Vår Hva 220 rullade 5år utan fel, sen såldes den, och en 320 köptes, pga tomten vuxit litet.

Är inte bara tillförlitligheten, även hur de klipper samt löser problem, vilket Hva klarar otroligt bra när den kört fast, snurrar, vrider, snabbt och sakta..

Husqvarna har varit bland det längsta i branschen, men givetvis kommer många ikapp, samt kopierar, och tillverkar i Asien.

Huvudsaken att man slipper fossilaset, både motionen, bullret och oljudet.
 
Det där är ju som att prata om bilars kvalitet. Några enskilda exempel säger ingenting. Köp produkter med minst tre års garanti och från varumärken du tror finns kvar om några år så att det går att få tag i reservdelar, dvs alla stora kända.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Är väl egentligen bara Bosch av dom stora som har dåligt rykte?
 
Har läst på mer i helgen och just nu lutar det nog åt någon av de här 3. Skiljer inte så mycket vad jag kan se.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2979584,3562119,4237008

Husqvarna Automower 315
Gardena R160Li SILENO + (1600m²)
Worx Landroid L WG798E


Nackdelen med HQ är att den har ingen mobilapp, men är det något man använder sig av mycket?
Fördelen är att vi kan köpa den hos lokal säljare där man kan få hjälp om det blir problem.

Gardena är inte den som heter Smart, men jag har inte läst mig in riktigt på vad det är för skillnad. Trodde det var just mobilapp, men det har ju denna också.

Worx verkar bra på pappret, men de andra är lite mer kända märken (för mig iaf). Men måste ju inte betyda något.
 
L
Du skriver "Vår gräsmatta är rätt ojämn, med land och träd lite här och där" har den också lutningar? Gräsmattor där vissa partier lutar mer eller mindre, då ska man köpa HQ för den kompenserar för dessa saker.
 
L
mg765 mg765 skrev:
Din grannes HQ låter inte helt representativ. Som kontrast kan vi jämföra med min far och bror som köpte varsin HQ 220 för typ 8 år sedan och har inte lagt en krona i service ännu. Det enda som bytts är knivarna några gånger per år.
Att man måste byta batteriet efter 4 - 5år räknar jag med som normalt. 8 år låter väldigt länge.
 
Automower 315 står som "Utgången produkt" på HQ hemsida. Lär klippa bra ändå, men det ska återspeglas i priset för produkten.

App och uppkopplad klippare är bra om du ofta är hemifrån och vill hålla kolla på att klipparen sköter sig.

Skrev det tidigare, den patenterade guidekabelfunktionen är guld värd. Styr klipparen snabbt ut till område och leder den fortare hem till laddaren.

Gardenas Smart-koncept bygger på att du kan integrerar klipparen med bevattningssystem och sensorer för temp/fuktighet.
Använder Wifi för att koppla upp grejorna.
 
Redigerat:
L Lolight skrev:
Du skriver "Vår gräsmatta är rätt ojämn, med land och träd lite här och där" har den också lutningar? Gräsmattor där vissa partier lutar mer eller mindre, då ska man köpa HQ för den kompenserar för dessa saker.
Den är ojämn med gropar och massa mossa. Sen har vi en liten slänt ner mot asfalt och en lite uppbyggd kulle, men inget är värre än att vi kan ta det med trimmern om inte klipparen fungerar, men vi tänkte testa med den först och se.
 
E etompau skrev:
Automower 315 står som "Utgången produkt" på HQ hemsida. Lär klippa bra ändå, men det ska återspeglas i priset för produkten.

App och uppkopplad klippare är bra om du ofta är hemifrån och vill hålla kolla på att klipparen sköter sig.

Skrev det tidigare, den patenterade guidekabelfunktionen är guld värd. Styr klipparen snabbt ut till område och leder den fortare hem till laddaren.

Gardenas Smart-koncept bygger på att du kan integrerar klipparen med bevattningssystem och sensorer för temp/fuktighet.
Använder Wifi för att koppla upp grejorna.
Då kanske man kan räkna med att HQ 315 sjunker lite till under våren. :)

Jag är i princip alltid hemma så det är inte så stort problem.

Guidekabel missade jag att tänka på nu, och det låter som något man borde ha i en relativt stor trädgård.

Smartfunktionen behöver vi inte då. Tack för förklaringen!
 
L
A Annkina skrev:
Den är ojämn med gropar och massa mossa. Sen har vi en liten slänt ner mot asfalt och en lite uppbyggd kulle, men inget är värre än att vi kan ta det med trimmern om inte klipparen fungerar, men vi tänkte testa med den först och se.
Gropar och massa mossa klara båda bra. Om tomten är över 800 Kvm, så skulle jag kollat på någon HQ. Då jag anser att Worx stora modell "L" som kostar runt 10-12 då blir ett för litet steg i pengar upp till en HQ.
 
L Lolight skrev:
Gropar och massa mossa klara båda bra. Om tomten är över 800 Kvm, så skulle jag kollat på någon HQ. Då jag anser att Worx stora modell "L" som kostar runt 10-12 då blir ett för litet steg i pengar upp till en HQ.
Börjar luta mer och mer åt HQ, inte minst av anledningen att det finns bra butiker häromkring som säljer och där man kan få hjälp om det är något. Vi är nog smarta inom vissa områden, men inte trädgårdsmaskinsreparationer :D
 
Gardena klipparen är snyggare ;) men har du en lokal ÅF så kan det vara skönt att åka dit för nya knivar etc.

Jag vet inte varför man vill ha mobilapp ens. Känns mest som en onödig gimmick.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Vill tipsa om att kolla arbetstiden och klippbredden före köp om ni har lite större tomt.

Klippbredden påverkar klippt yta per timme rätt mycket och arbetstiden per laddning påverkar hur mycket tid roboten spenderar på att klippa jämfört med att köra till och från laddstationen och stå och ladda. Med kort arbetstid blir det gärna spår i gräsmattan där den åker fram o tillbaka.
Dessutom om du har en stor gräsmatta och vill kunna använda gräsmattan för lek o annat innebär en längre arbetstid att den totala arbetstiden i schemat blir mindre och gräsmattan blir ledig.

Tror det är Stiga som har längre arbetstid. Och min Worx men den har jag tryckt i rejält större batteri i. Den går sex timmar på en laddning så den kör alltid bara ut en gång de dagar den är schemalagd. Det har friat upp väldigt många timmars gräsmattetillgänglighet.

Tex om man behöver 5h arbtid en dag, min kör 8-13 sedan klar. Med 1h arbtid måste schemat vara ca 8-21 (!) för att få ut 5h aktiv klipptid.

Var har du köpt ett större batteri någonstans?

Tack på förhand.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Hej alla. Om en 315 fungerar ungefär som en330 asx så har den en tallrik under knivtallriken så att den glider lättare
över ojämnheter o frukter på hösten. Går sidan om kanttråden när den går tillbaka o backar o går i en båge om den stöter på
hinder så det är inte så noga hur man lägger kanttråden.klipptiden är nog dubbelt så lång som många andra klippare.
Har själv 3 st 330 asx på olika fastigheter o uppskattar gps funktionen mycket men det är ju andra pengar än en 315
som min HQ handlare tycker är den minsta man skall köpa, men rätta mig hjärna om jag fel.
 
E etompau skrev:
Automower 315 står som "Utgången produkt" på HQ hemsida.
Gör den? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.