A
Det ser ut som din grannes tomt fortsätter in bakom din tomt?

Isåfall kan du inte föreslå att ni skriver ett servitut, där han får nytta några kvadratmeter av dig och du får några av honom bakom din tomt?
 
harry73
Servitut kan skrivas för vissa ändamål. Grannen kan få ett servitut för gång till dörr.
Men du kan inte få servitut för blomsterrabbat. Då krävs arrende.
Ni kan byta mark, men då borde grannen betala förrättningen.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Varför skulle man inte kunna ha servitut för en rabatt menar du?
 
Det här måste vara en granne, som man inte vill vara vän med!! :mad:
Aldrig skulle jag litat på någon, som bygger hus lite hur som helst och som dessutom rycker upp tomtmarkeringar!!! Är det Hells Angels eller dito typer du har hamnat bredvid. Passa er och kör via regelboken!
Vidare så hoppas jag att ni tänker på att inte sätta igång någon byggverksamhet förrän allt kommit till en slutpunkt. På så vis så kommer ni att slippa att lägga ut onödiga pengar om situationen inte går att lösas praktiskt eller att ni känner att ni inte står emot emotionellt:worried:.
Tvväär nita allt ni har planerat, lova, lova. Inget nytt förrän det är löst:ok:..
Hus går att flytta!! Kan man flytta "hamnkaptensvillan" i Malmö hamn, byggd i tegel i början på 1900-talet, flytta tillbaka den till ett annat ställe, så kan man flytta det där bygget. Ring Ralling i Lund!!
Vill grannen inte det, så kan han köpa Er tomt.(tveksamt)

Så ni typer som tycker att man skall vara "vän" med svindlare och bedragare, kryp ni vidare!!
Det här är inte en "vanlig" granne, om det nu inte är byggmästaren, som har lekt blindbock??
Nästa tilltag blir kanske något annat viktigt. Visserligen skall man lära sig att krypa :( innan man
går, men det gäller väl inte när skall bli lurad av grannar. :sick:

Det måste vara farligt att försöka ingå någon som helst uppgörelse med er granne, han och andra tycker att Er tomt blivit bättre och vill ha extra ersättning när ni ändå är med på fölikning :D:D...
 
  • Gilla
Martin_Swärd och 3 till
  • Laddar…
A
Tycker vi vet för lite om alla omständigheter för att måla ut grannen som en bov/skurk. Lite frågor man gärna skulle vilja ha svar på utöver dom som ställts. Byggde grannen sitt hus först, och tomten styckades av senare? Vad har tidigare ägare lovat? Är det ute på landet/Planlagt område? Vad säger ev. bygglov? Har TS pratat med grannen och hur verkar grannen?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Men shit vilka stjärtar de flesta här verkar vara.
Själv knackar man på hos grannen och frågar Vad tycker ni?
Vi ska bo bredvid varandra i 35år, hur skulle ni gjort i mina klädder?
Visa bilder och diskutera. Jag skulle heldre GE BORT MARKEN, ÄN ATT BRÅKA.
På ren svenska JÄVLA TRAMS!

Skulle jag med öppna armar gå över till en granne som blev småsinnt skulle jag däremot omedelbart bygga ett plank med ensidig graffitti. Planket bör vara av högsta höjd som kommunen tillåter insynsskydd. Gärna över 2m i det träslag som ruttnar fortast!
 
  • Gilla
likblek och 6 till
  • Laddar…
Efter alla råd och spekulationer, högt som lågt, hoppas jag verkligen att denna tråd inte dör utan att TS återkopplat den mest uppenbara frågan. Vad säger grannen?
 
  • Gilla
Öckeröhus och 2 till
  • Laddar…
S
Att vara på god fot med sina grannar är viktigt, särskillt om man vill bygga.

Jag tycker att det ser ut som att man grävt ut för att komma fram bättre vid bygget och då grävt lite på TS tomt, kanske med säljarens godkännande. Sen tror jag att rensbrunnen (?) satts dit av ovetande byggare som möjligen fått för dålig information om gränsdragningen och trott att det grävda området tillhörde tomten. Sen har grannen satt ut bänk och krukor provisoriskt, inget jag direkt hade tolkat som uppsåtligt markintrång. Grannen kan vara mer eller mindre medveten om allt detta. Markarbetet kanske är ordentligt gjort för att sedan kunna bygga en stödmur på. Men allt blir spekulationer tills TS fått ut bygglovshandlingar, samt talat med säljaren och grannen.

Om TS bara för en sansad diskussion med grannen tror jag att detta kan få ett gott slut. TS och grannen ska ju trots allt stå ut med varandra många år.

