Jag och min sambo sitter just nu i tankar om att köpa ett så kallat Kataloghus.
Vad står hustillverkaren för ?
Naturligtvis är det olika från leverantör och leverantör men ska jag själv röja tomten från träd, etc.

Vem lägger grunden och drar in VA och El från tomtgränsen till huset ?

Vad behöver man som "byggherre" tänka på?
Jag har absolut ingen kunskap när det gäller bygge, etc så all information är välkommen.
 
Hej!
Vår erfarenhet är att man kan köpa allt för pengar, det gäller särskilt vid husbyggnation. Tomten kan man kanske röja själv beroende på vad som finns på den.
Vi tog bort en del fruktträd som stod ivägen för husresningen. Sedan kom grävare som snickaren fixade och sedan gjorde snickarfirman grunden. De i sin tur samordnade med vvs killarna. Det är mycket ringande och fixande för att få alla att göra sitt i rätt tid. telefon, el, målare, kakelsättare. För oss kändes det mesta bara roligt men visst är det som att åka bergodalbana ibland. Det går fort, man vet inte riktigt vad som ska hända härnäst och det svänger en hit och en dit. Ibland undrar man om det ska hålla hela vägen. Det gör det och när man får känna doften av nymålat och torka ur byggdammet ur skåpen så är lyckan stor. Det är otroligt roligt att se sitt hus växa fram. Jag rekommenderar detta varmt! Sedan tycker jag att man ska leja bort så mycket man kan till proffsen så att saker blir riktigt gjorda i tid annars kan det nog bli mer trassel än nödvändigt.
Ett annat råd är att välja det som man verkligen vill ha och inte snåla bort sånt som inte går att ändra på senare. Vi valde högre platta för att komma upp en bit från marken vilket är bra. Att istället lägga pengarna på ett hörnbadkar tycker jag är dumt om man måste välja. Men kommunerna kan vara av god hjälp samt om man kan träffa snickarna som ska fixa i huset innan för att disskutera. Vi var ofta (minst 1 gång om dagen) vid huset för att se så att allt rullade på.
En annan sak är att det kommer grejer hela tiden. Golv, skåp, garderober, toaletter, trappa. Vi hyrde en container för detta. på så sätt riskerar man inte att det skadas och så slipper snickarna flytta runt allting hela tiden. På kvällarna städade vi efter dagens arbete och senare målade vi och sånt på kvällstid också.
Man ska kolla grunden och markförhållandena. Vi fick lite dyrare grundarbete vilket är jättevanligt. En del stöter på berg och måste spränga (dyrt) en del har lera och får påla (dyrt). Vi fick en ökad kostnad på ca 35.000 vilket är ganska lite ändå vad vi har hört.
Ja, det är mycket man ska/kan göra själv men plånboken bestämmer också. Man kan låta andra göra allt jobb och ringa när man kan komma och bo fast roligast är nog att vara delaktig i det man kan. Lycka till
 
L
Har man ingen kunskap alls kan det vara bra att välja en totalentreprenad - där man bara skriver ett kontrakt med husleverentören som fixar "allt". Men även då gäller att vissa saker får man fixa med själv - eller betala extra för. (typ fälla träd...)
Själv har jag bra koll på byggprocessen och skulle fixa att samordna och köpa delentreprenader, men vi valde totalentreprenad ändå - dels för vi gillade själva huset förståss, men också till stor del för att slippa hålla i all samordning. /L.
 
Om man säger att själva huset kostar ca miljonen, vad får man lägga på totalentreprenad ?
Naturligtvis skiljer det från företag till företag och från tomt till tomt men finns det någon som helst riktlinje att gå efter ?
Eller hur ska jag veta vad som är rimligt ?
 
L
Jag tror att inte det är alla husföretag som kan erbjuda totalentreprenad - då menar jag "på riktigt" där man skriver kontrakt med själva husleverantören.
(Vi har köpt av LB-hus - där skrivs kontrakt med LB-hus i Bromölla. Vi bygger i Uppland, där LB har ett eget dotterbolag som kommer att bygga huset).
Jag skulle gissa att det kostar c:a 100 tusen "extra" mot att köpa alla delar själv och samordna - det är ett ganska omfattande jobb man får betala för att slippa :)
Samtidigt blir ansvaret tydligare med endast en motpart om något går fel - men framförallt tror jag att chansen att det blir rätt ökar (trots allt ont jag har läst om just LB-hus på detta forum...) /L.
 
L skrev:
Jag tror att inte det är alla husföretag som kan erbjuda totalentreprenad - då menar jag "på riktigt" där man skriver kontrakt med själva husleverantören.
(Vi har köpt av LB-hus - där skrivs kontrakt med LB-hus i Bromölla. Vi bygger i Uppland, där LB har ett eget dotterbolag som kommer att bygga huset).
Jag skulle gissa att det kostar c:a 100 tusen "extra" mot att köpa alla delar själv och samordna - det är ett ganska omfattande jobb man får betala för att slippa  :)
Samtidigt blir ansvaret tydligare med endast en motpart om något går fel - men framförallt tror jag att chansen att det blir rätt ökar (trots allt ont jag har läst om just LB-hus på detta forum...) /L.
Ok, 100k låter inte så farligt.

Finns det måhända även en riktlinje på vad arbetet går på ?
 
Qraze skrev:
Jag och min sambo sitter just nu i tankar om att köpa ett så kallat Kataloghus.
Vad står hustillverkaren för ?
Naturligtvis är det olika från leverantör och leverantör men ska jag själv röja tomten från träd, etc.

Vem lägger grunden och drar in VA och El från tomtgränsen till huset ?

Vad behöver man som "byggherre" tänka på?
Jag har absolut ingen kunskap när det gäller bygge, etc så all information är välkommen.
Det ingår precis så mycket som ni kommer överens om, dock ej mer.
Vill du att de skall ta bort stubbar, ombesörja bygg el etc. så måste du se till att det ingår.

För att få bättre grepp på vad du fått pris på så rekommenderar jag att du lägger några tusenlappar på att få kontraktet granskat av en byggsakkunnig som står på din sida. Då får du reda på i lekmanna ord vad som ingår i anbudet och (inte minst lika viktigt) vad som inte står i kontraktet och som du kan räkna med att du måste betala för på något sätt.
Min erfarenhet är att denna konsultation brukar betala sig själv i intjänade extrakostnader och minskat jämmer och elände.
Lämpligt är att anlita någon som man har förtroende för och som man sedan kan anlita som KA längre fram i processen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.