Jag vet att frågan ställts förut många gånger men jag ställer den igen.

Vilken högtryckstvätt ska vi ha?

Vi har haft två Kärcher, nu senast Kärcher K 5.585, men nu behöver vi något kraftfullare.

Jag ska:

- blåsa bort kalkputsen från betongen på sättstegen på terassen
- tvätta bort de svarta smutsprickarna på det teglet
- spruta bort silikatfärgen från grunden och
- som vanligt tvätta betongplattorna rena.

Men jag vill ha en kraftigare maskin som klarar av detta utan att det ska ta för mycket tid. Jag skulle också uppskatta om slangen var mjukare och lite längre och att hela ekipaget inte ramlar så lätt. Gillar heller inte att Kärchers gula sortiment är så plastigt. Vi har säkrat upp vårt hus och har nu 35 ampere. Vi har inte tillgång till varmvatten.

Och var köper jag den snabbast och billigast? Ebay Tyskland, Ebay England eller här i Sverige?
 
  • En gul och svart Kärcher högtryckstvätt vid tegeltrappa med sladd och tillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Högtryckstvätt och tillbehör på betongplattor, rengjorda områden synliga mot smutsigt tegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Hyr en kraftig. Tar du en som har värmare får du hetvatten också.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
3-fas uttag finns på två ställen. Vill helst köpa.
 
Kränzle Quadro 799 ser ju bra ut. Men oj vad tung den verkar vara (60 kg). Värmer den upp vattnet åt mig?
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Kränzle Quadro 799 ser ju bra ut. Men oj vad tung den verkar vara (60 kg). Värmer den upp vattnet åt mig?
Nä, ingen värme tyvärr, tyngd är ett ganska bra mått på kvalitet, billiga klena pumpar väger nästan inget.
Vi har en Kärcher https://waxdog.se/maskiner/hogtryckstvattar/karcher-hd-7-18-c-plus/
Väldigt nöjd med den, nackdelen är att vi bara har 10m slang och ingen vinda.
Fick den till ett väldigt bra pris, annars hade jag hellre köpt en Quadro 799 istället.
 
M
Kalkputs sprutar du ättika på, sen kan du spola bort det med en vattenkanna om du så vill.
Betogstenarna borde bli rena av ett roterande munstycke.
Svarta prickar på tegel borde försvinna med ättika och högtryck.

Så tycker jag :)
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Tack för tipset om ättika på kalkputs och svarta prickar på teglet. Det måste jag testa imorgon. Återkommer med resultatet.
 
M Marcussjogren skrev:
Kalkputs sprutar du ättika på, sen kan du spola bort det med en vattenkanna om du så vill.
Svarta prickar på tegel borde försvinna med ättika och högtryck.

Så tycker jag :)
Idag köpte jag 10 flaskor ättika på Coop och testade spraya på rejält med ättika på sättstegen och tegelstenarna. Därefter använde jag stålbortste, spackelspade och högtryckstvätt. Lite försvann, men inte mycket.

En murare jag känner säger att det är kalkbruk, men kanske han har fel.

Tror fortfarande att jag behöver en starkare högtryckstvätt.
 
  • Tomma flaskor ättika med sprayflaska, stålbortste och spackelspade på tegeltrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Ättika, spackel och stålborste får vardera lätt bort kalkbruk på egen hand.

Det måste vara något annat, även cement bör åtminstone ta lite stryk av ättika.

Är det bild två du försöker rengöra?
 
M
Om det är bild två så ser det inte ut som kallbruk, kallbruk i den tjockleken hade försvunnit av sig självt.

Och kostar inte en ny sån sten typ mindre än flaskorna med ättika? :)
 
Jag vill ta bort bruket, som jag tror är kalkbruk, som lagts på utöver cementen för att jämna till att det är ojämnt under.

Håller med om att det inte ser ut som kalkbruk överallt, ibland ser det ut som något annat.

Så här ser hydraulisk kalk grund ut. Ganska likt till färgen åtminstone.
 
  • En hög med gråbrunt kalkbruk på betonggolv nära en skottkärra och en blå presenning vid nattetid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa med tegelsteg och synliga cement- och bruksskikt, och rengöringsmedel till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Har gjort en del grejer med kalkbruk hemma och det löser garanterar upp sig i ättika iaf, även hydrauliskt bruk.

Cement och sånt har man väl utspädd saltpetersyra till tror jag.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.