Hej!

Vi planerar ersätta stenläggningen på vår uteplats med ett trädäck. Min tanke är att lyfta bort stenarna (ca 4-5 cm tjocka) och sedan gräva ur sand/grus för att lägga altanen direkt på. Eventuellt lägga upp den på några av stenarna för att få ett stadigare underlag. Min fundering är nu hur klen dimension jag vågar välja på reglarna? Anledningen till frågan är att jag vill slippa gräva ur i onödan och helt enkelt spara arbete. Jag tänker kanske 45x120 alt 45x90, cc typ 50. Och sedan trallvirke 28x120.

Tacksam för tips på hur ni andra har fått hela bygget i våg också.

/Gustaf
 
Ju tätare du reglar desto klenare dimension kan du ha. Även plintavståndet i längsled blir avgörande, för du hade väl inte tänkt lägga reglarna direkt på marken? Har du inte plintar kan du glömma det där med att få det i våg; det kommer ändå att sätta sig till våren.

Det finns en uppfinning som heter vattenpass som jag kan rekommendera för att få bygget i våg ;) Skämt åsido, gräver du ner gjutrör för plintar så blir det ganska enkelt att med ett snöre trimma in stolpskorna till rätt höjd. Det lilla som sedan diffar kan du med fördel justera med distanser, t.ex. Biltemas "mellanlägg":

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovriga-skruvar-och-tillbehor/Mellanlagg-2000032394/

Vill du vara miljövänlig och slippa blanda tonvis med betong kan du gräva upp för plintarna och sedan gjuta en liten skvätt i botten av hålet. Sedan ställer du ett papprör (kanske 50 mm, större behövs inte) i smeten och häller i betong och kompakterar (och fyller igen). Komplettera med ett armeringsjärn hela vägen till botten så har du en plint som håller i alla väder och dessutom är lätt och materialsnål. Vitsen med den större bottenplattan är att den ska ta upp lasterna från golvet och de som går på det så att den annars tunna plinten inte sjunker. Innan betongen brunnit/stelnat så sätter du i stolpskon och riktar in den med hjälp av snöret.

/Fredrik
 
  • Gilla
lassebrun och 1 till
  • Laddar…
Kan du få underlaget rejält packat kan du använda cementplattor ist för plint. Finns justerbar terassfot så du enkelt får bärlinor i våg. (Finns olika beroende på vilken justermån som behövs.
https://www.bauhaus.se/justerbar-terassfot-eco-m-35-65mm.html
Biltema har även dom en modell.
2:a på den :)

Ett alt är att sätta plintar ytterst och använda plattor under resterande. Med en bärlina fäst i huset.

Angående dimension på regelverket beror det som ovan sagts på hur många punkter regeln vilar.
45x145 cc 60 skulle jag säga är minimum.

Sedan kan du alltid välja en rejälare trall, 34x120 el 34x145.
28 trall kan ge lite svikt.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har samma projekt på gång, men har tänkt behålla stenläggningen (eftersom den ändå legat i 40 år tänker jag att den kan ligga ett tag till), och använda Biltemas "terassfot" istället. .. [länk]

Då kan man enkelt gå ner i dimension på reglarna, men öka antalet punkter som lasten sprids ut på ..
Tänkte också behålla stenläggningen först men då kommer det hela för högt i förhållande till huset. Smart med terassfot
 
Mazen Mazen skrev:
Kan du få underlaget rejält packat kan du använda cementplattor ist för plint. Finns justerbar terassfot så du enkelt får bärlinor i våg. (Finns olika beroende på vilken justermån som behövs.
[länk]
Biltema har även dom en modell.
2:a på den :)

Ett alt är att sätta plintar ytterst och använda plattor under resterande. Med en bärlina fäst i huset.

Angående dimension på regelverket beror det som ovan sagts på hur många punkter regeln vilar.
45x145 cc 60 skulle jag säga är minimum.

Sedan kan du alltid välja en rejälare trall, 34x120 el 34x145.
28 trall kan ge lite svikt.
Tänkte också plattor. Men kan vara smart med plintar längt ut såklart.
 
