P
Har en fundering...
Om jag vill byta ut en stående 45x95 fururegel på 240cm mot en stålregel, vilka är de minsta måtten man kan komma undan med och fortfarande ha samma bärighet?
Behöver nåt som är så smalt som möjligt, typ två st 50x20x3mm efter varandra på längden (100x20) I samma riktning som regeln. Skulle det funka?
 
Jag tolkar din fråga som att du vill ersätta en 45x95 träregel med en stålprofil för att därigenom minska väggtjockleken med oförändrad bärförmåga. Det finns förstärkta stålreglar som kan användas till bärande väggar, men de är knappast mindre än 45x70.
Ser man det som ett rent teoretiskt problem så är det produkten av elasticitetsmodul och yttröghetsmoment, vanligen benämnt EI, som man skall jämföra. Då skulle ett VKR rör 50x30x4 kunna ersätta en 45x95 C 24 regel, om det orienteras så att 50 mm måttet motsvarar 95 mm på träregeln. Dessutom måste profilen stagas i den svagare riktningen. 60x40x4 är också tänkbart, fast då på andra hållet. Problemet är att det inte finns inte så många profiler att välja bland. Personligen tror jag att en mer framkomlig väg är att kombinera trä med K-plywood.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Om man bara jämför areatröghetsmoment och antar att regelavstånd med dina 45x95 är 600 mm så skulle en massiv plankvägg av samma material behöva ha en tjocklek 40 mm för att vara ge samma styvhet. Det är kostsamt att spara in på väggtjocklek eftersom förhållandet till styvheten är kubiskt.
 
  • Gilla
fahlis och 2 till
  • Laddar…
P
Tack för svar!
Jag skulle ev. behöva halvera en regel på längden för att klämma in en dörr just där, och funderar på om man kan ersätta den med en väldigt smal stålprofil på sidan om istället. Har hittat 50x20x3 och tänkte att man kan svetsa två sådana på längden, men inser att det nog blir för dålig stadga i och med att den är så smal. I och för sig så skulle den stå emot skorstensstocken på andra sidan så i den riktningen lär den väl inte bågna. Jag skulle också behöva svetsa i gängor I stålprofilen för att fästa karmen (stång med invändig gänga, svetsad i båda ändar) Blir lite väl mycket pyssel och ändå klen...
Kanske får tänka vidare...
 
Kan du lägga in bilder/ ritning?
Låter som att du krånglar till det
 
P
Haha, Ja jag inser själv att jag krånglar till det.
Men för att in nytt kök så som vi vill ha det så måste vi flytta en dörr ca 10 cm i sidled. Och då skulle den hamna precis där sista regeln i hjärtväggen utgår från skorstenen. Och då vill man ju inte att det ska bli vekt just där. Så därav funderingen.
Man vill ju veta hur man ska lösa ev. problem innan man börjar såga...
 
Om du vill gå vidare med detta problem eller när du tänkt färdigt, behöver du nog orientera oss mer om situationen.
 
P
Ja, jag funderar vidare... Är mycket nu. Inte minst på jobbet. Är där nu sedan 8 i morse på övertid... Så jag har inte riktigt tid att fördjupa mig även om jag skulle behöva. Återkommer...
Tackar så länge!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.