Hej!
Förra året fick vi bekymmer med källarmask. Det är tusentals av dem. Kontaktade Anticimex som sa att det inte fanns något de kunde göra mot dem, men att de försvinner när det blir kallt. Det har de också gjort. Nu när det börja bli varmare börjar de komma tillbaka igen. Finns det verkligen inget man kan göra så de försvinner?

Här är en bild från förra året:
kallarmask1.jpg
 
Jag gjorde ovan nämnda förslag förra året, men det hjälpte inte. Köpte myrpulver för 400:-...
 
Jag kan dammsuga upp ett gäng och skicka till dig om du vill?
 
  • Gilla
Henrik_g_85
  • Laddar…
Staffans2000
Jaså, det är vanliga tusenfotingar. Låt dom stackarna vara ifred, dom gör ju inte ens en fluga förnär.

Staffan
 
Nu ser det lite lustigt ut i tråden, men det är någon som har raderat sitt inlägg.
I det inlägget stod det något i stil med ”dammsug upp dom och elda upp dom”, därav TS inlägg om att dammsuga.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Mångfotingar är otrevliga i de massor du har vid dig, de är inte skadliga för byggnader, de är rovdjur och äter andra insekter.

Så min tanke är att du har för fuktigt med stenläggningen och grunden in i garaget, som kanske är oisolerat, eller isolerat men ouppvärmt, fukten är för hög oavsett, annars förekommer de inte i dessa mängder.

Om du har myrproblem kan de vara ute efter dem, myror har viss förkärlek till stenläggningar med grus och sand.

Om man lägger/sätter sten bör inte plast användas som underlag (en del har det för att hålla ogräs borta) markduk som är genomsläpplig bör användas samt väl dränerat.

Att ta bort mångfotingarna är som att äta alvedon, minskar bara besväret för stunden, problemet är något i marken eller byggnader.

Mvh P-A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.