Hej Alla!

Skulle behöva lite experthjälp.

Vi har haft en fin tät häck åt samtliga tre håll i trädgården, men i höstas bestämde sig grannen rakt över för att bygga staket och sågade då bort halva sin del av häcken vilket innebär att den just nu ser väldigt otät ut.

Vad jag kan se längst marken så är samtliga rötter kvar, de har alltså bara sågat av grenar och stammar uppåt.

Finns det något sätt att rädda vår stackars häck? Är det bara att gödsla med hönsgödsel som gäller eller hur räddar vi den på bästa sätt? Måste man även vattna den (det har vi inte behövt göra tidigare när den varit tät)?

Väldigt tacksam för hjälp här, vi är inte sugna på att ha ett staket utan vi vill gärna ha kvar häck åt samtliga håll.

Jag har bifogat en bild på hur tät häcken är på de rätta hållen så ni kan jämföra :)

MVH

/Daniel
 
  • Delvis sågad häck bredvid nytt trästaket, ser tät ut längst ner men gles högre upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tät häck med grenar och stammar som ser avsågade ut, skugga av person på trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En otät häck med avsågade grenar bredvid ett staket i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gles häck med avsågade grenar framför ett staket, visar skadan efter grannens sågning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Häcken är en Liguster, glömde skriva de :)
 
Den kommer att klara det utan insatser.
 
Aha, så med andra ord är det bättre att bara låta den vara? T.o.m hoppa över gödningen?
 
BirgitS
I år är det nog bra att vara försiktig med gödningen. Rotsystemet är ju anpassat för mycket ovan mark och kommer att kunna försörja tillväxt, om man då gödslar extra kan man få väldigt långa veka skott i stället för kraftigare kortare som grenar sig bra med tiden. Nästa år kan det vara lämpligt att ni tar bort en del av de tjocka stammar som finns nu så blir häcken lite mer föryngrad och kan bli grönare och tätare nedtill, och mindre kvastlik upptill.

Om häcken står på norrsidan av staketet kommer den inte att få så mycket sol och då är det viktigt att klippa häcken så att den är bredast nedtill och smalast upptill så att det kommer ljus även till de nedersta bladen.
 
Det där ser ut som ett bygglovspliktigt plank, inget staket. Kommunen bör ha varit i kontakt med er inför godkännandet. Eller så är det ett svartbygge.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tusen tack för alla svar, då avvaktar vi detta år så ser vi hur det tar sig :)
 
Jag skulle täcka marken med kompost eller - om du inte har det - ett par säckar planteringsjord. Det är heller inte fel att vattna någon enstaka gång (eftersom häcken nu ligger i skugga). Uppvuxen liguster brukar överhuvudtaget inte behöva extra gödning bortsett från lite frisk mylla då och då.

Personligen fattar jag inte varför grannen slår upp ett plank framför en så fin, uppvuxen häck.

Hur blev det med bygglovsansökan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.