Hej, eftersom min far gick bort nyligen behöver jag ta ansvar för mina föräldrars sommarstuga i Hälsingland som ligger runt 40 mil från mig. Det har snöat mycket i Hälsingland i år och från en bekant fick jag en bild över snöläget, där anlitad snörröjare har plogat upp snö mot huset. Jag tänkte höra om denna ganska stora snösamling är till nackdel med tanke på fuktskador?

Huset är från sjuttiotalet och har platta utan isolering. Häromåret renoverades huset med ett Nivellgolv då det var problem med lukt och fukt. Renoveringen får betraktas som lyckad hittills.

Frågan är om jag borde sätta mig i en bil med snöskyffeln per omgående och börja ta undan snön?
 
  • Röd sommarstuga delvis täckt av en stor mängd upplogad snö under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte snön från taket som glidit ner och bildat snövallen?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Mja, det är en kombination. Längst till höger är det bara snö från Himlen och taket, medan det till vänster plogats upp.
 
Cheesen
Extra isolering bara.. Du sänker uppvärmningskostnaden om du skottar upp snö mot väggen. Den blir inte blötare än vid ett vanligt regn och torkar upp i takt med att snön smälter.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
OK, det låter ju bra :)
 
Vänta att skotta till Maj-Juni. Inte så mycket då.:D

I Norrland skottade man alltid upp torr snö mot huset som isolering mot kyla. Mycket effektivt.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.