Vi behöver hjälp!
Vi ska bygga nytt hus och kan verkligen inte bestämma oss för placering utav huset.
Förutsättningarna är lite speciella. Tomten är 26m x 40m. Huset får inte stå närmare än 4,5m från grannarnas tomter (åt tre olika håll). Garaget måste stå 6m från vägen och 2m från angränsande tomt. Om garaget vidbyggs huset så räknas det som bostadsdel och ska således även den ha 4,5m till tomtgräns.

Dessa tre ritade jag ihop på några minuter, ritningarna är urusla men ni förstår placering och principen. Norr är rakt uppåt på ritningarna. Kvällssolen på altanen är nästan omöjlig att få. Dock får man på stora delar av altanen om man gavelställer huset som på bild nr 2 och 3.
3D-skiss av ett hus och garage placerade på en tomt för att illustrera möjlig planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av en tomt med ett gavelställt hus och separat garage enligt angivna mått och regler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-skiss av en tomt med ett gavelställt hus och separat garage enligt angivna mått och regler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Så som jag tänker. Alltid bredsida mot solen (söder). Då får du in max med solljus i huset. Garaget vill man delvis ha så nära vägen som möjligt, för att slippa skotta massor av snö på uppfarten. Dels vill man ha garaget nära huset, så det inte blir långt in till kylskåpet från bilen med maten.
Jag skulle bygget så som på bild nr1, men adderat en förbindelse mellan huset och garaget. Den hade jag byggt i mestadels glas. Men med vanligt tak. Då kan du gå från bilen i garaget in med varor till huset på ett smidigt sätt.
 
  • Gilla
dajvid
  • Laddar…
L Lolight skrev:
Så som jag tänker. Alltid bredsida mot solen (söder). Då får du in max med solljus i huset. Garaget vill man delvis ha så nära vägen som möjligt, för att slippa skotta massor av snö på uppfarten. Dels vill man ha garaget nära huset, så det inte blir långt in till kylskåpet från bilen med maten.
Jag skulle bygget så som på bild nr1, men adderat en förbindelse mellan huset och garaget. Den hade jag byggt i mestadels glas. Men med vanligt tak. Då kan du gå från bilen i garaget in med varor till huset på ett smidigt sätt.

Stort tack för svaret! Nu ställer du till det och jämnar ut "omröstningen" som pågår bland alla vi känner. Håller med om att bredsida bör vara mot söder. Tyvärr är det framsidan i detta fall och vi är rädda att vi får för lite "Altanliv" med det alternativet. Framsidan ser ut såhär. Vit enplansvilla med veranda och räcke under vinter, snö runt huset, prisangivelse synlig.
 
Alternativ 2 men sätt vidbyggt garage på norrsidan
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Alternativ 2 men sätt vidbyggt garage på norrsidan
Tack för input! Tyvärr är det både fönster och dörrar på den sidan av huset (Jag hann inte rita in det). På norrsidan var dock lite utanför vår box. Så det tar vi med oss.
 
Jag har liknande tomtstorlek och gjorde såhär:
Del av ett fastighetsritning med måttangivelser inklusive huvudbyggnad och garage, väntandes på bygglov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väntar på att bygglovet dimper ner i brevlådan..
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har liknande tomtstorlek och gjorde såhär:
[bild]
Väntar på att bygglovet dimper ner i brevlådan..
Jag förstår inte mig på ritningen :p Var går vägen?
 
Nu är vägen förtydligad. Det är annars hus runt vår tomt och bara en 20m instickare till tomten Detaljerad tomtkarta med markerad väg och parkeringsplats, omgiven av mätningar och tekniska termer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.