H
Hej!

Vi har ett fritidshus med sjötomt (köpte stället för 2 år sedan), från stranden ut i sjön så finns det en gammal stengång/mur (säkerligen fanns det en stenkistbrygga någon gång på 50-60 talet) någon gång på 80-talet så slogs det ned 3 rör på varje sida av muren och på dessa så vilar en landgång. Då kommunen inte är överförtjusta i vårt ställe och vi har fått påpekande om landgången så läggs den på i maj och tas upp i september. Detta gör att vi klarar 6-månaders regeln. Dock så är landgången smal och lång (10 meter lång, 0,8 m bred), vi skulle vilja ha den lite mera praktisk. Efter mycket letande så har vi kommit fram till att en bryggbåt behöver man inte tillstånd för. Så vår tanke är att där landgången slutar där lägger vi en sådan.
Vad tror ni om mått, material, mm?
Har kollat på lite olika tillverkare och vår senaste favorit är denna: floattech.se
Bifogat en bild på hur vi tänker oss den, dock vill inte vi ha fullt så mycket staket.
Vad tror ni, någon som har erfarenheter av denna variant, tips på storlek, mm?
Tar helt enkelt tacksamt emot allas åsikter :)

Bryggbåt med trädäck och staket vid vattnet, del av webbsida för floattech.se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
 
Byggande i vatten är vattenverksamhet enligt MB 11 kap och kräver i de flesta fall tillstånd av länsstyrelsen eller Miljödomstolen (beroende på åtgärdens omfattning). Även åtgärder som inte direkt förändrar vattnets djup eller läge, t.ex. utläggning av en flytbrygga, betraktas som vattenverksamhet eftersom den tar vattenområde i anspråk
 
harry73
Men det är inte vattenverksamhet att ha sin båt ankrad vid sin brygga antar jag, för det är ju det som flyttbryggan blir
 
H
harry73 harry73 skrev:
Men det är inte vattenverksamhet att ha sin båt ankrad vid sin brygga antar jag, för det är ju det som flyttbryggan blir
Tack för era svar, vår handläggare är grundlig. Vet dock ej mer än så om människan :)
Detta är alltså inte en brygga enligt definitionen utan en båt. Helt andra villkor... tro oss detta är en vetenskap så kolla gärna upp det!
Mvh
Husdrommaren
 
Jag byggde mig en liknande lösning med pontoner från pollyflyt.se. Funkade fint och blev inte överdrivet dyrt. Den är ungefär 15m2 stor. Den har legat i vattnet och fått frysa fast i fem vintrar nu utan problem. I år fick den åka upp på land för att tre av fyra förtöjningslinor gick av i höststormarna.
 
Jag undrar om det skulle vara lovligt att "reparera" den gamla stenkistan. Den finns ju redan där.
 
H
Hej!

Tack för era svar :) Den gamla stenkistan är borta sedan säkert 30 år. Det är endast en stenmur samt lite kringspritt virke och spikar kvar av den. Hade dock hemskt gärna haft en sådan då jag tycker de är ett vackert hantverk och skulle absolut platsa kanon på detta stället.

Litet förtydligande, då jag skriver som en kratta :oops: vi behöver komma ut ca: 10 meter för att få badvänligt samt hoppvänligt djup. Så en landgång måste finnas först men efter den så vill vi ha alltså en sällskapsyta där vi kan sitta och umgås samt inte bryta mot reglerna mot strandskyddet (oavsett hur regida jag anser att dessa är...).

Vi har har nu haft lite kontakt med en återförsäljare av "easyfloat" och det verkar bra. Vi kommer att kunna transportera både virke, svärmödrar ;) och annat nödvändigt på den. Det vi inte riktigt har gillat med andra varianter av flytbryggor/båtar är instabliteten. Denna kan dock våra barn (vi har ofta syskonbarnen hos oss) enligt dem stå i en kant och hoppa utan att vi behöver oroa oss samt den är väldigt lätt så vi kan tuffa ut på sjön och bada med hjälp av vår lilla elmotor.

Så storlek och utsende?
Vi tänker antingen 2,4X3 m eller 2,4x4,2m. Vi vill ha en uppfällbar badstege, enkel bänk samt ett lite staket på den sidan som motorn sitter. Vad hade ni valt och har ni några tankar om utseende? :)

Mvh
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.