Klassisk arkitektur är inte bara ett utseende, utan en komposition av rum, mellanrum och funktioner som också följer ett klassiskt upplägg.
Vi har lärt oss detta genom att arbeta med många äldre byggnader och även ritat flera nya byggnader i äldre stil/utförande.
När man tittar på många av de "klassiska" hus som erbjuds på marknaden så är det väldigt ofta en sminkad gris. Dvs. en vanlig dussinvilla med lite dekorationer.
Mvh, Johan Engström, arkitekt - SAR/MSA, Innerstadens arkitekter AB
 
  • Gilla
PellePeps och 5 till
  • Laddar…
Jag hade backat garaget ett par meter för att få till rundningen på alla tre sidor på ett tydligt sätt. Sedan sänkt garaget ca 50cm för att det inte ska bli så dominerande på högersidan av fasaden.

Utöver det hade jag funderat på om man skulle placera barnens rum ovanpå garaget istället? När dom flugit hemifrån kan man lätt installera en trapp direkt från garaget och nyttja ytan till hobbyn.

Trappen i tornet är sådär, vagnsstyckena kommer bli synliga i fönstren vilket aldrig är snyggt, samt att trappor genom fönster intr känna lika trygga som ”vanliga” trappor.

Tornet skulle också kunna göras något större, på BV skulle köket med fördel kunna placeras i tornet, och varför inte ett badrum på övre plan då? Då är det samtidigt lättare att leka med takhöjder för att på så sätt få ett högre torn också än med en trapp som bestämmer vilplan efter våningsplan
 
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Byggnaden på trådens första bild är ritad i så kallad schweizerstil. Det är förvisso en tjusig vision, och roligt att TS är så kräsen i sitt arkitektuppdrag. Jag kan instämma i föregående inlägg om sminkad gris. Dessutom: Om man lyckas uppnå åsyftad gestalt på en standardtomt mitt bland alla (osminkade) "grisar" kommer detta hus att framstå som ett undanskyfflat fornminne. Lägger man ner så pass mycket kraft, tid och pengar på ett hus som visionen kommer att kosta förtjänar det ett solitärt AA-läge.

Konstruktiva alternativ -
1. Hitta genuina förlagor och leta efter bygglov. Förvånansvärt många ganska gamla byggen är dokumenterade i städernas arkiv, faktiskt ända tillbaka till 1700-talet. Detta är en guldgruva..
https://stockholmskallan.stockholm.se/sok/?q=byggnadsritning

2. På 1800-talet blev arkitektur en massartikel för en växande medelklass. Modellkataloger florerade. Flera husfabriker sålde - alldeles som idag - nyckelfärdiga kataloghus! Och från dessa företag lär finnas kataloger bevarade.
http://www.gavledraget.com/20000-kultur/nygatan-3forr-ulf-julf-n-vaino-h-barbro-e-och-goran-h/
https://sv.wikipedia.org/wiki/AB_Industribostäders_Patenterade_System

3. Var beredd på att detta blir dyrt att bygga, och ännu dyrare att bevara.
 
  • Gilla
skyisthelimit och 1 till
  • Laddar…
Den stil som finns i dessa äldre hus är omöjlig att uppnå om ett stort garage ska inbakas.
Man kan inte få allt. Jag skulle definitivt välja bort garaget, om det är viktigt att uppnå samma känsla som de äldre husen. Har själv byggt hus enligt äldre förlaga och vet att t.o.m. små detaljer kan förstöra den känsla man är ute efter. (Vi har själva byggt arkitektritat lösvirkeshus).
 
Varför inte bygga fullhöjd på garageporten (för 4,5 meters fordon), när du ändå håller på? Sedan kan du bygga hela den intilliggande bottenvåningen med samma höga (c:a 5 m) takhöjd. Härigenom får du till en helt plan övervåning över hela byggnadsarean. En bieffekt blir att man senare skulle KUNNA bygga ett invändigt loft över delar av bottenväningen. Det senare skulle underlättas av om man "råkat" placera ett vilplan på rätt höjd i trappan:)...
 
