tommib
Jag skulle mest bli sur för att grannen har fått godkänt på en ritning och sen ändrar förutsättningarna. Det är i mitt tycke inte ok.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Totala friggebodsytan får vara max 15kvm oberoende om det är en eller flera.

Totala bygglovsfria takytan (tex altantak) får vara max 15kvm oberoende om det är en eller flera.

[länk]

Takutsprånget på en friggebod får vara max 500mm annars räknas det in i friggebodens byggnadsarea.

[länk]

[länk]

[länk]
Så man räknar boytan plus ytan på takutsprånget om det sticker ut mer än 50 cm?
 
harry73
Ja men det spelar ingen roll om du inte godkände detta
 
Nånstans är väl problemet att grannen fått ett par meter mot gränsen som är lite undanskymd och där han kan ha osnyggt material, som en vedtrave. Om denna undanskymda plats ur ditt perspektiv är i ditt blickfång bör nog den frågan lösas. Antingen genom att grannen håller ordning eller du sätter exempelvis en syrenhäck.

Gör inte juridik av något ni borde kunna lösa själva.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
M
Oftast när det blir denna typen av konflikter så är det något annat bakomliggande. Jag menar, om min granne skulle sätta ett litet plåttak på 50cm på sin friggebod, inget jag skulle bry mig det minsta om. Har man en bra dialog med sin granne så behöver man inte ställa frågan på forumet hur man ska gå tillväga för att sätta P för en i mina ögon struntsak. Så frågan är vad som ligger bakom? Jag är helt seriös, inget trolleri, till 99% så är det något grannen har gjort eller brist på kommunikation som blir till förutfattade meningar. Det är ju inte direkt en 50m2 tillbyggnad utan bygglov som vi diskuterar här.
 
Alldeles oavsett om friggeboden idag är 10 eller 15 m2 så är det ju den ursprungliga byggnaden som grannen fått tillstånd att placera närmare tomtgräns än 4,5 m (2,5 m ) betyder inte det att han får bygga ut den och bygga närmare än det ursprungliga medgivandet. Det är avståndet från tomtgräns till närmaste del på friggeboden som ska vara 2,5 m i det här fallet.
 
F falken42 skrev:
Så man räknar boytan plus ytan på takutsprånget om det sticker ut mer än 50 cm?
Så som jag förstår det ingår takutsprånget i dessa 15kvm bygglovsfria ytan om takutsprånget är mer än 50cm.

Alltså om man bygger en friggebod som är 2*5m så får taket på ena långsidan sticka ut 1m, med andra ord kommer avståndet mellan takets ytterhörn vara max 3,5*6m, men om man bygger en friggebod som är 3*5m så kommer takets ytterhörn vara max 4*6m.

Om man vill ha ett takutsprång på 75cm runt om så kommer friggebodens ytterväggar ha måttet 1,5*3,5m alltså ca 5,25kvm.
 
Så här står det i Boverkets regler. Med byggnadsarea avses den area som en byggnad upptar på marken. Byggnadsarean kan beskrivas som en horisontalprojektion av byggnadens fasadliv omedelbart ovan sockeln eller andra överbyggnader som påverkar användbarheten av underliggande mark. Inte heller räknas taksprång (såvida det inte överstiger 0,5 m), Så i frågeställarens exempel så har han en gång gett sitt medgivande till att Friggeboden får stå 2.5 m från tomtgränsen med sockel eller vägg om inte takutsprånget är mer än 0,5 m. Är det exempelvis ett takutsprång på 0,7 m så är det den yttersta kanten på det som ska vara 2,5 m från tomtgräns. Vill nu grannen bygga ut ett tak för vedförråd som sticker ut en meter från huskroppen så måste han flytta hela Friggeboden 1 m för att det ska vara inom det medgivna avståndet till tomtgräns.
 
