Hej på er alla och god fortsättning på det nya året.
Vi har byggt om en gammal (1915) svinstia till en liten butik hemma på gården. Nu ska vi sätta in en luftvärmepump för dels värmens och dels fuktens skull. Då är frågan, vi måste isolera de gamla fönstren på något sätt, jag vill absolut inte byta ut dem mot nya men kan man bara göra en ram med en-glas i utan att det bildas kondens emellan. Tanken är också att man skulle kunna ta bort de extra fönstrena på sommaren. Nackdelen tror jag är att vi måste borra hål i de putsade inneväggarna och jag är rädd att hålen bara blir större när man måste ta av och på fönstrena. Någon pratade om att man kunde sätta fast fönsterglaset med silikon för då är det lätt att ta av dem. Hjälp, är det någon som har tips och idéer hur vi skulle kunna lösa detta vore jag sååå tacksam.
 
Det borde gå att bygga en ram som man sätter glaset i som man sedan kan lyfta i och ur.
Hur man skall få det att hållas på plats är väl lite svårare att lösa men jag skulle inte rekomendera limning med silikon det är inget roligt alls att ta bort.

Det måste bli tätt runt det inre glaset och finnas ventilation mellan glasen.
 
Hej!

Som sagt ovan så måste det vara tätningslister på innerbågen (och om det sitter på ytterbågen så skall dessa vara uppklippta ett par cm i övre & undre delen). Ring några små snickerier och begär priser på lösa innanfönster så har du snart ett snyggt stall som inte drar på höst/vinter.

Vad de än säger så byt inte fönster. Alla nya varianter är ett klart nedköp både energimässigt och framför allt prismässigt.

Lagavulin
 
Lånar tråden för att förtydliga för mig själv, eftersom jag inte är någon hejare på det här som ni är... *ler*

För även jag har ett par gamla stallfönster som behöver göras mera energivänliga då vi vill hålla värmen i stallet som håller på att göras om till butik....

min idé är precis som trådskaparens att sätta dit ytterligare en ruta så vi kan behålla de gamla stallfönstrens utseende, vill inte heller dra dit en tjock träram utan funderar på någon smal list som en fönsterruta kan skruvas fast mot...

men jag blev lite fundersam på det här med vart det skall vara tätt och vart det skall ventileras, så jag ritade en liten bild som jag vill få bekräftad, om jag har uppfattat det hela rätt eller fel...
 
  • Stallfnster_2007-01-03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.