Hej!

Vi är nyinflyttade i ett parhus och håller på att planera för en kommande renovering.

Så här ser planritningen ut i dagsläget:

idag.jpg

Värmepannan står i tvättstugan och ser ut så här:

fr_nluftspump.jpg

Vi skulle vilja ha en öppen planlösning på nedervåningen och har skissat på denna lösning som innebär att man flyttar ner värmepannan till källaren och döljer ventilationsrör (markerat med rött) inuti ett platsbyggt högskåp:

nederv_ning.jpg

Det jag är är osäker på är hur man måste bygga/isolera för att värmepannan inte ska behöva stå i minusgrader de kalla perioderna på året. Källaren är helt oisolerad och består av både betongplatta och krypgrund. Så här ser det ut:

hojder.jpg
platta.jpg

Om man ställer värmepannan rakt nedanför från där det står idag så hamnar det precis på slutet av betongplattan:

k_llare.jpg

Så nu till frågorna :)

- Vid vilken temperatur trivs värmepumpen bäst? Vilken lägsta temperatur är kritisk?

- Vad tror ni om bygga ett litet isolerat rum runt värmepannan i källaren? Då den bara kommer ha betongplatta/granne/krypgrund som omgivning och inte betongväggarna som är i kontakt med jorden utomhus tänkte jag att detta skulle kunna fungera utan risk för fukt.

- Hur stort bör jag ska bygga rummet för värmepannan? Hur mycket luft runt om krävs?

- Förslag på uppvärmning av rummet? Blir ju lite att elda för kråkorna så gärna så energisnålt som möjligt.

- Ska jag tänka på något rörande ventilation?

- Om det inte skulle fungera med mitt förslag så funderar jag på att bygga in hela värmepannan i ett platsbyggt högskåp. Detta får dock bli en plan B i och med att pannan bullrar en del så vore det skönt att få ner den till källaren...

- Tar gärna synpunkter och tips på annat ni kan komma på!

Tack på förhand!
 
Bygg ett litet isolerat rum i källaren. Det borde inte behövas någon mer uppvärmning än spillvärmen från värmepumpen.
 
  • Gilla
papayagirl
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bygg ett litet isolerat rum i källaren. Det borde inte behövas någon mer uppvärmning än spillvärmen från värmepumpen.
Låter ju toppen! Skåpet är ju 60x60cm. Tror du ett rum på 1x1m skulle fungera eller ska man ta till lite större?
 
Någon som har erfarenhet av liknande projekt?
 
P papayagirl skrev:
Låter ju toppen! Skåpet är ju 60x60cm. Tror du ett rum på 1x1m skulle fungera eller ska man ta till lite större?
Rummet ska vara så stort att man bekvämt får plats att göra service/reparationer.
 
  • Gilla
papayagirl
  • Laddar…
Uppdaterar tråden då det börjar bli skarpt läge att bygga rummet.

Kan jag ställa varmvattenberedaren direkt mot golvet (oisolerad betongplatta) och bygga vägg ar med stålreglar/gips/isolering?
 
P papayagirl skrev:
Uppdaterar tråden då det börjar bli skarpt läge att bygga rummet.

Kan jag ställa varmvattenberedaren direkt mot golvet (oisolerad betongplatta) och bygga vägg ar med stålreglar/gips/isolering?
Jag håller med föregående inlägg om att dels ha ett litet rum med möjlighet att göra service/rep samt att värmen från pannan räcker som uppvärmning i rummet.
Du kan ställa den direkt mot betongplattan. Stålreglar är att föredra med tanke på fukt och gips med någon millimeter från golvet också. Bra om du funderar på vilken brunn du skall använda dels för kondens och övertryck och dels för den dagen då du måste tömma systemet. Bygg på :)
 
  • Gilla
papayagirl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.