Hej!
Jag har ett brant och stort plåttak i aluminium där många spikskallar börjar lyfta. Det är en ladugård som inte används för tillfället och jag vill inte lägga några större summor på den. Samtidigt vill jag att taket ligger kvar.
Är det ens möjligt att ge sig upp på taket? Har förstått att aluminium är mjukt.
Tacksam för tips om någon vet bästa sätt!
 
En bild från utsidan och en som visar taket inne ifrån skulle underlätta om ni vill ha tips.
 
Japp blir i helgen
 
ur med spik och i med farma skruv, skylift brukar oftast vara bäst.
 
Aluminiumplåt kräver aluminiumspik. Använder man skruv eller spik av järn uppstår det galvanisk korrosion på plåten.
 
  • Gilla
Rönnevall
  • Laddar…
V valter53 skrev:
Aluminiumplåt kräver aluminiumspik. Använder man skruv eller spik av järn uppstår det galvanisk korrosion på plåten.
Finns skruv i material för aluminiumplåt. Men du har helt rätt att olika metaller kan påverka varandra-
Men drar man det på rätt sätt med vanlig farmarskruv och med gummipackning så är påverkan minimal, skulle kunna ätas bort just i skruvhålet men sedan har du gummipackningen mellan skruvskallen och plåten så det kommer att hålla resten plåtens livslängd.
Men skulle jag lägga ett nytt tak så självklart väljer man det material som tillverkaren anger.
 
  • Gilla
ivarssonivar
  • Laddar…
Finns ju farmarskruv just i aluminium, så ut med spiken och i med sån :)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi har aluminiumplåt med klockspik i alu. Jag är mkt skeptisk till att det går att dra ut de spiken utan att förstöra alutaket, alt att fullkomligt riva sönder bärreglarna. Spikarna är ca 6 mm grova och försedda med saftiga hullingar för att sitta kvar i träet.

Vill man dra ut spiken och byta mot skruv så måste den skruven vara väldigt grov om den ska bita i de gamla hålen. (Om man nu får ut spiken hela öht.)
Är man rädd att taket ska lossna så är det nog bättre/enklare att bara dra i nya skruv mellan de gamla spikarna.

Samtliga våra klockspikskallar sticker upp lite över plåten, och har gjort så i många år. Tror inte att det har ngn nämnvärd betydelse för funktionen. Vårt tak är lagt i början av 80-talet.
 
Tack för alla synpunkter. Ja jag hoppas att taket ligger kvar länge till så jag kanske blundar och hoppas på det bästa!

Försökte få bilder men eftersom jag inte kommer upp till taket så blir det bara motljus och suddigt...
Spikarna sticker upp i varierande omfattning, 0-30 mm, kanske t o m lite till. Undertaket är spåntak med takläkt ovanpå som det är spikat i.

Jag har tidigare köpt aluminiumskruv och använt på min verkstad. Men här är jag rädd för att de inte kommer räcka till då spikarna sitter på åsarna och inte i dalarna på plåten. Har googlat men hittar bara 35 mm långa skruvar.

Att slå i nya aluminiumspikar, är det någon som gjort och hur länge höll det? Det känns som att spikarna lossnar för att taket börjar bli gammalt och kommer då inte spikarna ganska snart lossa igen? Eller finns det längre aluminiumspik? Har inte kunnat googla fram det?!

Och kruxet blir väl som oldboy säger att det blir skador när man tar bort spiken.

Men är det någon som gjort ett liknande arbete så tar jag gärna emot tips!!
 
Finns långa farma skruv i metall finns ingen som helt anledning å köra aluminium infästning på ett sånt gammalt tak .
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Att sätta farmarskruv med gummibricka i åsarna blir inte bra. Det går inte att skruva tillräckligt hårt där, utan att deformera plåten, så att gummit tätar bra. Farmarskruvar skall sitta i plåtens "dal" och trycka plåten mot underlaget så att gummit "jäser" ut lite utanför brickan. Då har man en tät infästning.
 
  • Gilla
Lambada
  • Laddar…
Tack för engagemanget. Jag kommer nog hoppas på att plåtarna ligger still även om en del spikar lossnat. Så jag ligger lågt ett tag till.
För jag har även en fundering på hur en skylift kan manövreras nära utan att den riskerar skada plåten om man gungar till...
 
Skyliften är nog inga problem, men du får ju förstås krypa/ligga i korgen för att komma åt att skruva i taket.

Jag har dragit i några farmarskruv här och där på taket där det behövts, men då i dalarna. Det går inte att göra på topparna precis som tidigare nämnts.
 
Tänkte att jag kunde berätta hur detta fortsatte...
Det kändes som att för många spikar stack upp för mycket och med min höjdrädsla så var jag inte sugen på skylift.
Jag fick kontakt med en arborist som kunde tänka sig att klättra på mitt tak. Mjuka gympadojjor och hyggligt smal människa deformerade inte plåten. Förankrande sig i lina fäst i bil på andra sidan.
Han skruvade aluminiumskruv i dalarna på plåtarna över hela taket och enligt leverantörens rekommendation vilket innebar många skruvar såklart. Nu har det suttit i två år. Det jag märker är att på sommaren när det blir höga temperaturer och växling i vädret så knäpper det en hel del. Så det blir en del spänningar.
Hoppas på det bästa. Fortsättning följer.
 
  • Gilla
Brotorpet och 1 till
  • Laddar…
Vårt gamla alutak knäpper som bara den så fort solen tittar fram. Det har det alltid gjort de 20 åren vi bott här. Utgår från att det är helt normalt iom att alu leder värme bra och utvidgas/krymper rejält vid temperatursvängningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.