Ett stort problem med IP-only som verkar vara genomgående är att de inte säkrar markavtal och grävtillstånd innan de utlovar byggstart och slutdatum. Många projekt verkar ju stupa på detta.

Ett ytterligare mer praktiskt problem är att de anlitar underentreprenörer som ofta inte har lokal anknytning och som dessutom sedan i sin tur anlitar en annan firma som i sin tur anlitar utländsk arbetskraft, följden blir till slut att ingen vet nånting, allra minst IP-only själva. Precis så var det på min ort där det nu skitit sig.

i en annan ort i kommunen fungerar det (nåja) med IP-only men endast tack vare att grävfirman har lokalkännedom.
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
harry73
jac jac skrev:
Jag har noterat att någon grävt ner lite icke sammanhängande slang på åkrarna mittemot Kungsmarken ungefär
Den såg jag med, men vet ej om det var fiber
 
Krilleman
Omkring mina bygder har inte alls IP-only legat på latsidan. Full fart hela vintern med stamledning. Både grävmaskiner och styrd borrning under sjö och väg.

5x PEM med olika stripade färger. Tre PEM ska användas till stamnätet och två är för framtiden när dom endå gräver. (Man måste ju fråga!)

Även jag har tackat ja för att bli ansluten förra året. Chockartat, jag vet! Men kostnaden var mycket sundare än förra skojarna som ville dra fiber i byn.

24 månaders "bindningstid" innan man kan säga upp avtalet som alla fiberföretag har i sina avtal. Och avgiften ska att betalas efter driftsättning.
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
Även vi signade upp oss för fiber med Ip only för ett år sedan. Har fortfarande inte ens fått information om själva projektet blir av. När man ringer dom så håller dom hela tiden på att "förhandlar" med markägare.
Vi blev lovade muntligt att fibern skulle vara installerad och klar till julen 2018. Känns inte särskilt troligt.

Ringde deras kundtjänst igår och frågade lite om att häva avtalet, 4900kr vill dom då ha.
Vad kan man göra i detta läget för att komma ur avtalet utan dessa 4900kr.
Blev trots allt lovade ett slutdatum dom ej kommer att hålla. Dock inget som står i kontraktet såklart :worried:
 
R Robin_ skrev:
Även vi signade upp oss för fiber med Ip only för ett år sedan. Har fortfarande inte ens fått information om själva projektet blir av. När man ringer dom så håller dom hela tiden på att "förhandlar" med markägare.
Vi blev lovade muntligt att fibern skulle vara installerad och klar till julen 2018. Känns inte särskilt troligt.

Ringde deras kundtjänst igår och frågade lite om att häva avtalet, 4900kr vill dom då ha.
Vad kan man göra i detta läget för att komma ur avtalet utan dessa 4900kr.
Blev trots allt lovade ett slutdatum dom ej kommer att hålla. Dock inget som står i kontraktet såklart :worried:
Det trixiga är väl att dom faktist kan klara slutdatumet rent krasst, sen att det säkert inte kommer hända är ju en helt annan sak.
 
harry73
Varflr vill du ut?
Blir det inte av, behöver du inte betala. Blir det däremot av, då har du fiber till avtalad pris.

Skulle det ta mer än 2 år, kan du dra dig ur utan kostnad.
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Varflr vill du ut?
Blir det inte av, behöver du inte betala. Blir det däremot av, då har du fiber till avtalad pris.

Skulle det ta mer än 2 år, kan du dra dig ur utan kostnad.
För att jag har fått ett nytt fibererbjudande för samma peng från det kommunala fiber bolaget.
Dom kommer att inom en snar framtid ta bort gamla el luftledning och gräva ner istället och då samtidigt dra med fiber.
Känns mer troligt att det projektet blir av och lite mer pålitligt.

Så därav vill jag ev. dra mig ur. För det går dessutom inte att få ett vettigt svar från Ip only om vad som händer. Såhär 1 år senare.
 
Då IP-only gräver på landsbygden och gärna lägger fibern i kanten längs med vägarna så behövs det grävtillstånd från trafikverket. För tillfället har Trafikverket alldeles för lite personal och är kraftigt underbemannade vad de gäller att hantera dessa tillstånd. Normal handläggningstid ligger på 6-8månader för tillfället. Saknas det delar och komplettering behövs kan det lätt dubblas. Detta gör att först ska de projekteras, sedan sökas tillstånd och när de väl är beviljat hitta entreprenör och utföra arbetet. Hela fiber Sverige är drabbade av Trafikverkets långa handläggningstider.
 
MultiMan
Har projektet inte påbörjats är det 6 månader som gäller iaf med avtal 2.5 från 2017, precis som jag skrev innan men ingen kommenterat.

Jag har ringt och kollat och jag är inte längre bunden till avtalet eftersom inget byggbeslut fattats inom 6 månader.
 
