Hej på er.

Vi har ev en tomt på gång, det är ett par som kan tänka sig att stycka av 1000kvm av sin tomt till oss, tomten ligger inom detaljplanen så bygglov är inget problem, men jag undrar hur grannarna underrättas vid en avstyckning, och vilka grannar kontaktas är det bara dom närmaste eller ett helt område? Är det kommunen som skickar ut brev till ägarna av fastigheterna runt omkring?


 
Gör lantmäterimyndigheten bedömningen att avstyckningen är förenligt med detaljplanen har varken kommunen eller grannar något att säga till om. Visserligen kan kommunen överklaga beslutet men det kan inte grannarna. Frågan om underrättelse saknar betydelse om detaljplanen följs och det blir därför direkt felaktigt att underrätta någon.

Lycka till! :) :) :)
 
Familjen_Bygg skrev:
Gör lantmäterimyndigheten bedömningen att avstyckningen är förenligt med detaljplanen har varken kommunen eller grannar något att säga till om. Visserligen kan kommunen överklaga beslutet men det kan inte grannarna. Frågan om underrättelse saknar betydelse om detaljplanen följs och det blir därför direkt felaktigt att underrätta någon.

Lycka till! :) :) :)

Åhh faan det var skönt att höra, så man kan räkna med typ 3 månader för avstyckningen, ingen kan alltså överklaga om den följer detaljplanen..!

 
Jo det kan överklagas trots detaljplan men själva överklagan väger mindre tungt när reglering finns och din avstyckning och kommande hus inte går utöver några gränser för vad som är tillåtet.

Jag skulle dock informera grannarna muntligen och på ett trevligt sätt om vad som komma skall. Bättre att föregå än.....

:)
 
Jo det har du ju rätt i, får ta med mig tanten som ska stycka sin tomt till oss och gå runt till grannarna tillsammans.

 
Rätt skall vara rätt,

Grannar är inte sakägare vid förrättningar enligt FBL (fastighetsbildningslagen).

Ett generellt krav för att få överklaga ett beslut är
- att man är berörd därav samt
- att beslutet gått klaganden emot.

Eftersom grannar inte är sakägare skall en överklagan från en sådan så gott som omedelbart avvisas.
(Detta avvisningsbeslut kan i och för sig överklagas men det är inte den aktuella frågan.)

Lycka till! :) :) :)
 
Familjen_Bygg skrev:
Rätt skall vara rätt,

Grannar är inte sakägare vid förrättningar enligt FBL (fastighetsbildningslagen).

Ett generellt krav för att få överklaga ett beslut är
- att man är berörd därav samt
- att beslutet gått klaganden emot.

Eftersom grannar inte är sakägare skall en överklagan från en sådan så gott som omedelbart avvisas.
(Detta avvisningsbeslut kan i och för sig överklagas men det är inte den aktuella frågan.)

Lycka till! :) :) :)

Men min undran är oxå om grannarna kan göra så det tar massa extra tid att få igenom avstyckningen..?

 
Ja, visst kommer det att ta lite extra tid ifall grannarna sätter den sidan till.

Bara den omständigheten att de överklagar gör att det tar extra tid eftersom avstyckningen inte kan registreras förrän den har vunnit laga kraft och det är när alla överklaganden är behandlade eller när överklagandetiden gått ut.

Även om klaganden bor i Kiruna och klagar mot en avstyckning i Malmö måste överklagandet behandlas, om än inte i sak så väl formellt. Sedan kan det ju klagas mot detta beslut som anger att vederbörande inte är berättigad att klaga. Nästa instans måste också behandla klagomålet...osv.

Innan grannen klagar och innan lantmäterimyndigheten fattat sitt beslut kan grannen springa och göra lantmätaren eller om det är en annat tjänsteman nervös genom att ropa JO (justitieombudsmannen) ett antal gånger. Den statlige tjänsteman som då inte börjar handlägga ärendet med största försiktighet är inte född...

Detta är bara några exempel på hur någon kan ställa till det även om man inte har med saken att göra...

Lycka till! :) :) :)
 
Måla inte fan på väggen nu. Jag tror att er avstyckning inte vållar några problem!
 
Hmmm; säger han (Calle Anka) som själv åkte på "snälla grannar..."

Lycka till! :) :) :)
 
Familjen_Bygg skrev:
Hmmm; säger han (Calle Anka) som själv åkte på "snälla grannar..."

Lycka till!  :) :) :)
UTANFÖR detaljplan....och ja mina "grannar" har visat sin absolut sämsta sida....men ärendet ligger hos länsrätten och dom faller i oktober. Hittills har det varit solklart till vår fördel. För eller senare kommer det byggas ett hus på platsen.....vi har bara ett "interimsläge". ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.