Någon som byggt dubbel-carport med inkörning på långsida istället för på gaveln, och som kan dela med sig av en bild?

För att utnyttja vår tomt max så måste vi ha carporten i vinkel mot huset - men frågan är om det går att ha platserna med inkörning från långsidan istället för gaveln (som verkar vara standard i alla carportar jag kan hitta på nätet) så blir det enkelt att köra in direkt från gatan ändå??
 
Jag har sett några stycken och det verkar fungera bra. En kompis har så men med pulpettak så då är det inget problem alls.
Här du vanligt sadeltak får du se till att ha snörasskydd annars kommer ju allt där du ska köra in.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alla garagelängor i radhusområden är väl byggda på det viset, så det kan inte vara några problem. Du bör nog ha en stolpe mellan bilarna med pulpettak som Holmberg skrev. Ett sadeltak skulle jag lagt på andra ledden, en tvåbilscarport blir väl ändå nästan kvadratisk.
 
Jag håller precis på att bygga en dubbelcarport med ett förråd och infart på långsidan.
Jag letade också efter bilder innan men det var inte så vanligt tydligen.
 
  • En dubbelcarport med pågående takarbete och intilliggande förråd vid en vit villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
U4IC och 6 till
  • Laddar…
murak
B Björnhovda skrev:
Jag håller precis på att bygga en dubbelcarport med ett förråd och infart på långsidan.
Jag letade också efter bilder innan men det var inte så vanligt tydligen.
Stilig! Vad har du för mått på bygget och vad är det för dim på limträbalken?
 
Som vanligt så blev det väl för litet...
Men den är 10x6,5m
Limträbalken är 405x115 och fortsätter längs hela långsidan, stolpen i hörnet är en 115x115 limträpelare.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
B Björnhovda skrev:
Jag håller precis på att bygga en dubbelcarport med ett förråd och infart på långsidan.
Jag letade också efter bilder innan men det var inte så vanligt tydligen.
TACK!!! Precis vad jag letade efter
 
  • Gilla
Björnhovda
  • Laddar…
Jag valde att lägga carporten så jag fick infarten på långsidan både för att jag tyckte det blev snyggare när det följer huset och dessutom får jag upp 5kw solceller till på carporttaket då det blir åt söder.
 
  • Gilla
kribban
  • Laddar…
B Björnhovda skrev:
Jag håller precis på att bygga en dubbelcarport med ett förråd och infart på långsidan.
Jag letade också efter bilder innan men det var inte så vanligt tydligen.
Hej!
Vi ska bygga liknande carport, hur Bred är öppningen i din carport?
Stommen till vår carport ser ut som på bilden, jag har fått hjälp med beräkning av limträbalken som är 6,5m lång, beräknad till 115x630 (dom tyckte nedböjningen på 115x495 skulle vara något för stor ) . Därför är det intressant att veta om du har någon märkbar nedböjning?
3D-modell av en stomme till en carport med takstolar och avstivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Öppningen på min carport är 6m och jag har mätt med laser på limträbalken i vintras när det var som mest snö (nu var det ju ovanligt mycket snö här på Öland i år, dvs. 30cm...) och jag kunde inte se att den böjt sig mer än max 2mm.
Nu ligger ju min limträbalk längs hela carporten, även över förrådsdelen och enligt min konstruktör gjorde det viss skillnad på nedböjningen.
 
Vi är också just på väg att bygga en carport med öppningen på samma sätt. Öppningen blir 6 meter och tidigare har jag tagit fram en dimensionering via Moelvens hemsida baserat på plåttak och utan isolering. Nu funderar vi på att i framtiden kanske bygga om till garage och isolera istället - så då tänkte vi dimensionera för det redan nu.

Tyvärr verkar dock Moelven inte längre tillåta privatpersoner att använda sitt beräkningsprogram? Någon som vet var man kan göra en beräkning via webben på öppningar som är över 5 meter?

/Krille
 
B Björnhovda skrev:
Öppningen på min carport är 6m och jag har mätt med laser på limträbalken i vintras när det var som mest snö (nu var det ju ovanligt mycket snö här på Öland i år, dvs. 30cm...) och jag kunde inte se att den böjt sig mer än max 2mm.
Nu ligger ju min limträbalk längs hela carporten, även över förrådsdelen och enligt min konstruktör gjorde det viss skillnad på nedböjningen.
K Krille4 skrev:
Vi är också just på väg att bygga en carport med öppningen på samma sätt. Öppningen blir 6 meter och tidigare har jag tagit fram en dimensionering via Moelvens hemsida baserat på plåttak och utan isolering. Nu funderar vi på att i framtiden kanske bygga om till garage och isolera istället - så då tänkte vi dimensionera för det redan nu.

Tyvärr verkar dock Moelven inte längre tillåta privatpersoner att använda sitt beräkningsprogram? Någon som vet var man kan göra en beräkning via webben på öppningar som är över 5 meter?

/Krille
Jag fick hjälp av Martinsons byggsystem med beräkning av limträbalk
 
B BN8GB22 skrev:
Vi ska bygga liknande carport
Vad har du ritat i för program? Om det är du som gjort det privat dvs.
 
Hej
Jag har ritat i Inventor
 
  • Gilla
Choom
  • Laddar…
murak
@BN8GB22 Hur har det gått? Hur armerades betongplattan där pelarna står?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.