Om det inte stör TS eventuella byggplaner så skulle jag rekommendera att släppa tanken på att polisanmäla eller att anmäla till komunen. Samt att grannen bygger stödmur på sin sida tomtgränsen och att TS godkänner ett servitut för rensbrunnen (?) på sin tomt och att grannen får lov att klippa hörnet på TS tomt, men bara så pass mycket att det finns plats för trappa samt att dörren kan öppnas, krävs ju knappast mer än någon kvadratmeter av ett hörn som nog ändå är svårt att utnyttja. Mer tomtmark än så hade jag inte släppt. Och jag tycker inte att kommerntaren om att gjuta in en gränsmarkering i trappan var så dum, positionen av den styr ju sedan över gränsdragningen på mer av trädgården så den vill man ju veta var den är.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det verkar som att du har skaffat en granne som gärna tar saken i egna händer eller som handlar först och frågar sedan?
Grannen har inte bara byggt för nära tomtgränsen, han har även grävt och sänkt marken på din tomt, man bör ställa sig frågan vart alla stora stenar som ligger på din tomt kommer ifrån? det ser ut som att dessa är nyligen uppgrävda och har onekligen fått ny adress. Det skulle inte förvåna mig om dessa stenbumlingar kommer från din grannes tomt.

Ta reda på så mycket info som möjligt av den du köpte tomten av, var det privat eller kommuntomt? vad säger bygglovet? eller har han byggt en tillbyggnad som endast kräver bygganmälan? vad sa kommun när de stakade ut din tomtgräns?

Du har i vart fall hamnat i ett prekärt läge på grund av en granne som töjer på sina landmärken!
 
  • Gilla
Öckeröhus och 3 till
  • Laddar…
E Erki Perki skrev:
Men shit vilka stjärtar de flesta här verkar vara.
Själv knackar man på hos grannen och frågar Vad tycker ni?
Vi ska bo bredvid varandra i 35år, hur skulle ni gjort i mina klädder?
Visa bilder och diskutera. Jag skulle heldre GE BORT MARKEN, ÄN ATT BRÅKA.
På ren svenska JÄVLA TRAMS!

Skulle jag med öppna armar gå över till en granne som blev småsinnt skulle jag däremot omedelbart bygga ett plank med ensidig graffitti. Planket bör vara av högsta höjd som kommunen tillåter insynsskydd. Gärna över 2m i det träslag som ruttnar fortast!
Vad menar du..... motsägelsefullt. Först ger du bort marken för att undvika ett bråk.
"heldre GE BORT MARKEN, ÄN ATT BRÅKA."


Men...
"med öppna armar gå över till en granne som blev småsinnt skulle jag däremot omedelbart bygga ett plank med ensidig graffitti."
Så om grannen blev småsint så skulle du alltså bråka med grannen med ett grafitti-plank?

Hur ska du ha det? ;):rofl:
 
  • Gilla
Öckeröhus och 3 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Vad menar du..... motsägelsefullt. Först ger du bort marken för att undvika ett bråk.
"heldre GE BORT MARKEN, ÄN ATT BRÅKA."


Men...
"med öppna armar gå över till en granne som blev småsinnt skulle jag däremot omedelbart bygga ett plank med ensidig graffitti."
Så om grannen blev småsint så skulle du alltså bråka med grannen med ett grafitti-plank?

Hur ska du ha det? ;):rofl:
Nej jag skulle inte vara arg mot grannen, när han kom tillbaka för att diskutera skulle jag givetvis omedelbart ta ner planket.

Sista utvägen för att starta diskussion är planket.
 
Alla verkar utgå ifrån att grannen har byggt nära gränsen och grävt på grannfastigheten bara för att djävlas? Det kan väl mycket väl vara så att han har all anledning att tro att gränsen går en meter längre till vänster och att alla tillstånd och medgivanden finns för byggnaderna?
Finns det ens några riktiga gränsmarkeringar från modern tid? Det är ju inte ovanligt att kartan misstämmer lite med verkligheten och finns det någon 'naturlig' gräns, t ex ett dike, gammalt staket/mur, röse, etc så är det den man utgår ifrån. Så gör även lantmäteriet vid en eventuell fastighetsbestämning, sen anpassar man kartan efter verkligheten.

Med andra ord kan det mycket väl vara så att den där remsan tillfaller grannen om man låter göra en fastighetsbestämning.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
S StaffanB skrev:
Att vara på god fot med sina grannar är viktigt, särskillt om man vill bygga.
Goes both ways...

Håller med dem som tror att det är lämpligt att TS hävdar sin rätt här. Nu vet vi ju inte hur stor TS tomt är, men så länge vi pratar kategorin villatomt är ju varje kvm mycket värd.

Sen kan ju hävdandet av den egna rätten mycket väl sluta i att TS säljer mark till grannen som han själv tar upp som ett alternativ, men jag har svårt att se att det här är en situation man låter grannen prata sig ur.
 
  • Gilla
Rickard Ohlin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alla verkar utgå ifrån att grannen har byggt nära gränsen och grävt på grannfastigheten bara för att djävlas?

Ja, man undrar varför och hur sådant beteende gynnar grannsämjan. När något är oklart, så börjar man alltid med att samla på sig fakta och baserat på de fakta, så får man planera ev. åtgärder. I det här fallet, så är det ju uppenbart 2 saker, som saknas:
Bevis för var gränsen går. Om ett gränsrör är borta, måste man märka ut det igen om det är viktigt - allt annat är bara spekulation.
Finns bygglov och vad står det i detta?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Det behöver som sagt inte vara fel att placera byggnader så nära tomtgräns, även om det är kanske är olämpligt om man ska ha en dörr där, men det behöver inte vara fel.

Så ett enkelt mail till kommunen där man begär ut handlingar för lovet, om det finns ett sånt, så kan frågan vara utredd.
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.