G Gustaf_mfl skrev:
Tänkte också behålla stenläggningen först men då kommer det hela för högt i förhållande till huset. Smart med terassfot
Det finns ju terassfötter (se bahaus-länken ovan) som är 25 mm höga. . Sätter du såna tätt kan du säkerligen ha 45x95 reglar, och jag tror inte du bygger ett "tunnare" trädäck än så .. är det för högt är det bara gräva som gäller ... :)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det finns ju terassfötter (se bahaus-länken ovan) som är 25 mm höga. . Sätter du såna tätt kan du säkerligen ha 45x95 reglar, och jag tror inte du bygger ett "tunnare" trädäck än så .. är det för högt är det bara gräva som gäller ... :)
Jo så är det. Lite arbete blir det oavsett. Nu tänker jag 45x120 cc 500mm. Och sen kanske platta/fot varje meter dvs cc 1000mm i andra ledden. Och 28x120 trall på det. Gillar idén med justerbar fot. Låter smidigt. Men den lär ju behöva vila på en platta oavsett? Inte direkt på kompakterat grus va?
 
Jag byggde altan ca7x4m på plattor, liggandes på packad sand. Tre längsgående bärlinor 45x120 på ca cc180. Dessa låg på plattor som hade stöd ca cc90.
Ovanpå detta golvreglarna 45x120 på cc60 och sen trall 28x120.
Detta blev tillräckligt stabilt, visst kan man känna lite gung, men inte mer än i bjälklaget inomhus som myresjöhus dimensionerade 1985.
Ingen tjälskjutning ännu iaf, 1år senare...
 
  • Gilla
Gustaf_mfl
  • Laddar…
G Gustaf_mfl skrev:
Hej!

Vi planerar ersätta stenläggningen på vår uteplats med ett trädäck. Min tanke är att lyfta bort stenarna (ca 4-5 cm tjocka) och sedan gräva ur sand/grus för att lägga altanen direkt på. Eventuellt lägga upp den på några av stenarna för att få ett stadigare underlag. Min fundering är nu hur klen dimension jag vågar välja på reglarna? Anledningen till frågan är att jag vill slippa gräva ur i onödan och helt enkelt spara arbete. Jag tänker kanske 45x120 alt 45x90, cc typ 50. Och sedan trallvirke 28x120.

Tacksam för tips på hur ni andra har fått hela bygget i våg också.

/Gustaf
Om stenläggningen legat till sig under åratal och den inte är ojämn kan du med fördel använda den som underlag till tralldäck! Lägg en pappbit under regel på plattan sen skruvar du trall på detta. Givetvis är det beroende på vad du ska bygga ovanpå!! Uterum, tak, spa osv...medför givetvis att du behöver förstärka men jag utläser inget sånt i din text men som sagt med fördel använd de plattor som ligger om du inte behöver gräva ner något.
Ska man bygga högre brukar jag också använda plattor att ställa staketstolpar på och bygga ihop underram för att sedan skruva trall och trappor i.
Staketstolpar kan du bygga av typ 2x 45x95/120/145 eller vad man nu har..
Längst ut på trallen kan du klyva en 28x120 för att skruva på ändarna så blir det snyggt:)
 
  • Gilla
Gustaf_mfl
  • Laddar…
Ronekma: "Lägg en pappbit under regel på plattan"

Jag antar att du menar takpapp eller liknande, inte vanlig papp ;) Anledningen är givetvis att få en distans till underlaget för att mota bort den värsta fukten från träet.

Om du väljer att basera ditt bygge på markplattor och inte plintar så ska du bara tänka på att det ska vara ganska väldränerat för att det inte ska sätta sig här och där. Har plattorna legat där länge så kanske du helt enkelt kan ta bort dem och skotta undan sanden till önskad höjd och sedan använda plattmetoden som nämnts ovan. Skulle allt börja buckla sig efter en kall vinter kan du alltid gräva ner plintar då. Di kanske inte ens ska ha plintar i ändarna till att börja med, för om plattorna rese
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.