Då har vi fått nycklarna till vårt första hus och nu skall det renoveras. Huset är byggt 1929 och hade från början vit puts på fasaden. 1972 fick huset en tegelfasad. En del renovering är gjort av tidigare ägare men vi kommer göra om det mesta. Vårt måla är att renovera tillbaka huset till sin forna glans och få tillbaka det utseende och känsla som det hade när det byggdes. Dvs golv, lister, snickerier och detaljer som denna typ av hus hade sent 20-tal. Vi börjar med att bygga en ny toalett på övervåningen och göra ett sovrum där det en gång i tiden var ett kök. Lägger upp lite bilder och förhoppningen är att uppdatera löpande. Det dyker ju upp en del frågor som jag hoppas få hjälp med här på forumet.

Framsidan
Tegelvilla från 1929 med två våningar och balkong, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Baksidan. Planan är att när renoveringen invändigt är klar bygga ett uterum med balkong ut från andra våning.
En tegelfasad villa från 1929 med lövträd och en träterrass i en trädgård med välskött gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här blir det sovrum och bakom öppningarna i väggen är det en garderober och kattvind som slås ihop och blir ett nytt badrum.
Renoveringsarbete i ett gammalt hus med exponerade tegelväggar och en stege vid en plywoodvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser ovanvåningen ut idag
Ritning av övre plan i hus, visar sovrum, allrum, wc och trappor, med texten "Viss avvikelse kan förekomma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär kommer den att bli
Ritning av övre plan i ett hus med markeringar för sovrum, allrum, WC och notering om möjliga avvikelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 7 till
  • Laddar…
Ägnar tid åt att kolla grejer tillbadrumet och frågor har dykt upp.

1.Badkar: Finns i alla möjliga prisklasser. Är det stor skillnad på kvalite (vanligt badkar, inga bubblor osv)? Vad är bra att tänka på vid valet av badkar utom de självklara sakerna som utformning, storlek och placering av blandare?

2. Inbyggd WC: Samma här. Stora skillnader i pris. Stor skillnad i kvalité?
 
Då var det igång. Rivningsarbete och uppbyggnation. Nu skall det väljas grejer till badrummet också och det är en djungel tycker jag. Men badkar, duschvägg och toa är bestämt. Nu letar jag kommod och handfat. Har en bild på en kommod som jag vill ha men hittar ingen färdig sådan så det blir till att hitta på någon lösning för att få till en sådan.

Nya badrummet. Väggen i mellan de två garderoberna är riven och väggen mot sovrummet där det tidigare var två dörrar är nu igensatt.
Person i arbetskläder arbetar i ett pågående renoveringsprojekt av ett takvåningsrum med synliga reglar och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappan till vinden rivs. I Stället blir det en lucka i taket med stege i den lila hallen utanför badrummet för att komma upp på vinden.
Rivningsarbetet inomhus där en trappa till vinden är delvis nedmonterad, med träpanelväggar och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I det som blir "master bedroom" har det varit ett kök en gång i tiden. Så här har det rensats bort gamla avloppsstammar och vattenledningar. Nu skall det byggas upp en vägg för murstocken mm.
Rivningsavfall framför en naken tegelvägg med synliga vattenrör och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommoden jag vill ha men inte hittar:
Mörkblå badrumskommod med guldhandtag, vit bänkskiva, rund spegel och växt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bernieberg och 3 till
  • Laddar…
Snyggt hus!
Jag gillar verkligen inte de nya badkaren i plast. Jag har fått för mig att de verkligen inte åldras med värdighet. Ett emaljerat känns bättre, men det kanske knappt går att få tag på längre?
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Freerole Freerole skrev:
Ägnar tid åt att kolla grejer tillbadrumet och frågor har dykt upp.

1.Badkar: Finns i alla möjliga prisklasser. Är det stor skillnad på kvalite (vanligt badkar, inga bubblor osv)? Vad är bra att tänka på vid valet av badkar utom de självklara sakerna som utformning, storlek och placering av blandare?

