Hej.

Ska gjuta en bänkskiva i betong som totalt ska vara 4 meter lång. Av olika anledningar är det inte genomförbart att göra en enda bänkskiva, så den kommer att delas upp.

Jag har kommit fram till två alternativ.

Alt 1.
Gjuter en betongskiva som är 2,8 meter, sen har jag en spis och sen en gjuten betongskiva på 0,6 meter. Gör jag på detta sätt slipper jag en skarv i betongskivan.

Alt 2.
Gjuter två skivor som är 2 meter långa och gör en skarv. I detta alternativ använder jag istället en spishäll. Gör jag på detta sett så måste jag göra något åt skarven som uppstår. Hur, vet jag inte riktigt. Tänker att jag lägger lite betong på skarven när bänkskivorna är på plats och slipar till den. Men resultatet av det vet jag inte.

Min fråga är således vad tror ni skulle vara bäst och få snyggast resultat? Är det någon som har någon erfarenhet av att skarva en betongskiva? Hur gjorde ni då och har ni någon bild?

Tacksam för hjälp!
 
Gjuta med urtag för häll är svårt. Svårt att veta hur man skarvar är det en rak skiva eller 90 grader?
 
Tack för snabbt svar, Andreas.

1. Vad är det som gör det svårt gjuta uttag för häll?

2. Bänkskivan är rak. Så det blir ingen "naturlig" skarv. Kommer vara placerad mitt på bänkskivans arbetsyta.
 
Vad är du ute efter en rå look eller ska det poleras högblankt ? Problemet med hällen är att det blir så lite material runt så det är svårt att flytta den utan att den knäcks
 
Borde väl fungera med uttag för häll bara du armerar dom tunna delarna.
Men hur du ska få till skarven bra vet jag inte
 
Andreas_Kalmar: Den ska poleras högblank.

Vanpire: Ja, tanken är att vi ska ha armering i de tunna delarna.

Tack för era svar.
 
Om du vill ha en häll så skulle jag skarva så nära den som det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.