Hej!

Har lämnat övervåningen oinredd för att göra den längre fram. När vi var där uppe och städade för ett tag sedan så hittade vi en bärande balk som "bara låg där".. >:(
Tittade i ritningarna och kollade på bilder som vi tagit och förstod då att firman som gjort stommonteringen troligtvis "glömt" denna limträbalk!
Har pratat med husleverantören som skall komma och titta hur det ser ut....
Frågan är.. Vad skall man göra åt detta. Täcker byggfelsförsäkringen. Skall man nu få ta ner tapeter mm för att ordna balken rätt mm... :(
 
Även om byggfelsförsäkringen i och för sig skulle täcka ett sådant fel är det lämpligast att Du reklamerar felet till entreprenören om felet upptäcktes under garantitiden (två år efter slutbesiktningen) och kräver åtgärd.
Byggfelsförsäkringen har nämligen en självrisk på 0,5 bbl (ca 20 000 kr) och så mycket förmodar jag att det inte kostar att åtgärda felet.
 
Tack för svaret!
Har talat med husleverantören som skall komma och granska felet. Hoppas det löser sig..
 
Följetång på den glömda bärande balken...

Husleverantören har nu vart här men enligt dom så är det inte deras fel (vi ansåg att de när de gjorde sotmmonteringen skulle de satt dit den bärande balken samma som de gjort med de andra bärande väggarna och balkarna).

Detta anser inte byggfirman utan de anser att det är våra byggfirma som snickrade färdigt huset bär ansvaret. Märkligt, de satte ju dit de andra balkarna mm och glömde denna, hur kan det då vara byggfirmans fel?

Frågade om inte byggfelsförsäkringen täcker detta, men det gjorde det inte enligt honom. Så kostnaden för att dra ner tapeter, spånskivor, lister, gips mm och sen göra om detta får vi stå för själva.. Alltså täcker ingen försäkring upp detta??

Verkar ju helt sjukt! Varför har man då byggfelsförsäkring...? När det har skett ett stort fel och sen får man stå för det själv..? Märkligt!!
Ingen som vet hur man skall göra, eller får vi bita i det sura äpplet och ta kostnaden för att sätta in den glömda balken? ???

/NB
 

Frågan är ju vad som står i avtalet mellan er och husleverantören - står det att deras byggfirma skulle stomresa huset - så kan jag tycka att detta även innebär att sätta dit ALLA bärande balkar - inte bara några...

Ni ska kräva att de åtgärdar felet så att ni får den vara/tjänst som ni beställt. Eller att ni åtgärdar det och fakturerar husleverantören.

Jag skulle rekommendera er att först ta en kontakt med kommunens konsumetvägledare eller om ni är medlemmar i villaägarna - någon av deras jurister och få råd om hur ni ska gå tillväga.

Mitt råd är att stå på er mot husleverantören och deras byggfirma! Är det så att byggfelsförsäkringen täcker felet - tycker jag att ni ska begära att husleverantören betalar självrisken.
 
Gränsdragningsproblem är ingen höjdare...Alla skyller på alla och alla har fel...Detta är alltid ett prblem vid delade entreprenader eller inköpta sidoentreprenörer. Därför bygger man alltid på general eller total så slipper man den här typen av pajkastning....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.