Dags att bygga friggebod kanske? Här kan du testa dina kunskaper i ämnet:

Quiz: Har du koll på friggebodar? https://www.byggahus.se/quiz/111-har-du-koll-pa-friggebodar

I den här tråden kan du berätta om ditt resultat och diskutera quizet i största allmänhet.

Pågående konstruktion av friggebod, delvis täckt av byggplast, med byggmaterial och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av Nötegårdsgubbens bygge av bastustuga.
 
Fråga 7 har ju två rätta svar.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Tack! Nu är det bara ett svar som är rätt.
 
Jag raderade diskussion som avslöjar svar. :)
 
9/10 åkte dit på årtalet när den infördes.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Dålig faktakoll och begreppsförvirring i quizet, som vanligt. Felaktiga "rätta" svar.

Först borde klargöras vad som åsyftas med begreppet friggebod. Är det den bygglovsbefriade byggnad på max 15 kvm som nämns i PBL 9:4.3 så måste det anges. Begreppet "friggebod" finns inte i lagtexten.

Det finns inga bestämmelser om byggnadshöjd för "friggebodar", endast nockhöjd. Bygger man 3,0 meter i byggnadshöjd har man i de flesta fall alldeles för hög nockhöjd.

Frågan om när lov krävs är också galet formulerad.

Bättre faktakoll tack!
 
  • Gilla
xerbee
  • Laddar…
Det här är inte ett quiz för byråkrater i första hand, utan för vanliga människor. Till och med Boverket accepterar att vi kallar det friggebod och har en flik i sin navigering med det namnet.
 
  • Gilla
bruka och 2 till
  • Laddar…
Vill man ha ett kvalitetssäkrat quiz kan jag tipsa om högskoleprovet. ;)
 
M Majjijann skrev:
Dålig faktakoll och begreppsförvirring i quizet, som vanligt. Felaktiga "rätta" svar.

Först borde klargöras vad som åsyftas med begreppet friggebod. Är det den bygglovsbefriade byggnad på max 15 kvm som nämns i PBL 9:4.3 så måste det anges. Begreppet "friggebod" finns inte i lagtexten.

Det finns inga bestämmelser om byggnadshöjd för "friggebodar", endast nockhöjd. Bygger man 3,0 meter i byggnadshöjd har man i de flesta fall alldeles för hög nockhöjd.

Frågan om när lov krävs är också galet formulerad.

Bättre faktakoll tack!
Har du kollat de olika quiz Bo Siltberg gett här på BH. De är kontraindikatorer på ditt svepande påstående. Bara enstaka "konstiga" individer likt mig själv kan ha någon ingång till felaktigheter som kan diskuteras där.
 
Jag fick 9 av 10 rätt. Svarade fel på sista frågan, kände på mig att jag svarade fel när jag svarade, men jag förstår inte riktigt varför man inte får dra vvs till en frigga. Det måste väl vara upp till var en och bestämma det tycker jag. Resultatet blir ju bara att folk kissar i buskarna, det tror jag inte alla uppskattar.

Vi har alldeles för mycket regler här i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.