Hej

Vi ska bygga ett fritidshus på österlen. Vi hade valt ut ett lämpligt 1-planshus för oss, men idag fick vi besked att vi behöver förhålla oss till takvinkel på 40 grader.

Någon som har tips på modell, hustillverkare eller annat.

Tack på förhand.

Anna
 
Inget tips men kolla hur ni tänkt placera huset på tomten först. Därefter se efter hus som han den sortens planlösning. Jag bygger med egenritat hus. När jag därefter granskade husmodeller i de små modellerna hos hustillverkare var det knappt något hus som passade in. Tur var ju att vår egen planlösning och look passade så mycket bättre.
 
  • Gilla
Anna-MÄrta Jarleklint
  • Laddar…
Först vill jag säga att jag tycker att Sylvestris råd är bra!
Man ritar upp ett hus som man vill ha, sedan går man runt till fabrikerna och frågar om de kan bygga det, annars tar man in en mindre, lokal byggfirma.

Men sedan kan nog de flesta hustillverkare leverera hus med den takvinkel man vill ha, även om det inte är standard 27° för enplanshus med oinredd vind.
Har sett detta göras i närheten.
Men vad är nöjet med saxtakstol och 38° takvinkel, då man ändå inte kan utnyttja det stora vindsutrymmet?

Men 40°? Vanliga takvinklar är ju 27, 38 och 45, men 40?
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna-MÄrta Jarleklint och 1 till
  • Laddar…
Jag hade också problem då jag byggde på Österlen; hade jag fått välja hade det blivit enplan med platt tak. Nu krävdes 1 1/2 plan med drygt 40% taklutning. Anlitade arkitekt och blev mycket nöjd i alla fall!
 
  • Gilla
Anna-MÄrta Jarleklint
  • Laddar…
B
yonna yonna skrev:
Jag hade också problem då jag byggde på Österlen; hade jag fått välja hade det blivit enplan med platt tak. Nu krävdes 1 1/2 plan med drygt 40% taklutning. Anlitade arkitekt och blev mycket nöjd i alla fall!
Hej
Det låter spännande!

Vill du visa lite bilder?
 
Finns ett par under mina bilder; exteriört, trädgård och ett par interiörbilder.
 
Kan ni inte köra på er planlösning och bara bara ändra taklutningen? Normalt sett brukar man ha några värde att förhålla sig till ex 5-45grader, vad säger detaljplanen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.