Gjorde en promenad runt huset nu när snön smält, och hittade den här skadan på grunden, som jag inte riktigt blir klok på. Skadan är ca 10x4 cm och ca 5 cm djup.
Skada på en husgrund med exponerade svarta plastbitar och omgivande småstenar, storlek cirka 10x4 cm och 5 cm djup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Materialet innanför putsen verkar vara någon form av korta bitar klippt svart plast. Jag undrar egentligen 3 saker

1. Vad är det här för material? Kan inte påminna mig om att jag sett något liknande. Huset är byggt på sent 60-tal.
2. Vad kan orsaka det här? Är det skadedjur som varit framme?
3. Vad gör man åt det hela? Fyller ut med puts?
 
P pehrs skrev:
Gjorde en promenad runt huset nu när snön smält, och hittade den här skadan på grunden, som jag inte riktigt blir klok på. Skadan är ca 10x4 cm och ca 5 cm djup.
[bild]
Materialet innanför putsen verkar vara någon form av korta bitar klippt svart plast. Jag undrar egentligen 3 saker

1. Vad är det här för material? Kan inte påminna mig om att jag sett något liknande. Huset är byggt på sent 60-tal.
2. Vad kan orsaka det här? Är det skadedjur som varit framme?
3. Vad gör man åt det hela? Fyller ut med puts?
Det ser ut som träullit!
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Efter lite grävande och undersökande så visar det sig att det är svärtade träflisor blandat med någon form av mörkt plastmaterial... Så någon form av träullit är det nog! Stort tack!

Då är bara frågan vad man gör åt det hela...

 
  • Svartfärgade träflisor och plastbitar på en träplanka, som misstänks vara träullit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P pehrs skrev:
Efter lite grävande och undersökande så visar det sig att det är svärtade träflisor blandat med någon form av mörkt plastmaterial... Så någon form av träullit är det nog! Stort tack!

Då är bara frågan vad man gör åt det hela...

[bild]
Jag hade krafsat bort en del singel sen lagat skadan med lagningsbruk.
Ganska enkelt gjort om man är lite händig. :)
 
P pehrs skrev:
Efter lite grävande och undersökande så visar det sig att det är svärtade träflisor blandat med någon form av mörkt plastmaterial... Så någon form av träullit är det nog! Stort tack!

Då är bara frågan vad man gör åt det hela...

[bild]
Detta har inget med Träullit att göra.
Ser ut som något "eget patent". Bör nog undersökas närmare
 
P pehrs skrev:
Efter lite grävande och undersökande så visar det sig att det är svärtade träflisor blandat med någon form av mörkt plastmaterial... Så någon form av träullit är det nog! Stort tack!

Då är bara frågan vad man gör åt det hela...

[bild]
Kan du krafsa bort singeln och ta några foton en bit ifrån?
Gärna lite info om huset också!
Byggår, stomme osv.
 
Här kommer några fler bilder på skadan efter att jag rensat bort lite singel. Den är större än jag först trodde.

Skadad husgrund från 60-talet med större erosion än väntat, synlig bland singel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skada på grundplatta från 60-talshus med synlig sprickbildning och borttaget singel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus från 60-talet med trästomme och skada vid grunden efter borttagen singel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset är byggt på sent 60-tal. Platta på mark, trästomme, tegeltak. Det skall enligt uppgift ha varit ett experiment med modulhus i trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.