  • Närbild av ett dokument med text som beskriver avtalsvillkor för fiberoptisk anläggning och schaktningsarbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robin_
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Då IP-only gräver på landsbygden och gärna lägger fibern i kanten längs med vägarna så behövs det grävtillstånd från trafikverket. För tillfället har Trafikverket alldeles för lite personal och är kraftigt underbemannade vad de gäller att hantera dessa tillstånd. Normal handläggningstid ligger på 6-8månader för tillfället. Saknas det delar och komplettering behövs kan det lätt dubblas. Detta gör att först ska de projekteras, sedan sökas tillstånd och när de väl är beviljat hitta entreprenör och utföra arbetet. Hela fiber Sverige är drabbade av Trafikverkets långa handläggningstider.
Nja, så här har det ju varit under flera år och det tar man ju höjd för vid nyutrullning. Det borde även IP Only gjort och kanske lyssnat lite mera på entrenörerna som lyft varnande finger för detta och för optimistiska tidsplanerar. Och vid nyutrullningar så både söker man tillstånd och gräver parallellt, man kan inte göra klart med all tillstånd innan gräv/schackt påbörjas ute på landsbygden. På landsbygd är det en blandning av Trafikverket och vägföreningar/privat.
 
Hej

Jag har IP-Only fiber på landsbygden. Två årsprojektet är nu uppe i 3,5 år och är inte klart än. Visst kan man se skillnader mellan grävfirmor och deras kompetens. Men det stora är hos projekteringsavdelningen och projektledning. Det tog länge innan de skaffade en lokal samordnare som kände folk och område. Sedan har markavtal och liknande gått ok, men de förlorade nog mer än ett år på att driva frågorna utan lokal hjälpreda först. Kompetensen hos killen som kom när jag skulle ge vägföreningens tillstånd var inte bedövande. De kan data men jag uppfattar tydlig växtvärk vad det gäller all övrig kompetens.
 
T tobben87 skrev:
Då IP-only gräver på landsbygden och gärna lägger fibern i kanten längs med vägarna så behövs det grävtillstånd från trafikverket. För tillfället har Trafikverket alldeles för lite personal och är kraftigt underbemannade vad de gäller att hantera dessa tillstånd. Normal handläggningstid ligger på 6-8månader för tillfället. Saknas det delar och komplettering behövs kan det lätt dubblas. Detta gör att först ska de projekteras, sedan sökas tillstånd och när de väl är beviljat hitta entreprenör och utföra arbetet. Hela fiber Sverige är drabbade av Trafikverkets långa handläggningstider.
Ingen vore gladare än jag om din teori stämmer att det är Trafikverket fel. Tyvärr är jag rädd för att det är lite mer komplicerat än så...
Det var därför jag startade tråden. Jag vill ha fiber så fort det går. När då vår tänkte leverantör drar i nödbromsen, och lägger fram orsaker till detta som känns konstiga, blir man fundersam. Inte blir man mindre orolig av att höra att även deras projektörer förbjuds jobba vidare. De om några borde väl t o m få växla upp under uppehållet. Eller?

Vi får fortsätta hjälpas åt att bevaka detta samt hålla alla tummar som finns för att jag har fel när jag är orolig och skeptisk.
 
Utrullning av landsbygdsnät är inga "mjölkkor" utan långsiktiga placeringar och bör ses med lite sunt förnuft utifrån infrastruktur för framtid. Här har nog funnits ett glapp i kompetens inom IP Only's ledning i kompetens när man gav sig på just komplexiteten att bygga fiber på landsbygd.
Alla de som byggt byanät eller kanske enbart kommit till försökt bygga vet komplexiteten med olika former av tillstånd/avtal/servitut.
 
De lär nog mjölka så mycket de kan. Nät borde inte ligga under privata bolag.
 
Våran fiber blev klar efter 22 månader, en eloge bör de ha för det.

När grävningen till huset skedde, plog och slang, frågade jag "grävaren" om han inte tar ut Telia och, i mitt fall VB energi, för att markera ut var kablar och tråd går i marken.

Svaret från underentreprenören var att det tar för lång tid.

Jag är ingen grävmaskinist även om jag har kört olika maskiner under närmare trettio år, men en sak vet jag, man behöver veta var olika rör och slangar ligger om man kör med plog.

På en två kilometer lång/kort sträcka lyckades den unga killen som inte kört maskin annat än på byggen, kapa Telia och VB's kablar på inte mindre än 26 ställen, i samma by.

Så att IP only har stora kostnader som inte på långa när kan täckas upp, delvis för att underentreprenörerna är, hittar inget bättre ord än inkompetenta, så kan inte anslutningsavgiften, som betalas när kunden har ett fungerande fiber eller att switchen har full signalstyrka, täcka upp kostnaderna för skadorna de orsakat.

En annan mindre detalj är Trafikverket, de nekar fiberdragning i många områden, i diken eller nära riksvägar.

Så ni som väntar på fiber, får kanske vänta länge, tills vissa andra områden är klara och kunderna betalar in anslutningsavgiften så att arbetet kan fortsätta.

Tråkig utveckling detta, men det är IP only som är ansvariga i slutändan, även om de skador och förseningar som uppstår orsakas av andra aktörer.

Mvh P-A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.