Osäker på vad denna planka som ligger diktan putsfasaden kallas. Takfot? Vindskiva? Annat? Hursomhelst är den i dåligt skick på gårdshuset och behöver bytas.


Antar att man måste köpa ny plåt, men kan man ta loss plankan utan att förstöra taket (eternit)?

Hur ser vanligen konstruktionen bakom ut? Bara att sätta dit en ny planka med spik? Vilken typ av virke rekommenderas?


Tacksam för svar!
 
  • Skadad träplanka i anslutning till putsad fasad under mörkblå himmel, troligtvis del av takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Ser ut att vara en gavel där . Vindskiva är namnet , hur ser det ut på ovansidan , ligger det än bräda in över eterniten som är dålig den med , vad är det till vänster som går upp till takfoten
 
S skutten11 skrev:
Ser ut att vara en gavel där . Vindskiva är namnet , hur ser det ut på ovansidan , ligger det än bräda in över eterniten som är dålig den med , vad är det till vänster som går upp till takfoten
Tack för svar Skutten!


Stämmer, är en gavel. Ingen bräda som går ut över eterniten men plåten har en fasning som går ut en liten bit på taket.


Har du nån erfarenhet av att byta vindskivor? Isf, hur går man tillväga? Är det ett relativt lätt jobb? Antar att man får ta dit en plåtslagare sen men tänkte att man eventuellt kunde byta skivorna själv.


Det som går upp till takfoten är en mur.
 
Vindskivan är väl ändå brädan längst bort från putsen? Den ska lätt kunna brytas bort.
 
M Munkfors skrev:
Vindskivan är väl ändå brädan längst bort från putsen? Den ska lätt kunna brytas bort.
Tack för svar Munkfors.

Aha, jag syftar alltså på brädan närmast putsen. Vad kallas en sådan? Den är smårutten och måste bytas ut.
 
Staffans2000
Nej.
Vindskiva är det inte. Men det spelar ingen roll. Vad jag gissar mig till är att plankan är spikad direkt på undersidan av bärläkten som eternitskivorna är fastsatta i.
Fram med stegen, greppa kofoten och skrid till verket.
 
S
Vindskiva Nja , allt tillhör vindskiva och avvattning takavslut , bara som sägs plocka bort och sätta nytt
Du får nog riva ytterdelen först så det syns hur den undre är fäst , en ny plåt måste nog till
Se till att den går ut på taket bra , speciellt vinkeln på plåten ner mot taket , för lite där så kommer vattnet att gå till utsidan
Du kan se min grova skiss så har du lite info om exempel
 
  • Grovt ritad skiss som visar vindskiva och avvattning vid takavslut med noterade vinklar och droppkant.
  • Gilla
K-S-L
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej.
Vindskiva är det inte. Men det spelar ingen roll. Vad jag gissar mig till är att plankan är spikad direkt på undersidan av bärläkten som eternitskivorna är fastsatta i.
Fram med stegen, greppa kofoten och skrid till verket.

Låter bra! Vad tror du om att köpa färdiga plåtar på byggmax och smälla dit i samma veva? Svårare jobb än vad man tror?
 
S skutten11 skrev:
Vindskiva Nja , allt tillhör vindskiva och avvattning takavslut , bara som sägs plocka bort och sätta nytt
Du får nog riva ytterdelen först så det syns hur den undre är fäst , en ny plåt måste nog till
Se till att den går ut på taket bra , speciellt vinkeln på plåten ner mot taket , för lite där så kommer vattnet att gå till utsidan
Du kan se min grova skiss så har du lite info om exempel

Toppen! Tack för utförlig info och ritning. Mycket bra. Vad tror du om att köpa färdig plåt från byggmax och sätta dit själv?
 
S
Kolla måtten på dom .<dom är lite korta och vinkeln in mot taket är 90 grader , är det då lite snett och vint så kan det rinna mot utsidan i stället , inte bra , det ska in på taket , mät lite och skissa och prata med en plåtis att du vill ha vattnet in på taket så knäcker han dom som du vill ha dom , är inte så många kronor mer , men blir perfekt
Har samma på mitt tak och ska byta med knäckning av plåtis
 
Du kan ju passa på att måla nya vindskivor innan du börjar bryta. Trippla vindskivor ska du ha för maximal estetik. Men extra vindskivor är tyngre och sladdrigare så kan behövas en regel längs med som stöd. Farmarskruv (såna med gummitätning) ska du ha till nya vindskiveplåt. De är självborrande.

Sen tror jag det kallas takutsprång eller i ditt fall ”brädor under takutsprånget”. Men jag är inte snickare så säker är jag inte.
 
S
M Munkfors skrev:
Du kan ju passa på att måla nya vindskivor innan du börjar bryta. Trippla vindskivor ska du ha för maximal estetik. Men extra vindskivor är tyngre och sladdrigare så kan behövas en regel längs med som stöd. Farmarskruv (såna med gummitätning) ska du ha till nya vindskiveplåt. De är självborrande.

Sen tror jag det kallas takutsprång eller i ditt fall ”brädor under takutsprånget”. Men jag är inte snickare så säker är jag inte.
Det är OK med taksprång , men att ha självborrande till trä är inte riktigt bra , då det blir ett hål i trät och
gängorna fäster inte som dom ska , däremot farmarskruv utan borrspetts är vass och går igenom plåten direkt med bra fäste i trät
 
S skutten11 skrev:
Det är OK med taksprång , men att ha självborrande till trä är inte riktigt bra , då det blir ett hål i trät och
gängorna fäster inte som dom ska , däremot farmarskruv utan borrspetts är vass och går igenom plåten direkt med bra fäste i trät
Brukar inte farmarskruv vara självborrande? De jag har köpt har varit det.
 
Vart köper man farmarskruv som inte är självborrande?
 
Googla ”byggplåtskruv”.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.