Hej gott folk

Jag är ny på forumet och söker lite råd och stöd.
Vi bor på ett hus från 74 som hade eternittak och under den regler som är monterade på takstolarna. Mellan reglerna och takpannorna finns masonitskivor.
Jag har för en tid sedan bytt mitt tak till fibercementtak eftersom takstolarna är för svaga att hålla betong/ tegelpannor.
Efter råd med takläggaren så bestämde vi att behålla masonitskivorna och de gamla reglerna eftersom de var i bra skick enligt honom.
Nu en månad efteråt och efter lite vårregn så gick jag upp på vinden för att inspektera taket. Till min förvåning så såg jag ca 9-10 hål ( olika demensioner från små till rätt stora) på masoniten som hade gått sönder till följd av det föregående takbytet. De hade trampat sönder masonitskivorna helt enkelt.:(
Jag ringde takläggaren och han lovade att åtgärda problemet genom att lägga nya masonitskivor bakom de gamla föratt täppa till hålen. Han är ovillig att riva ner större delen av det nya taket och sätta nya masonitskivor.
Jag undrar hur jag ska göra?.
Är det rätt väg o gå enligt hans beskrivning eller ska han riva ner takpannorna och sätta in nya masonitskivor.
Det finns inga spår av vatten på vinden trots hålen , något som tyder på att taket är tätt än så länge....
Tacksam för råd :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
skivor som täcker hålen inifrån hjälper ju föga för masoniten är ju ditt undertak som ska ta hand om vattnet om det mot förmodan går hål i yttertaket...........Det borde rimligen din takläggare veta. Om det nu inte är så att du har ytterligare ett undertak i konstruktionen som gör ditt befintliga överflödigt.
 
  • Gilla
bisha
  • Laddar…
Hej

Tack för ditt svar , Vet ej om jag har föklarat rätt , men så som jag har förstått honom så vill han på något sätt klistra på nya skivor på dem söndriga skvivorna från vinden, sedan hur han kommer att täta dem , det är en annan fråga.
Men du tror att denna lösning håller ej ?


S Stefan1972 skrev:
skivor som täcker hålen inifrån hjälper ju föga för masoniten är ju ditt undertak som ska ta hand om vattnet om det mot förmodan går hål i yttertaket...........Det borde rimligen din takläggare veta. Om det nu inte är så att du har ytterligare ett undertak i konstruktionen som gör ditt befintliga överflödigt.
 
Jo men om det är ditt enda undertak och han är takläggare så vet jag inte om jag ska skratta eller gråta.........Undertaket ska liksom transportera vattnet ner till takfoten. Om det är hålö i masoniten så kan du nog räkna ut följderna själv och en limmad skiva från insidan hjälper ju inte alls. Möjligen tills hantverkaren fått betalt och dragit till nästa.
 
  • Gilla
bisha
  • Laddar…
Tack för svaret ,

Då finns det bara ett alernativ kvar och det är att han återigen måste öppna upp taket och åtgärda problemetn uppefrån .

S Stefan1972 skrev:
Jo men om det är ditt enda undertak och han är takläggare så vet jag inte om jag ska skratta eller gråta.........Undertaket ska liksom transportera vattnet ner till takfoten. Om det är hålö i masoniten så kan du nog räkna ut följderna själv och en limmad skiva från insidan hjälper ju inte alls. Möjligen tills hantverkaren fått betalt och dragit till nästa.
 
Masonit från -74 är ju jäklig spröd vid detta laget, verkar vansinne att lägga nytt yttertak och behålla den?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Masonit från -74 är ju jäklig spröd vid detta laget, verkar vansinne att lägga nytt yttertak och behålla den?
Jag kan inte annat än att hålla med , jag ångra mig starkt att jag inte satte dit råspont med papp som undertak , men förövrigt så ser de andra skivorna Ok faktiskt om man tänker på åldern.
Jag hörde med grannen som också bytte några år innan mig och valde att behålla masoniten därav tänkte jag att jag kunde göra samma sak.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Masonit från -74 är ju jäklig spröd vid detta laget, verkar vansinne att lägga nytt yttertak och behålla den?
Vänta nu lite innan ni dömer ut det här taket, och försöket till lagning, totalt!
Varför skulle masoniten vara "spröd"? Masonit är masonit, och har väl ingen direkt avmätt livslängd?
Masoniten är uppenbarligen genomtrampad på några ställen, men i övrigt i gott skick.
Detta hade ju kunnat hända även med nylagda skivor.

Så till lagningarna:
Bryt bort trasiga masonitbitar runt skadan.
Såga till en bit som täcker skadan + 100 mm runt om.
Smeta på rikligt med asfaltklister på denna laglapp, och tryck upp den mot taket så skadan täcks väl.
Varför skulle inte detta kunna bli tätt? Uppenbarligen är ju själva fibercement-taket väldigt tätt.
 