Även om grannen har gjort fel och byggt till för att kunna förvara ved så är den viktigaste frågan är hur du vill ha din kontakt med grannen. Hur mycket stör det? Bortsett från att han gjort mer än han får. Ta en diskussion med grannen håll en god ton hota inte med kommunen. Därefter knyter du näven i fickan och vet att du inte kommer hjälpa honom något mer. Men att anmäla det, det tycker jag inte är värt grannsämjan.
Även om det är surt att han inte gör som han lovat. Man måste välja sina strider!
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Jag skulle ockdå bli irriterad, han lägger ju uppenbart veden där för att själv slippa se den ... Jag skulle å andra sidan fundera på vad jag helst skulle vilja se: snyggt staplad ved eller en massa annan bråte Jag skulle dock påpeka till grannen att det är en avvikelse mot överenskommelsen och att du förväntar dig att det hela tiden hålls städat och snyggt - annars anmäler ska allt bort. Spela in samtalet på mobilen eller liknande (det är fullt lagligt att göra det utan att meddela: så länge en av de som är med i samtalet - t.ex. du - vet om att det spelas in då är det ok).
 
M Modig skrev:
Jag skulle ockdå bli irriterad, han lägger ju uppenbart veden där för att själv slippa se den ... Jag skulle å andra sidan fundera på vad jag helst skulle vilja se: snyggt staplad ved eller en massa annan bråte Jag skulle dock påpeka till grannen att det är en avvikelse mot överenskommelsen och att du förväntar dig att det hela tiden hålls städat och snyggt - annars anmäler ska allt bort. Spela in samtalet på mobilen eller liknande (det är fullt lagligt att göra det utan att meddela: så länge en av de som är med i samtalet - t.ex. du - vet om att det spelas in då är det ok).
Jag gillar inte att hota, för att få sin vilja igenom. Jag tror att det lätt får negativ effekt. Dock så håller jag med om att föra en diskussion
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Sitter och velar... Min åsikt är en åsna mellan två hötappar...

1.
Jag är mycket för att rätt ska vara rätt, vilket det i det här fallet kanske inte är. MEN, om vedförrådet inte syns från din sida, eller om det syns men är tillräckligt snyggt, och förutsatt att det inte utökas, så hade jag nog tyckt det var okej. Dock, snacka med grannen om det jag nämnde så att denne är införstådd med "förhållningsreglerna".
Jag hade nog föredragit ett välbyggt förråd med väggar och dörrar framför staplad ved, för även snyggt staplad ved kommer börja plockas av och bli mindre snyggt och mindre staplad...

2.
Du har varit juste och låtit grannen ställa boden nära din tomt och därigenom "givit" honom 2 extra meter tomt på sin sida boden, då kan han banne mig lägga veden på andra sidan.

Kan inte bestämma mig för vilken hötapp jag skulle välja just nu....
 
Varför ska folk så ofta ge råd som går ut på att hota? Hot är den sista utvägen. Man löser inga problen genom att blanda in hot i diskussionen. Inte konstigt att saker så ofta så snabbt eskalerar till något det inte behövde bli. Där resultatet blev 2 förbannade parter där problemen kvarstår eller bara bytt skepnad. Kanske är därför vi har så många grannfejder? Små problem som hade enkelt kunnat lösas om man inte satt igång å hotat med lagen det första man gör. Men är det en konflikt man vill ha så är det perfekt!
 
  • Gilla
Nannana och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
M Modig skrev:
han lägger ju uppenbart veden där för att själv slippa se den
Nja! Den är nog staplad på den sida av boden med bäst torkförhållanden.

För övrigt är det en stor risk att de båda grannarna vill väl, men "tänker" fel.
T.S. tänker -inte en plankstump närmre min tomt än 2,5m. Vedgrannen tänker -2,5m blir bra. tur att jag har en så vänlig granne. Då är det bara regnskyddet för veden kvar...

Eller också är det en eller två rättshaverister som bunkrar upp för strid. Vad vet jag?
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
B beqen skrev:
Grannen tycker väl att det är en bra placering för sin ved. Om du klagar kommer det bara resultera i att veden ligger där ändå, fast med fult plåttak/skydd/presenning istället och då borde det vara snyggare och bättre med de taket som byggs.
Staplad ved med ett plåttak mot en friggebod - öppna sidor åt tre håll - tycker jag inte räknas som "bod". Som sagt - påpekar du placeringen mot husväggen så flyttar han ut den från väggen. Alltså närmare din tomtgräns, lägger en sj-pall på marken, staplar veden och sen knyter fast plåttak/pressening....
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.