Husägare
· Skåne
· 1 467 inlägg
Jag skulle behöva några kloka synpunkter. Jag har en elpanna, ctc excellent, som fortfarande fungerar fint efter 25 år, men planerar ett byte eftersom vi vill renovera tvättstugan som den finns i.
Tyvärr drogs alla rör, både värme och tappvatten ner genom golvet och vidare ut i huset. Det är nu ett mindre skatbo av rör under pannan och genom tätskiktet. Hur löser man det med ett modernt tätskikt när allt byts ut? Jag har ingen lust att byta ut hela husets rörsystem.
Gjuta klack har jag förstått inte är ok längre.
Jag hade därför en lite galen idé: att bygga ett isolerat, vattentätt kopplingsutrymme i krypgrunden precis under pannan. Om man då bryter upp golvet och gör ett schakt ner borde man kunna vinkla ner rörändarna som nu sticker upp och koppla ihop dem i kopplingsutrymmet. Eventuella nya rör-i-rör dras dit och de gamla prisolrören kan skarvas på samma ställe.
Lådan görs vattentät och kompletteras med en vattenfelsbrytare.
Skulle det fungera?
Finns andra bra erfarenheter av att åtgärda skatbon av rör genom tätskikt?
Tyvärr drogs alla rör, både värme och tappvatten ner genom golvet och vidare ut i huset. Det är nu ett mindre skatbo av rör under pannan och genom tätskiktet. Hur löser man det med ett modernt tätskikt när allt byts ut? Jag har ingen lust att byta ut hela husets rörsystem.
Gjuta klack har jag förstått inte är ok längre.
Jag hade därför en lite galen idé: att bygga ett isolerat, vattentätt kopplingsutrymme i krypgrunden precis under pannan. Om man då bryter upp golvet och gör ett schakt ner borde man kunna vinkla ner rörändarna som nu sticker upp och koppla ihop dem i kopplingsutrymmet. Eventuella nya rör-i-rör dras dit och de gamla prisolrören kan skarvas på samma ställe.
Lådan görs vattentät och kompletteras med en vattenfelsbrytare.
Skulle det fungera?
Finns andra bra erfarenheter av att åtgärda skatbon av rör genom tätskikt?
Att gjuta klack och vattentäta har varit på tapeten förr här , men att riva ett helt hus för att få något som många säger """ Det ska vara enligt säkert vatten "" , det är inget nybygge du har , du ska tänka logiskt
vad du kan göra och vad som kan hända
Varför göra en låda vattentät , det är i en krypgrund och ingen fara om det kommer lite vatten där , är endast att tänka på om frysrisk finns
vad du kan göra och vad som kan hända
Varför göra en låda vattentät , det är i en krypgrund och ingen fara om det kommer lite vatten där , är endast att tänka på om frysrisk finns
Husägare
· Skåne
· 1 467 inlägg
Tanken med vattentät var att kunna sätta en vattenfelsbrytare så jag upptäcker eventuellt läckage utan att krypa i under huset. Annars håller jag helt med dig, i krypgrunden gör vattnet ingen skada mer än att jag får betala elräkningen för att avfukta bort det igen...
bifogar en bild på skatboet.
Hur skulle du ha gjort? Vad tycker du är rimligt säkert?
Jag vill ha rimlig vattensäkerhet, och inser att jag inte kommer att kunna följa säkert vatten till punkt och pricka, men vill ändå ha det så bra som möjligt efter förutsättningarna.
Angående frysrisk har jag inte noterat lägre temp än 6-7 grader under de 6 år jag bott i huset. Har termometern på strategiskt ställe och brukar slå en titt närmast dagligen.
bifogar en bild på skatboet.
Hur skulle du ha gjort? Vad tycker du är rimligt säkert?
Jag vill ha rimlig vattensäkerhet, och inser att jag inte kommer att kunna följa säkert vatten till punkt och pricka, men vill ändå ha det så bra som möjligt efter förutsättningarna.
Angående frysrisk har jag inte noterat lägre temp än 6-7 grader under de 6 år jag bott i huset. Har termometern på strategiskt ställe och brukar slå en titt närmast dagligen.
Klart det är några rör där , det går att gjuta en klack upp på 10 centimeter och smörja in den på ovansidan med tätsmack i lite tjockare format , det att tänka på då är att en plastslang rörs sig och det tätar inte bra mot den , annars använd sunt förnuft så kommer du långt
Tänk bara igenom vad som behöver göras och gå på det
Tänk bara igenom vad som behöver göras och gå på det
Husägare
· Skåne
· 1 467 inlägg
Men egentligen, vinner jag något i vattensäkerhet med en klack?
Klacken gör man väl för att kunna göra en tät balja utanför rören för att skydda mot översvämning?
Om det blir översvämning i tvättstugan finns två golvbrunnar och resten av vattnet lär ju rinna ut i resten av huset och ställa till mer bekymmer än det som blir av att det rinner ner längs rören.
Om man vill skydda sig mot att rören läcker borde det vara lika lätt/svårt att täta runt dem även utan klack?
Finns några andra varianter på lösningar?
Klacken gör man väl för att kunna göra en tät balja utanför rören för att skydda mot översvämning?
Om det blir översvämning i tvättstugan finns två golvbrunnar och resten av vattnet lär ju rinna ut i resten av huset och ställa till mer bekymmer än det som blir av att det rinner ner längs rören.
Om man vill skydda sig mot att rören läcker borde det vara lika lätt/svårt att täta runt dem även utan klack?
Finns några andra varianter på lösningar?
En klack med ett svagt fall är det logiska alternativet. Inte bara för att det inte skall rinna ner vatten där, utan också för att få ett snyggt och enkelt avslut av golvbeläggningen runt pannan. Måste varit ett j-kla pill att få dit den där mattan. Tänkte du göra likadant med den nya golvbeläggningen?
Husägare
· Skåne
· 1 467 inlägg
Jag vet inte vad som är bäst, men likadant känns som ett dåligt alternativ... ska låta en VVS-firma titta på det på fredag, men vill gärna ha lite egna idéer att komma med. Till saken hör att det ovanpå pannan står ett ftx-agg som passar perfekt i takhöjd, så det är inte helt trivialt att skaffa en annan panna eller gjuta en klack utan att också lösa ftx-frågan.
Husägare
· Skåne
· 1 467 inlägg