Hej kompetenta forumsmedlemmar!

Jag har ansökt om förhandsbesked för nybyggnation av en villa med frilligande garage.
Det tog kommunen 23-24 veckor för dom att göra en första kontakt, detta med ett brev där jag fått ett negativt förhandsbesked.

Snabba fakta:

- Utanför detaljplanerat område

- Tanken är att stycka av en bit tomt på min fars mark (tomten är ca 8500m2 varav jag vill ha en tomt kring 2500m2)

- Min far byggde på denna tomt 1990 utan problem (enplansvilla samt garage).


Kontentan av brevet enligt nedanstående.

Ansökan strider mot kommunens översiktsplan och mot Plan- och bygglagen.
Sökt åtgärd ligger relativt nära kommunens sekundära trafikstråk, men tämligen långt ifrån det primära (ca 6km).
Platsen ligger inom rimligt gångavstånd till kollektivtrafik.

Föreslagen tomt uppvisar ingen likhet med en lucktomt. Föreslagen tomt ligger visserligen på ett tämligen kort avstånd från befintlig bebyggelse (40meter från hans fasad till min tänkta fasad!), men den uppvisar inget strukturellt samband med den befintliga bebyggelsen och kan därmed inte anses komplettera denna. Föreslagen husplacering skulle ligga ute på öppen markyta, åtgärden höjer sig över topografin (finns en bergsknalle 30 meter bakom tänkt husplacering) och tar inte stöd i landskapet.
Sökt åtgärd uppfyller inte översiktsplanens kriterie "hänsyn till landskapsbilden".

Föreslagen tomt ligger inom inventerad värdefull åkermark (betade en häst på denna tomten innan min far bebyggde den). Kommunens Miljöenhet gör bedömning i det enskilda fallet, av huruvida åkermark är värdefull. Så har inte gjorts i detta fall, eftersom ytterligare hinder mot positivt förhandsbesked föreligger.


Kan någon hjälpa mig? Är det någon idé att ta detta vidare? Har någon varit med om något liknande?
Jag håller givetvis inte med på någon av deras punkter, har man någon som helst chans mot kommunen i ett sådant här ärende?


Vill någon se hela brevet för att kanske kunna hjälpa mig så skicka ett PM.
Oerhört tacksam för hjälp!

Tack på förhand
 
Satan i gatan vad grinigt och negativt :thumbdown:

Jag har tyvärr ingen hjälp att ge, men är nyfiken på vilken kommun det är.

Har du förresten kikat på kommunens översiktsplan?
 
Ja, riktigt tråkig inställning från kommunens sida.
Kommunen det gäller är Kungälv.

Japp, ett urdrag från översiktsplanen enligt nedan

Huvudregel för tillkommande bebyggelse på landsbygden är att följande tre kriterier ska uppfyllas: närhet till kollektivtrafik, hänsyn till landskapsbilden, samt att värdefull åkermark inte får tas i anspråk för bebyggelse

Närhet till kollektivtrafik på landsbygden definieras enligt följande:
• Rimligt gångavstånd till kollektivtrafik.

Hänsyn till landskapsbild definieras enligt följande:
• Nya bostäder ska placeras i anslutning till, och vara kompletteringar till, befintlig bebyggelse samt ta stöd i landskapet så att man bygger vidare på landsbygdens karaktär och mönster. Det öppna landskapet ska värnas och oexploaterade områden ska bevaras.
Nya enstaka byggnader, d.v.s. 1 -2 hus, kan tillkomma som s.k. lucktomter i den befintliga bebyggelsen.
Värdefull åkermark redovisas i inventering, sid 73. Denna inventering är inte helt uppdaterad utan kommer att ses över, se vidare sid 77. Särskilt värdefull åkermark skall inte bebyggas.

Uppfyller ny bebyggelse dessa tre kriterier ska den i nästa steg prövas enligt PBL, då lämplighetsprövning görs som vanligt i förhållande till platsens förutsättningar med lokalklimat, möjliga VA-lösningar, lokal byggnadskultur, tillgänglighet, naturvärden, hänsyn till befintlig djurhåll- ning, grannar m m.

Kommunen har påbörjat arbetet med att ta fram en broschyr med information till dem som vill bygga nytt eller förändra ett äldre hus i landsbygdsmiljö, ”Att bygga på landet i Kungälvs kommun”.
På landsbygden ska skyddet för åkermark vara mycket starkt (MB 3:4).


Några tips?
 
Köp en lucktomt eller en tomt inom detaljplan, du uppfyller inte kravet för landskapsbild.
 
Kanske om du föreslår en placering på huset närmare din pappas,
så det "smälter in" bättre?
(Nu vet vi ju inte hur ni har planerat)

Det där med närhet till kollektivtrafik är ju lite dubbelt.
Rimligt avstånd låter ju lite nära i mina öron.
Vem vill bo invid motorvägen? Rimligt?
 
