönsterbräda i kök med växter ovanpå, framför ett fönster utan fönsterfoder, ovanför en diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ekeby25
  • Laddar…
-OSB bakom gipsskivorna invändigt. Då blir det nästan omöjligt att dunka hål i en vägg av misstag och så blir det enkelt att hänga upp radiatorer och köksinredning och hyllor och tavlor och allt möjligt. Samtidigt blir huset mycket stadigt.
-Någon typ av grovutrymme för smutsiga och våta kläder. Det är inte vettigt att hänga sin overall som luktar dieselolja och koksrök och färgar av sig rostrött i samma tvättstuga som man tvättar och förvarar rena kläder i. Någonting i stil med Mixis förslag.
-Vattenburen värme. Personligen föredrar jag radiatorer under fönstren och rör dragna på puts nere vid golvlisten eftersom det är lätt att hitta läckor och lätt att reparera och förnya men andra föredrar golvvärme och dolda rör i skyddsrör. Huvudsaken är att värmen är vattenburen så man kan byta energikälla beroende på hur priserna varierar över tid
-Magasinerande eldstad kopplad till en murad tegelskorsten med flera kanaler. Då kan man sätta in fler eldstäder senare om man vill. Dessutom kan man ta vara på en del spillvärme genom att hela muren värms upp och värmer huset.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hej och välkommen till forumet!


Jag skulle föreslå att bygga enplans, det bästa vi gjort.
Efter att ha bott i två- och treplans är det så skönt att slippa trappor.
Men gör en bra vind med riktiga takstolar så får ni ett härligt förråd "på köpet".
Och sätt vindstrappan utvändigt!
[bild]
Hej! Hoppar in här och undrar lite över din lösning på vind. Är i färd med att låta bygga enplans och vad jag hört så är vinden inte lämplig till förvaring av annat än "skit" eftersom sakerna blir förstöra av att vara där... typ.. Har du isolerat vinden lika mkt som övriga huset eller hur fungerar det? Mvh nybörjare
 
M Mon Amie skrev:
Hej! Hoppar in här och undrar lite över din lösning på vind.
Hej själv My Friend!!
Vår vind, som är ca 70 m2 mellan stödbenen, är till största delen förråd.
Men till en del, kanske 25 m2, ett enkelt gästrum med dubbelsäng + enkelsäng + soffor.
Förrådet innehåller bl.a. fyra bokhyllor och sedan en massa "skräp" som samlats under ett långt liv.
LP-skivor, StarWars-gubbar, My Little Pony- leksaker och kaninhoppningshinder från när barnen var små, mina gamla modellbåtar osv.
Allt är torrt och fin där uppe.
Just nu 11,0°C och 62% RH medan det är 7,5°C och >95% RH ute.
Vinden är oventilerad, men isolerad i gavlar och taksvall enligt Thermisols system för en "klimatvind": Sektion av ett hus med takpannor, tätning och isolering enligt ett "klimatvind"-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://docplayer.se/4808150-Trygga...et-ger-dig-trygghet-och-bra-totalekonomi.html

Och vill du veta mera, så bara fråga på!
 
  • Gilla
Mon Amie
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hej själv My Friend!!
Vår vind, som är ca 70 m2 mellan stödbenen, är till största delen förråd.
Men till en del, kanske 25 m2, ett enkelt gästrum med dubbelsäng + enkelsäng + soffor.
Förrådet innehåller bl.a. fyra bokhyllor och sedan en massa "skräp" som samlats under ett långt liv.
LP-skivor, StarWars-gubbar, My Little Pony- leksaker och kaninhoppningshinder från när barnen var små, mina gamla modellbåtar osv.
Allt är torrt och fin där uppe.
Just nu 11,0°C och 62% RH medan det är 7,5°C och >95% RH ute.
Vinden är oventilerad, men isolerad i gavlar och taksvall enligt Thermisols system för en "klimatvind": [bild]
[länk]

Och vill du veta mera, så bara fråga på!
Tack så mycket för svar! Jag har inte tänkt på att man kan "uppgradera" vinden innan, så detta var inspirerande!
 
M Mon Amie skrev:
Tack så mycket för svar! Jag har inte tänkt på att man kan "uppgradera" vinden innan, så detta var inspirerande!
Hur har det gått med byggplanerna Mon Amie? Något på gång än?
Jag fick se den här "gamla" tråden och tänkte visa hur vår förrådsvind ser ut nu.

Bild från ingångsdörren, trappan upp är ju utvändig. Dörr till gästrummet längst bort:
Utvändig vind med synliga takbjälkar, bokhyllor, förvaringslådor och dörr längst bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från gästrumsdörren, ingångsdörren utifrån trappen längst bort:
Inredd vind med träbjälkar, golv och hyllor fyllda med böcker och föremål, dörr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dsundet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.