2. Inbyggd WC: Samma här. Stora skillnader i pris. Stor skillnad i kvalité?

Vilket vackert hus!

Ang badkar har vi ett i plast, det var för att det skulle vara lätt att lyfta in. Vi har haft det i två år och vi har inga färgskador eller repor ännu i alla fall.

Det som vi är missnöjda med är att vi valde en "pop-up" bottenventil i mitten av badkaret, det som händer när ungarna badar är att de kommer åt den och då fjädrar den upp, vilket får konsekvens att vattnet rinner ut.
 
Jake123 Jake123 skrev:
Vilket vackert hus!

Det som vi är missnöjda med är att vi valde en "pop-up" bottenventil i mitten av badkaret, det som händer när ungarna badar är att de kommer åt den och då fjädrar den upp, vilket får konsekvens att vattnet rinner ut.
Tack :) Bra att veta ang bottenventilen, det har jag inte tänkt på. Det badkaret vi valt men inte köpt än har ventilen i mitten. Kanske värt att tänka om eftersom det nästa uteslutande är barnen om badar i karet.

Detta badkar har vi kollat på annars:
Fristående modernt badkar med bottenventilen placerad i mitten, belyst i ett stilrent badrumsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Freerole Freerole skrev:
Tack :) Bra att veta ang bottenventilen, det har jag inte tänkt på. Det badkaret vi valt men inte köpt än har ventilen i mitten. Kanske värt att tänka om eftersom det nästa uteslutande är barnen om badar i karet.

Detta badkar har vi kollat på annars:
[bild]
Ok! Vår plugg är som en stor kupol, och sitter mitt i mitten, den du har ser åtminstone förskjuten åt ena kanten. Kan lägga upp en bild ikväll.

Så ur det perspektivet ser ditt val bättre ut :)
 
Freerole Freerole skrev:
Kommoden jag vill ha men inte hittar:
[bild]
Har du provat att höra av dig till det här företaget? http://kirstenmarieinc.com/bohoretreat
Det verkar som att de är de som har gjort den inredningen. Skulle gissa att det är något platsbyggt.
 
Kolla med HTH annars om det inte vore möjligt att ta fram något snarlikt med deras möbler! :)
 
  • Gilla
Freerole
  • Laddar…
Lisch, trevligt!
 
  • Gilla
Freerole
  • Laddar…
Återställa stilmässigt till -20tal inkluderar alltså inte badrum/toa?
Tycker det var väldigt synd att ta bort den fina vindstrappan.
Såna gör en del av helheten i ett gammalt hus.
 
  • Gilla
shaula och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vackert hus! Vitputsat hade det varit ännu vackrare, hoppas ni har det i långtidsplanen.

Vad gäller badkar så håller jag med de som inte gillar plastbadkar. De är verkligen inte roliga. Skulle absolut satsat på ett badkar med lite tyngd i.

Kommer att bli roligt att följa er renovering. Rekommenderar arkitekt till uterummet och balkongen så att den blir harmonisk med ert hus.
 
L
Kul tråd och väldigt vackert hur. Visa gärna fler bilder från in och utsida så vi får se vad ni jobbar med.
 
Maria T
Mycket vackert hus, det här blir roligt att följa!
Ser att även grannhuset har tegelfasad - eftersom du skriver att ert hus ursprungligen hade puts, gissar jag att det även gäller grannens. Förstår om det inte ingår i nuvarande återställande att putsa fasaden, men jag kan nästa tänka mig att det skulle bli ännu vackrare då....en långsiktig plan kanske?

Bara nyfiken - var i Stockholmsområdet är detta? Känns stilmässigt som att huset/husen har influenser av flera stilar, och rätt stora tomter (vilket jag tycker är härligt!)
 
  • Gilla
Nicci
  • Laddar…
Coolt, hur stort är huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.