Hej, jag har en väldigt inrökt lägenhet och valt att spärrmåla alla väggarna samt tak. Jag undrar vad för spärrfärg rekommenderas, vattenburen eller oljebaserat samt från vilket företag? Och behöver jag även spärrmåla dörrarna eller?
 
Oljebaserad. Nordsjö. Är det billigare dörrar så byter du.
 
K Klasklättermus skrev:
Oljebaserad. Nordsjö. Är det billigare dörrar så byter du.
K Klasklättermus skrev:
Oljebaserad. Nordsjö. Är det billigare dörrar så byter du.
Är det bara att dra av tapeterna och måla på sen vänta 24 timmar och klistra tapeterna därefter?
 
M Mangemange87 skrev:
Är det bara att dra av tapeterna och måla på sen vänta 24 timmar och klistra tapeterna därefter?
Lite spackling brukar behövas om det ska bli bra.
 
D Daniel 109 skrev:
Lite spackling brukar behövas om det ska bli bra.
Spacklar jag då efter att jag har spärrmålat eller?
 
M Mangemange87 skrev:
Spacklar jag då efter att jag har spärrmålat eller?
finns inga garantier att nikotin doften går bort.
har du börjar flytta in?
 
K Klasklättermus skrev:
finns inga garantier att nikotin doften går bort.
har du börjar flytta in?
Nej, men när behöver jag att spackla?
 
M Mangemange87 skrev:
Nej, men när behöver jag att spackla?
beror på vald produkt. fråga din färghandlare
 
Har du nikotinmängder så att det luktar så är det nog rätt farligt att gå in i lokalen. Jag förutsätter att det är tjäran ni pratar om.

Det funkar nog att spackla både innan och eftermålning.
 
D Daniel 109 skrev:
Har du nikotinmängder så att det luktar så är det nog rätt farligt att gå in i lokalen. Jag förutsätter att det är tjäran ni pratar om.

Det funkar nog att spackla både innan och eftermålning.
Stämmer, korrekt. Det är tjäran. Det är dock släta väggar i lägenheten, och tror ej det behövs att spackla. Men skall kolla på det.
 
M Mangemange87 skrev:
Stämmer, korrekt. Det är tjäran. Det är dock släta väggar i lägenheten, och tror ej det behövs att spackla. Men skall kolla på det.
Det brukar alltid finnas lite hål eller fula tapetskarvar som är bra om man spacklar.e
 
D Daniel 109 skrev:
Det brukar alltid finnas lite hål eller fula tapetskarvar som är bra om man spacklar.e
Ajjemän, vad rekommenderar du skall man spackla först sen spärrmåla eller tvärtom?
 
När man spacklar på gammal tapet, eller gamla tapetrester, så händer det att spacklet blöter upp tapeten så att den släpper från underlaget och bubblar sig. Då blir det "jämna" spackelskikt man lagt på bubbligt.

En målare tipsade mig att om man målar väggarna med våtrumsgrundfärg innan spackling så slipper man det fenomenet. I princip tycker jag det borde fungera lika bra med vilken färg som helst, den skall ju bara hindra vattnet i spackel från att tränga in i tapeten. Men jag antar att om man målar med vattenbaserad färg så kan man få samma problem med vattnet i färgen.
 
H hempularen skrev:
När man spacklar på gammal tapet, eller gamla tapetrester, så händer det att spacklet blöter upp tapeten så att den släpper från underlaget och bubblar sig. Då blir det "jämna" spackelskikt man lagt på bubbligt.

En målare tipsade mig att om man målar väggarna med våtrumsgrundfärg innan spackling så slipper man det fenomenet. I princip tycker jag det borde fungera lika bra med vilken färg som helst, den skall ju bara hindra vattnet i spackel från att tränga in i tapeten. Men jag antar att om man målar med vattenbaserad färg så kan man få samma problem med vattnet i färgen.
Jag kommer att dra av de gamla tapeter helt och hållet. Då, jag tror ej det kommer att ske det fenomenet. Dock undrar jag när jag skall spackla, innan spärrfärgen eller efteråt?
 
Jag ångade ner tapeter , spacklade, spärrmålade (olje baserad färg Beckers) mycket lukt försvann bara tapeterna kom bort . Tvättade de målade väggarna + taken i köket och badrum med ammoniak blandning. Sedan spärrmålade jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.