Jeg har været i rodekassen på arbejdet for at finde gamle säkringar (derfor der er flere forskellige mærker) og har samlet en ny elcentral - men eftersom jeg normalt arbejder i DK efter dansk standard, vil jeg lige høre om der er noget der ikke er OK efter svensk standard :)

Se bort fra "pinltholderen"(?) (den svarta) i bunden.. Jeg bestilte centralen og dom har skickat mig den forkerte længd - ny er på väg.

Den er samlet ligesom man gør i DK med 6mm2
til bimätarne fra säkringarne er det 2.5mm2
grupperne er distribuerede aht den bedste spredning af vanlig kontinuerlig last og ikke maxeffekt.

Er der svenske "best practice" ift hur kablerne skal komme ind i den, eller får jeg bore huller i toppen og bunden som jeg vil?


link til større bild: https://i.imgur.com/VynOV79.jpg


VynOV79.jpg
 
tommib
Inga problem med den centralen som jag ser det (förutom att det rycker lite i OCD-nerven av blandningen av märken)

Den är kanske lite rörig med tanke på multipla JFB vilket kan betraktas som en säkerhetsrisk eftersom det ökar oddsen för en felkoppling.

Jag tror inte att det finns någon särskild best practice för att gå in med kablar mer än att man gör det just från topp och botten (eller bakifrån).
 
  • Gilla
fromDKtoSE
  • Laddar…
tommib
Ah, nu såg jag en grej....
Det är vanskligt att blanda apparater av olika fabrikat på en fasskena. Längst ner till höger ser man en liten glipa mellan skenan och säkringen. Frågan är om det är fullgod kontakt i säkringen då.
 
  • Gilla
fromDKtoSE
  • Laddar…

Bästa svaret

Det ser ut som om alla N-plintar är förbundna med varandra. Det kan de inte vara för då kommer inte JFBerna att fungera. Låt JFB1 mata N-plinten uppe till höger och JFB2 den i nederkant. N-plinten upp till vänster kan användas som inkommande N, för ev grupper utanför JFBer.

Vad har du förbundit PE-plintarna med för kabel? Det borde vara en RK6 där.

Sedan har du byggt från höger till vänster, JFBn sitter till höger om alla dvärgar. Det är ok men lite ovanligt. Vi brukar bygga från vänster i höger.

Mitt i detta sitter en huvudbrytare som ser väldigt malplacerad ut. Den borde i ditt fall sitta längst till höger på raden.
 
  • Gilla
fromDKtoSE
  • Laddar…
tommib
Ah, de grejerna tänkte jag inte ens på.
 
tommib tommib skrev:
Ah, nu såg jag en grej....
Det är vanskligt att blanda apparater av olika fabrikat på en fasskena. Längst ner till höger ser man en liten glipa mellan skenan och säkringen. Frågan är om det är fullgod kontakt i säkringen då.
Ja, det er en ting jeg har funderet på, men om jeg kigger i de andre säkringar, ser det bare ud som om at der i bunden er mere kapsling och om man jämfører så meget man nu kan fra botten, har dom fuld kontakt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det ser ut som om alla N-plintar är förbundna med varandra. Det kan de inte vara för då kommer inte JFBerna att fungera. Låt JFB1 mata N-plinten uppe till höger och JFB2 den i nederkant. N-plinten upp till vänster kan användas som inkommande N, för ev grupper utanför JFBer.

Vad har du förbundit PE-plintarna med för kabel? Det borde vara en RK6 där.

Sedan har du byggt från höger till vänster, JFBn sitter till höger om alla dvärgar. Det är ok men lite ovanligt. Vi brukar bygga från vänster i höger.

Mitt i detta sitter en huvudbrytare som ser väldigt malplacerad ut. Den borde i ditt fall sitta längst till höger på raden.
Haha.. ja det har du da fuldstændig ret i.. jeg fik først JFBerna og de andre schneider tingene efter jeg havde trukket kabler og havde til at begynde med kun regnet med 1 - men da der var to i rodekassen, tænkte jeg at det ville være godt at dele kök og badrum på hver sin..
Jeg regnede med at alle grupper skulle være bag JFBeren. - Hvilken anledning skulle der være for at lade være? Det enda kabel jeg har i jorden til garagen skulle (jf tidligere ägare) være kapslet i rør og armering jordet.

PE er 2.5mm2 - plejer at være OK i DK i de fleste fall - blev ændret for ikke så længe siden, men jeg har ikke noget 6mm2. Får fat i noget og bytter!

Vi plejer også at bygge fra venstre til højre, men pasformen på de GE og AEG sikringer i den Hager kasse er så dårlig, så om jeg bygger den "som man bør" er det meget svært at montere kapslingen uden at skule presse og hive. Det er lidt svært at forklare uden at man ser det..

i DK bruger man ikke hovedafbryder, så jeg vidste ikke om det betød noget og var ren visuelt. Jeg flytter den til højre.

Tak Bo!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.