  • Gilla
bisha och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vänta nu lite innan ni dömer ut det här taket, och försöket till lagning, totalt!
Varför skulle masoniten vara "spröd"? Masonit är masonit, och har väl ingen direkt avmätt livslängd?
Masoniten är uppenbarligen genomtrampad på några ställen, men i övrigt i gott skick.
Detta hade ju kunnat hända även med nylagda skivor.

Så till lagningarna:
Bryt bort trasiga masonitbitar runt skadan.
Såga till en bit som täcker skadan + 100 mm runt om.
Smeta på rikligt med asfaltklister på denna laglapp, och tryck upp den mot taket så skadan täcks väl.
Varför skulle inte detta kunna bli tätt? Uppenbarligen är ju själva fibercement-taket väldigt tätt.
Tack för en bra beskrivning , Ja , det kanske är också en alternativ , dock vet jag inte om detta är ett "fackmannamässigt väg " att göra.
För övrigt tycker jag att det är väldigt bökigt att slita upp takpannor varje gång en masonitskiva går sönde eller får en skada , men det är kanske det enda godkända sättet vad vet jag....
 
Godkännt och godkännt. Nu handlar det om att göra en lagning som fungerar.
Masonite som undertak har funnets längre och lika längre har det lagats vid behov.
Med asfaltklister får skadan tom bättre vattenavstötande förmånga än masoniten har normalt sett.
Klistret torkar i ytan och om det kommer kondens eller vatten på undertaket kommer det rinna över skadan trots hålet, inte sugas in i masonitekanten.
 
  • Gilla
bisha och 1 till
  • Laddar…
Räkna med fler lagningari framtiden.
OT förstår att du ångrar. Nu har du byggt i gammal masonit som ska bli 100år gammalt.
Hade samma konstruktion och nör jag bytte tak så tog jag bort masoniten och ersatte med duk.
Inte råspont och papp som av förKlariga själv inte behövs till denna konstruktion av sk "lätt undertak"
 
Dessa tak är tämligen täta. Det finns normalt inget vatten att ta hand om för undertaket/masoniten. Såvida inte yttertaket går sönder, men även så så är det kortvarigt och inget nämnvärt problem.

Vi har eternittak på vårt stall. Inget undertak. På loftet lagrar vi hö. Det går inte om taket inte är tätt. Då möglar det. Så på vintrarna är jag ofta uppe där och kastar ner hö. Det enda läckage jag märkt är att vid snöstorm med torr yrsnö så kom det in lite pudersnö via taknocken. Tätade underifrån med brädor och glasfiber på samma sätt som föregående ägare gjort på andra ställen. Fungerar utmärkt.

I en höststorm för ett par tre år sedan så blåste några tallgrenar ner på taket och slog hål i ett par pannor/skivor (P8). Då jag dels inte hade några reservskivor hemma, och dels inte vill gå upp på taket under vintern, så hängde jag ett par långa 195 mm breda fasadpaneler från nock och ner över hålen. Fungerade också över förväntan bra. De blåste inte bort i ngn storm, och de höll vätan ute.

Kontentan är att det bör fungera tillräckligt bra med reparerade skivor eftersom det normalt aldrig rinner ngt vatten på dem.

Sedan tycker jag att det inte kan anses vara fackmannamässigt utfört arbete att lämna ett söndertrampat undertak. Ingen seriös och ansvarsfull människa/firma gör så, endast skojjare. Häng ut på svarta listan.
 
  • Gilla
bisha
  • Laddar…
Hej.
Takläggaren har nu varit hemma hos oss och tätat de hål som uppstod till följd av takomläggningen. Genomförikgen gjorde inifrån och med överlapp för att försäkra mig att den håller tätt. Han fick täta hålen med asfaltklister efter KnockWoods rekommendation och efter mycket tjat från min sida (Han tyckte inte att det behövdes). Nu är den fixat . Jag hoppas att den håller tätt. Jag bifogar en bild från ett av ställena som åtgärdades. En annan sak som han själv noterade var att det var för lite luft cirkulation inne på vinden eftersom förra ägaren hade lagt isoleringen tätt intill kanterna. Han satte in små kil längs kanterna (se bilden) mellan nedersta kanten och isoleringen för öka luft cirkulationen. Hoppas att att taket håller tätt och jag blir ett bekymmer mindre :) . Tack för att Ni tog er tid att svara :)
 
  • Takåtgärd med asfaltklister och ventilationsspalt skapad med kil för bättre luftcirkulation på vinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.