  • Gilla
Okvin
  • Laddar…
Jag vill inte trampa någon på tårna men helt estetiskt är arkitektens förslag rent förskräckligt. Var tvungen få det ur mig :(
 
  • Gilla
Ewerth
  • Laddar…
  • Gilla
BiggeTheKing och 2 till
  • Laddar…
Glädjande att någon försöker bygga något vackert. :)

Det finns många krav/önskemål att uppfylla. Det tuffa jobbet blir att välja vad som ska bort, för att få till en välavvägd helhet.

Att försöka trolla bort ett stort industrigarage i en förhållandevis liten klassicistisk villa hade jag nog ansett omöjligt innan idag, men de skisser som faktiskt presenterats har lyckats förvånansvärt väl. Vilket såklart inte innebär att det är perfekt och inte går att förbättra, men det visar att det faktiskt går.

Det ska bli spännande att se vad det till slut mynnar ut i!
 

Bästa svaret

Gammelnörden
Suddig skiss av husfasad med trappan i tornet och text som angiver olika höjdnivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av husritning med markerade mått, trappa i tornform, olika rum och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av en våningsplanlösning med rumsmarkeringar och möblering, utförd för hand och något suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klipp o klistrade lite utifrån befintliga ritningar. Blev lite snett, vint o suddigt men jag hoppas att man förstår och kan föreställa sig vad jag menar... Bara tänkt som idéer för att sätta igång fantasin, har inte räknat på om det går konstruktionsmässigt eller ekonomiskt mm...
Personligen gillar jag trappan i tornet och dom olika nivåerna, det gör att det känns lite som förr när det var lite hickomdickom med olika nivåer och inbyggda bänkar mm.
Gången i garaget är groventrén som önskades. Har vänt på klädgarderob och badrum i entréplan så får badrummet ett fönster och kan om man vill göras större än garderoben. På övervåningen ritade jag in ett gästrum istället för tv-rum eftersom det kanske byggs en hemmabio i den gigantiska källaren? Klämde ändå in en liten soffa och tv ifall om att. Har inte riktigt justerat väggen mellan sovrummen till vänster. Väggen mot gästrummet kan ha en rad små fönster uppe i takhöjd för att få in mer ljus.
Hoppas det kan bekräfta det befintliga förslaget som det riktigt bra eller ge idéer till förändringar.:)
 
  • Gilla
snart framme och 3 till
  • Laddar…
Hej. Bara en undran, är huset på bilden från Ronneby Brunnsparken? Fint hus och pampig stil, lycka till med projektet!
 
M MWM skrev:
Hej, Kul hus mitt förslag är att du gör ett lite högre torn, detmåste inte nödvändigtvis har fler våningar, om tornet börjar ett halvplan upp blir det också högre men detta är ett exempel:
[bild]
Lycka ill med projektet!
Hälsningar Magnus Wahlberg
Tack för förslag, engagemang och ritning!! :) Hedrande att få ditt första inlägg dessutom! :)

Just tornet är jag lite fundersam på hur det kommer att bedömas när man söker bygglov, det finns ju defakto inga "våningar i det", bara trappor (iaf enligt det förslag jag fått nu). Dock så har jag fått känslan att kommunen kommer att se på utsidan, fönster och placering och göra en bedömmning utifrån det och då tycker jag det förslaget du har känns som "tre våningar+vind", eller hur tänkte du när du skrev att tornet inte behöver fler våningar?

MVH
 
Johan Arkitekten Engström Johan Arkitekten Engström skrev:
Klassisk arkitektur är inte bara ett utseende, utan en komposition av rum, mellanrum och funktioner som också följer ett klassiskt upplägg.
Vi har lärt oss detta genom att arbeta med många äldre byggnader och även ritat flera nya byggnader i äldre stil/utförande.
När man tittar på många av de "klassiska" hus som erbjuds på marknaden så är det väldigt ofta en sminkad gris. Dvs. en vanlig dussinvilla med lite dekorationer.
Mvh, Johan Engström, arkitekt - SAR/MSA, Innerstadens arkitekter AB
Tack för feedback, lite fångar du nog upp min farhåga att detta blir två moderna huskroppar som man klämt in lite snickarglädje och ett torn på... (även om jag faktiskt inte tycker de har lyckats så illa som det låter), men sedan det väl en stor fråga om prioriteringar och kompromisser.