Sandwich11 skrev:
Jag har ansökt om förhandsbesked för nybyggnation av en villa med frilligande garage.
Det tog kommunen 23-24 veckor för dom att göra en första kontakt, detta med ett brev där jag fått ett negativt förhandsbesked.
Är du säker på att det du har fått är ett beslut om avslag på ansökan om förhandsbesked? Är det kanske bara en information om hur de ser på det?

Om det är ett beslut har de gjort fel som inte kontaktade dig innan de tog det. Du skall ha möjlighet att kommentera deras påståenden. (Jag utgår från att tjänstemännen inte har delegation på att ta beslut om förhandsbesked och då skall politikerna ta ställning till tjänsteskrivelsen OCH samtidigt få ditt syn på ärendet.)

I övrigt är det vettiga argument kommunen har, men jag vet ju inte om argumenten håller i just ditt ärende.
 
  • Gilla
Lane
  • Laddar…
Hej!

Hur har det gått för dig? Håller just nu på med en likadan resa med Kungälvs kommun.
 
M Mr.Vain skrev:
Hej!

Hur har det gått för dig? Håller just nu på med en likadan resa med Kungälvs kommun.
Hej,
Vi överklagade och fick rätten med oss på två utav kommunens tre punkter.
Dock kunde inte länsstyrelsen sätta emot sig kommunens orimligt konstiga argument "tar inte hänsyn till landskapsbilden".

Hur kan man argumentera mot det?


Har det gått lång tid för er?
 
S Sandwich11 skrev:
Hej,
Vi överklagade och fick rätten med oss på två utav kommunens tre punkter.
Dock kunde inte länsstyrelsen sätta emot sig kommunens orimligt konstiga argument "tar inte hänsyn till landskapsbilden".

Hur kan man argumentera mot det?


Har det gått lång tid för er?
Nä, inte speciellt. Vi har sökt en gång innan på samma plats men fått avslag och har nu ändrat lite förutsättningar och söker igen. Har fått av tjänstemännen redan nu att det blir negativt men vi kommer gå vidare.
 
Går det på något sätt att skriva PM här?
 
S Sandwich11 skrev:
Hej,
Vi överklagade och fick rätten med oss på två utav kommunens tre punkter.
Dock kunde inte länsstyrelsen sätta emot sig kommunens orimligt konstiga argument "tar inte hänsyn till landskapsbilden".

Hur kan man argumentera mot det?


Har det gått lång tid för er?
Enligt min erfarenhet ska ärenden som dessa som är ren bedömning överklagas längre än länsstyrelsen, så kör fler instanser. Jag tycker det är många rättsfall där MMÖD ändrar underinstanserna domar på slutet vilket antingen tyder på att det är krångliga fall eller att kvalitén på domarna hos länsstyrelser och MMD inte håller måttet...

För att anpassa till landskapsbilden kan man ta hänsyn till topografin i området, placera huset i utkanten av öppna ytor, i anslutning till skogsridåer, omkringliggande bebyggelse osv. Även husets utformning med våningsantal, proportioner, materialval osv kan vara viktigt men det brukar enbart bli i villkor som vägledning för bygglovsprövning eftersom förhandsbesked inte detaljprövar utformning.

Något som ofta sticker i ögonen på sökanden som vill bygga i närheten av åkermark som enligt dom inte används är att man måste ta hänsyn till om det går att bruka framöver. Exempelvis om jordbruk i området vill utöka eller om gårdar byter ägare som vill göra förändringar i verksamheten så måste marker där förutsättningar finns för rationellt jordbruk bevaras. Även bebyggelse intill jordbruksmark kan behöva begränsas för att inte inskränka på möjligheter att använda marken pga störningar av de boende. Det går att argumentera att man får räkna med störningar om man bygger intill jordbruk, men så är tyvärr inte alltid fallet utan det finns fall där jordbrukare fått begränsa och anpassa sin verksamhet för att det stört nyetablerad bebyggelse...
 
  • Gilla
Mr.Vain och 1 till
  • Laddar…
Det finns en lustig sak till, det är att om man Googlar Kungälvs kommuns egna ord "inventerad särskilt värdefull åkermark" så är träffarna just det. Endast Kungälvs kommun. Inga andra instanser verkar använda den meningen alls.
 
M Mr.Vain skrev:
Det finns en lustig sak till, det är att om man Googlar Kungälvs kommuns egna ord "inventerad särskilt värdefull åkermark" så är träffarna just det. Endast Kungälvs kommun. Inga andra instanser verkar använda den meningen alls.
Kanske med just de orden, men att kommuner i sina översiktsplaner har inventeringar, bestämmelser och formuleringar som syftar till att skydda åkermark är inte alls ovanligt.
 
Nu kommer jag ett par år efter men undrar hur det har gått för er ? jag håller själv på med att försöka att få igenom ett negativt förhandsbesked på en höjd i kungälv.
 
J jjelse skrev:
Nu kommer jag ett par år efter men undrar hur det har gått för er ? jag håller själv på med att försöka att få igenom ett negativt förhandsbesked på en höjd i kungälv.
Vad fick ni för motivering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.