Hej!

Vi har renoverat köket och plötsligt passar inte vårt oljade ekbord in :x Funderar på om man hade kunnat slipa ordentligt så alla oljerester försvinner och sedan "vitolja" det istället? Hittar inte något sånt projekt på nätet vilket brukar betyda att det inte går, med tanke på alla oljade ekbord som borde finnas i detta land ;)

Det är så här jag tänker att resultatet kommer se ut, vad tror ni? Skulle det funka?

Närbild av ett bord träyta med vitoljad effekt, som visar träets ådring och struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ufrancke
  • Laddar…
Tack så mycket! Vi vågade oss på detta i helgen med väldigt bra resultat :)
 
  • Gilla
Snowman1 och 2 till
  • Laddar…
Hej, jag har ett oljat eksoffbord som jag är sugen på på att vitolja. Hur gjorde ni? Har det hålla sig bra så här ett år senare?
 
H Heineken skrev:
Hej, jag har ett oljat eksoffbord som jag är sugen på på att vitolja. Hur gjorde ni? Har det hålla sig bra så här ett år senare?
Det har hållt sig jättebra!
Vi slipade ner det ordentligt, så att all olja var borta. Sen la vi på 3 lager med Osmo vit hårdvaxolja. Nu börjar det så smått bli dags att bättra på vitoljan på vissa ställen men då är vi en barnfamilj som använder bordet mycket!
 
  • Gilla
Snowman1
  • Laddar…
Roligt att höra!
Vad använde ni för att slipa ner den oljade ytan?
 
Mikael_L
Har du någon bild på resultatet?
 
Tyvärr kanske inte så lätt att se hur det verkligen ser ut... Och det börjar bli dags att bättra på det. Vardagsrum med vitt matbord, svarta stolar, konst på väggen och fönster med gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett slitet träbord som behöver underhållsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet ljust träbord med synliga ytmärken och en laptop i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pamnor och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker det var bra bilder, åtminstone syns det tydligt att det blev ganska ordentligt vitt, inte bara en svag antydan. (y)

Idag har jag varit och kikat på olika fabrikat av pigmenterade hårdvaxoljor.
Träprover med Herdins var ordentligt vita, men träprov med Osmos hårdvaxolja med vit pigment var förvånansvärt lite vitt, knappt någon skillnad mot provet med olja utan pigment.
Såpass att jag undrade om de verkligen hade fått dit rätt prov.

Osmo har en radda med olika behandlingar, bl.a. vitt vax som sen oljas in.
 
Hand håller en burk Osmo Hårdvaxolja för inomhusbruk med texten "3032 Ofärgad sidenmatt" synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker det var bra bilder, åtminstone syns det tydligt att det blev ganska ordentligt vitt, inte bara en svag antydan. (y)

Idag har jag varit och kikat på olika fabrikat av pigmenterade hårdvaxoljor.
Träprover med Herdins var ordentligt vita, men träprov med Osmos hårdvaxolja med vit pigment var förvånansvärt lite vitt, knappt någon skillnad mot provet med olja utan pigment.
Såpass att jag undrade om de verkligen hade fått dit rätt prov.

Osmo har en radda med olika behandlingar, bl.a. vitt vax som sen oljas in.
Okej, här är den burken vi har använt. Efter en strykning var det väldigt lite täckande men vi nöjde oss med två strykningar för vårt resultat.
 
Eller nu ser jag att jag själv skrivit att vi oljat 3 gånger för detta resultat. Minnet är gott men kort :)
Då kanske det är anledningen till att träproverna visade såpass lite vitt? Att det var en strykning medan mitt resultat är efter tre?
 
Hur såg bordet ut innan ni slipade och vitoljade?

Jag och frun går själva i tankarna att göra om vårt ekbord då även vi renoverat och känner att det inte längre passar med ett mörkt bord
 
N niefrida skrev:
Okej, här är den burken vi har använt. Efter en strykning var det väldigt lite täckande men vi nöjde oss med två strykningar för vårt resultat.
Är du säker på att det var den? Den verkar ju ofärgad? OSMO har även en med vitt pigment ("Osmo 3040 Vit") som borde ge en vitare färg?
 
Kalendern
P peterkz1 skrev:
Är du säker på att det var den? Den verkar ju ofärgad? OSMO har även en med vitt pigment ("Osmo 3040 Vit") som borde ge en vitare färg?
Även jag undrar om det blev sådär vitt av att använda en hårdvaxolja som står ofärgad på??
 
MrJay
Kalendern Kalendern skrev:
Även jag undrar om det blev sådär vitt av att använda en hårdvaxolja som står ofärgad på??
Har själv använt mig många gånger av Osmo 3058 Top-Oil, Ofärgad. Resultatet blev alltid som förväntat, en skyddande yta som inte alls påverkar bänkskivans färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.