Sedan sätter ju detaljplanen en del begränsningar också, många äldre tornhus har jag delar som är tre våningar och vind/tak som ofta har högre vinkel än 45 grader. Inget av detta kan jag ju tyvärr genomföra, eller har du eller någon annan något kreativt upplägg som kan fungera?

Sedan skall jag väl säga att även om jag exteriört vill ha ett utseende så vill jag kanske inte ha planlösning och interiör enligt samma stil/tidsperiod, där vill jag ju ha en del öppna planlösningar för kök osv. Tror du att detta ställer till det för mig exteriört?

Finns det något du direkt vill ändra på eller känner du att detta är bara att börja om från början enligt din mening?
 
Många här har påpekat att det är svårt med garage och att det inte alls passar eller fungerar. Jag håller med om att det är svårt och inte kommer att vara till någon "fördel", men som ex. Krille4 post visar så finns det kreativa lösningar (även om just det var på ett modernt hus) och jag har sett riktigt snygga garageportar som inte alls ser ut som garageportar, med vackert liggande träpaneler som stämmer överens med huset i övrigt och fönster etc. Dvs. det ser i princip ut som en vanlig husfasad.

Just garagebiten är skitviktigt för mig och den ligger nog högre på priolistan än att få till "det perfekta" utseendet i exakt rätt stil med alla detaljer från rätt årtal. Så rent krasst skulle jag nog säga att om det inte går att få till något som är nog bra (vilket såklart varierar från person till person) så kanske jag får anpassa fasaden till något som passar till garaget.
Min förhoppning är dock att det skall gå att kombinera och jag ser mer utmaningen på planlösningssidan i detta läge än exteriör design.

Löser jag bara planslösningen så hoppas jag kunna återkomma med snygga förslag i färg där man gjort en bra lösning på fasader som inkluderar även garage.
 
Ricky Marsén Ricky Marsén skrev:
Hej. Bara en undran, är huset på bilden från Ronneby Brunnsparken? Fint hus och pampig stil, lycka till med projektet!
Det stämmer! Det postades lite mer info om huset tidigare i tråden och jag har för mig att det även finns info på wikipedia.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
[bild] [bild] [bild]
Klipp o klistrade lite utifrån befintliga ritningar. Blev lite snett, vint o suddigt men jag hoppas att man förstår och kan föreställa sig vad jag menar... Bara tänkt som idéer för att sätta igång fantasin, har inte räknat på om det går konstruktionsmässigt eller ekonomiskt mm...
Personligen gillar jag trappan i tornet och dom olika nivåerna, det gör att det känns lite som förr när det var lite hickomdickom med olika nivåer och inbyggda bänkar mm.
Gången i garaget är groventrén som önskades. Har vänt på klädgarderob och badrum i entréplan så får badrummet ett fönster och kan om man vill göras större än garderoben. På övervåningen ritade jag in ett gästrum istället för tv-rum eftersom det kanske byggs en hemmabio i den gigantiska källaren? Klämde ändå in en liten soffa och tv ifall om att. Har inte riktigt justerat väggen mellan sovrummen till vänster. Väggen mot gästrummet kan ha en rad små fönster uppe i takhöjd för att få in mer ljus.
Hoppas det kan bekräfta det befintliga förslaget som det riktigt bra eller ge idéer till förändringar.:)
Wow! Tack. Gillar särskillt(!) förslag med ändring av tak/fasad/torn (sydost ritningen)! Jag vet inte riktigt hur du bar dig åt och om det fungerar i praktiken, men du verkar ha fått till min efterlängtade 360 graders utsikt från tornet samtidigt som det helt klart borde gå in under "två våningar+vind" (möjligen me reservation för taklutning på vinden)!

Här blir det lite olika höjder på tak och fönster och blev lite fundersam på det? Vad tänker andra här om det och gillar Ni detta förslag bättre än "orginalet"?

Jag tror jag vill behålla det lilla allrummet på ovanvåningen och hellre ha ett (extra) gästrum i källaren. Då kanske vuxna och barn kan se på tv samtidigt på olika plan (eller spela spel eller vad man nu vill göra).

Vill man inte hellre ha garderoben nära ytterdörren (och även ljusinsläpp från fönster)? Så tänkte jag, men uppskattar verkligen andra/nya tankar.

Slutligen; "hickomdickom", det är norrifrån va? ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.