Tjena alla
Jag är på väg att byta fönster på villan. En ganska stor investering.

Så jag tänkte att det skulle vara smart med en checklista vid säljarmötena så man inte missar den där viktiga frågan...

Vilken fråga missade du när du bytte fönster/altandörrar på ditt hus?

Jag tänkte:
-Vilka saker ingår inte?
-Vill installera kodlås på altandörrarna, vilka passar?
-???
 
Glöm inte att ta in flera offerter. De kringresande fönstersäljarna kan vara väldigt dyra, så jag hoppas du inte har hamnat i klorna på en sån...
Vad är syftet med fönsterbytet?
 
Fönsterna är gamla ruttna och så har vi problem med buller. Grannarna bytte till nya treglasfönster och deras bullerproblem har helt försvunnit.

Har tre möten bokade kommande veckor. Om offerterna avviker för mycket så kommer jag plocka in ett par offerter till.

Har fått några ganska "intressanta" offerter, där jag kollat upp bolaget och det har varit konkurser m.m så det finns en hel del udda fiskar där ute.
 
Ofta så får du bättre pris om du anlitar en lokal snickare med goda referenser. De här ambulerande fönsterbytarfirmorna brukar vara dyra.
 
Jag hade besök av en sån för några år sen. Jag hade inga planer på att byta fönster, men bokade in en tid bara för skoj skull. Innan mötet tog jag in några 'budgetofferter' från lokala firmor och fick svar från två stycken. Dom vill båda ha i storleksordningen 10' per fönster för att byta till 3-glas PVC-fönster med 25 år garanti inklusive återställning.
Den ambulerande firman ville ha 30' per fönster och lämnade bara 5 års garanti. Man behöver inte många kunder med dom marginalerna...
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Är inte även 10' för PVC fönster rätt dyrt? En duktig snickare med medhjälpare bör kunna sätta in 3 - 4 fönster om dagen. OCh PVC fönster brukar väl inte kosta mer än ca 1500 per fönster?
 
För åtta år sedan byggde vi vårt "nya" hus i södra Halland.
Jag tog in lite offerter från svenska tillverkare/säljare, samt från en Polsk.
Så nu bor vi med polska dreh/kipp och fasta fönster i trä med en utmärkt kvalitet, och till lågt pris.
3-glas, argonfyllda, enorm ljud- liksom värmeisolering. Ta in en offert!
http://holzfensterfabrik.eu/en/thermo_comfort_92
 
Jag fann en polsk firma för våra glas att det fantastiska priset 25 000 kr. Det inkluderade 4 glasdörrar. Men jag tappade bort adressen...tyvärr..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.