Hej. Är på jakt efter kloka råd hur vi skall gå tillväga med ett ruttet, lutande och sviktande golv i vårt 1800-tals torp.
Det är från 1800-talets början och utbyggt vid minst två tillfällen. Köksdelen med murstock osv är i den äldre delen. Dock vet jag inte vad som gjorts här tidigare. Tyvärr ligger det i köket en plastmatta som säkert är en del av problemet. Alla andra plastmattor i huset har vi rivit ut och där har golven varit i bra skick. Annat är det i köket där det i en hörnet mot ytterväggen sviktar en del. I resten av rummet är det rött stabilt även om det växlar från att vara helt plant och stumt till lite sviktande. Mätt att det är förhöjd fukthalt vid golvet.

Grunden är som jag förstår det i denna delen av huset stengrund som putsats upp med öppna ventiler. Ventilerna är enda inspektionsmöjligheten utan att riva upp något. Kikar jag in där ser grunden okej ut. Torrt, Några dm luftspalt och stenar och inte massa organiskt skräp.

Nu undrar jag hur era råd är för att läggs upp projektet?
Om det bara är golvet och bjälkar som gett sig är det väl bäst att i första hand låta grund vara och bara åtgärda golv? Är timmer syll osv skadat blir det ju ett större projekt. Vad är bästa rådet för att få grepp om omfattning? Köket är en viktig del i huset för barnfamiljen så det känns viktigt att ha ringar in omfattningen så gott det går innan startskott. Vilken typ av rådgivare kan man vända sig till?
 
Bor ni i torpet? Det låter ju inte så farligt på din beskrivning, skulle vara bra med lite bilder. För att få grepp om omfattning måste du nog riva lite, är ens golvet ruttet? Om det är det får du väll såga ett hål så du kan sticka ner huvuden.
 
Det kan vara så enkelt att det är långt mellan golvåsarna och att det sviktar därför. Kolla det först. Har du tagit bort plastmattan så du kan se hur golvet ser ut under? Det kan också vara så att golvet ursprungligen stöttats upp av stolpar i grunden och att dessa behöver bytas. Så var det i vårt torps sal där golvet sviktade på mitten. Där stod stolpar som skulle stötta men dessa hade under åren ruttnat av nerifrån så de nu bara hängde i luften. När vi bytte dessa blev golvet stabilt igen.
 
T Turee skrev:
Bor ni i torpet? Det låter ju inte så farligt på din beskrivning, skulle vara bra med lite bilder. För att få grepp om omfattning måste du nog riva lite, är ens golvet ruttet? Om det är det får du väll såga ett hål så du kan sticka ner huvuden.
Vi bor i torpet och det funkar finfint. Dock vill jag nog inte riva bort plastmattan om vi inte har tid och kraft att rätta till det som sedan måste ordnas för att kunna bo där. Timingen är inte helt oviktig med småbarn...
 
Sophie Sophie skrev:
Det kan vara så enkelt att det är långt mellan golvåsarna och att det sviktar därför. Kolla det först. Har du tagit bort plastmattan så du kan se hur golvet ser ut under? Det kan också vara så att golvet ursprungligen stöttats upp av stolpar i grunden och att dessa behöver bytas. Så var det i vårt torps sal där golvet sviktade på mitten. Där stod stolpar som skulle stötta men dessa hade under åren ruttnat av nerifrån så de nu bara hängde i luften. När vi bytte dessa blev golvet stabilt igen.
Jag försökte kika in genom den lilla öppna ventilgluggen där det verkar vara som värst och ser där virke på marken. Dock omöjligt för ett ovant öga att avgöra vad som är vad. Bifogar bild.
 
  • Bild på trävirke sett genom en liten öppen ventilglugg med mörkt utrymme under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sophie Sophie skrev:
Det kan vara så enkelt att det är långt mellan golvåsarna och att det sviktar därför. Kolla det först. Har du tagit bort plastmattan så du kan se hur golvet ser ut under? Det kan också vara så att golvet ursprungligen stöttats upp av stolpar i grunden och att dessa behöver bytas. Så var det i vårt torps sal där golvet sviktade på mitten. Där stod stolpar som skulle stötta men dessa hade under åren ruttnat av nerifrån så de nu bara hängde i luften. När vi bytte dessa blev golvet stabilt igen.
Det kan ju absolut vara så och kanske ett lokalt bekymmer där det sviktar som mest. Plastmattan är kvar då vi behöver kunna leva i det lilla genomgångsköket. Det jag känner som den största utmaningen är att få grepp om omfattning och lösning utan att riva upp allt och göra det obeboeligt.
 
P PochM skrev:
Jag försökte kika in genom den lilla öppna ventilgluggen där det verkar vara som värst och ser där virke på marken. Dock omöjligt för ett ovant öga att avgöra vad som är vad. Bifogar bild.
Stick in handen och fota några gånger med blixt på olika ställen. Den där bilden säger inte mycket.
 
Börja med att lossa några golvsocklar så att du kan komma åt kanten på plastmattan. Den är troligtvis inte limmad. I så fall kan du försiktigt lyfta på den och se hur det ser ut under. Gissningsvis ligger det ett lager tunna masonitskivor ovanpå det gamla plankgolvet. De är förmodligen också lösa.

Om du med kniv delar mattan i lämpligt stora bitar så bör det gå att ta upp den hel så att den går att lägga tillbaka.

Du måste ta reda på vad problemet är exakt. Det går bara att göra genom att undersöka golvkonstruktionen, antingen från ovansidan eller från undersidan.

Genom att göra det hjälpligt återställningsbart så kan det klara sig till lämpligt tillfälle att fixa.
 
Man bör lyfta på mattan och kanske ev masonitskivor för att se om det finns en lucka i golvet. Det är vanligt med sådana luckor i gamla torpkök med torpargrund eftersom det utrymmet användes för kortare förvaring av mat då det var svalt där under större delen av året och betydligt närmare än till jordkällaren.

Har man en sådan lucka som går att öppna så går det lättare att se hur det egentligen ser ut under golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.