Jag hade tänkta att lägga laminatgolv i en grovhall, när jag kontrollerade golvet visade det sig vara ganska ojämt. Golvet är spånskiva på frigolit som ligger på platta. Det är högst på mitten och lutar åt sidorna ca 5 mm /m (ca 2m brett). Hur mycket klarar laminatgolv? Hur fixar jag till ett golv av denna typ lättast. Jag vill inte bygga på höjden eftersom jag har dörrar som går innåt.
 
Har samma problem och skulle gärna ha lite tips i ämnet. I mitt fall gäller det ett spånskivegolv på en ovanvåning som har ett par ställen där det är rejält ojämt...skulle behöva jämna av det på något sätt...

Hoppas det finns någon som kan hjälpa oss? :)

/Zaphod
 
Laminatbrädorna är ju ganska böjliga så det är inga problem. Vad som kan vara problem är att det svårt att få ihop dem om det inte är helt raka samt att det kan bli problem med uppstickande skarvar om de böjs. Men 5 mm.. kanske går?
 
mnpn skrev:
Jag hade tänkta att lägga laminatgolv i en grovhall, när jag kontrollerade golvet visade det sig vara ganska ojämt. Golvet är spånskiva på frigolit som ligger på platta. Det är högst på mitten och lutar åt sidorna ca 5 mm /m (ca 2m brett). Hur mycket klarar laminatgolv? Hur fixar jag till ett golv av denna typ lättast. Jag vill inte bygga på höjden eftersom jag har dörrar som går innåt.
Laminatgolvet (av clicktyp) kommer att gå upp i fogarna efter ett tag då 5mm/m är för ojämnt för clickgolv. Om du har ork så kan du leta på internet efter DIN18202 som anger standarden för underlaget till laminatgolv (det är 3mm/m).

I ditt fall kan du antingen riva upp undergolvet och lägga om det så att det blir plant, eller flytspackla ovanpå befintligt golv om det inte svikter för mycket.

Möjligens att du kan chansa på att bygga bort ojämnheterna med nån form av tunna träfiberskivor som du limmar eller spikar fast i spånskivorna.

Vore jag dig skulle jag riva upp golvet och lägga om det rätt, så slipper du hålla på med flytspacklet (dvs slippa tidspresset att få det helt plant innan det stelnar, dammet och dem tunga säckerna).

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.