Hej!

Jag har en sub-woofer som ingår i ett gammalt (ca 6 år) soundbar system som jag köpte av LG. Subben är kopplad till soundbaren via trådlös bluetooth.
Jag skulle som hobbyprojekt ( av eget intresse) se om det går att modifiera subben till en trådbunden sub till en ny receivier som jag tänkte köpa. En 5.1 reciever. Jag har sett att det är RCA kontakter som gäller. Tror ni att det går att öppna subben och löda dit en RCA kontakt?

Subben har en egen strömförsörjning.
 
Jake123 Jake123 skrev:
Hej!

Jag har en sub-woofer som ingår i ett gammalt (ca 6 år) soundbar system som jag köpte av LG. Subben är kopplad till soundbaren via trådlös bluetooth.
Jag skulle som hobbyprojekt ( av eget intresse) se om det går att modifiera subben till en trådbunden sub till en ny receivier som jag tänkte köpa. En 5.1 reciever. Jag har sett att det är RCA kontakter som gäller. Tror ni att det går att öppna subben och löda dit en RCA kontakt?

Subben har en egen strömförsörjning.
Det är antagligen inte omöjligt. Det beror på hur det ser ut. Om du har tur så är det en separat förstärkare där man bara har lagt till ett bluetooth-kort som ingång. Då borde det inte vara omöjligt att byta/skarva in sig, lite beroende på.

Om det är mera intregrerat så kan det bli betydligt krångligare.

Så tipset är att öppna och titta efter.
 
Ok! Öppnar upp den ikväll och tar lite bilder och slänger upp :)
 
En m blixt, en utan. Vad är det jag tittar på
 
  • Interiör av en elektronisk apparat med kretskort, kondensatorer och transformatorer, eventuellt från ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interno av en elektronisk enhet med kretskort, kondensatorer och en kylfläns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gult kort är nätdelen, stora gröna förstärkardelen och lilla gröna uppe till höger är troligtvis blåtandskortet.

Vad står det på blåtandskortet?
 
tommib
Jag gissar på att audiosignalen går i den platta "flatkabeln" men det skulle möjligen kunna vara i den tvåledade kontakten till höger. Vad står det vid dessa?

Gissar att den feta vita kontakten från gröna kortet går till högtalaren. Vart går den treledade?

Se om du kan "frilägga" kablarna som går ut från det gröna kortet så att man kan se vart de tar vägen. Är det någon av dem som går till någon form av powerknapp (2-ledad??), volymkontroll (3-ledad??).
 
tommib
Man verkar kunna köpa kortet löst men jag hittar inget kretsschema som skulle hjälpa i att identifiera anslutningarna.
 
Risken är att det är ett heldigitalt system, då blir det lite svårare.

Vore intressant att se vad som står på ICkretsarna (svarta fyrkanterna)
 
Strömkabel (vita kontakten)
 
  • Inre del av en elektronisk apparat med en vit strömkabel ansluten till en kontakt på ett kretskort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Audiokablarna till (elementet?)
 
  • Bild på öppet elektroniskt kretskort med lösa audiokablar och kondensatorer inuti en enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blåtandskortet?
 
  • Interiör av en dator med synligt moderkort, expansionskort och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart fyrkant
 
  • Närbild av ett kretskort med en svart integrerad krets i mitten, omgiven av kondensatorer och andra elektroniska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
13th Marine 13th Marine skrev:
Risken är att det är ett heldigitalt system, då blir det lite svårare.

Vore intressant att se vad som står på ICkretsarna (svarta fyrkanterna)
"Lite svårare" är nog att betrakta som ett rejält understatement....

När jag letade efter ett kretsschema så hittade jag också blåtandsmodulen separat och den verkade bara vara kopplad via flatkabeln. Min gissning är därför att audiosignalen går där och inte i den tvåledade kabeln som kommer in där i hörnet. Den kanske istället går till någon LED eller så?

Jag tror inte att de skulle byggt ett proprietärt digitalt protokoll när BT redan har en audioprofil som kan användas, men inget är omöjligt förstås.

Att ta reda på vilken signal som är vad kanske går genom att skruva boer blåtandsmodulen och sedan se om det finns något tryckt på kretskortet där men personligen skulle jag nog börja titta på att ge upp.
 
tommib
Det du kan göra är förstås att slita ut alla kretskorten och installera en ny förstärkare....
 
tommib tommib skrev:
Det du kan göra är förstås att slita ut alla kretskorten och installera en ny förstärkare....
Låter som den lättaste lösningen i så fall, är det en komplett enhet eller plockar man ihop komponenter själv och sätter ihop?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.