Hejsan.

Fick hem en ny spis igår, misstänker att den är felkopplad från fabrik.
Spisen använder sig av 3 x 230v
Varför är stift 3 tomt?
Känns som det inte kommer bli rätt om jag går efter kopplingsschemat.
Det är en induktionsspis det gäller.
Jag har visat bilderna för flera elektriker och dom tyckte också det såg skumt ut.

Nån som har nån ide?
 
  • Elanslutningar inuti en induktionsspis med numrerade stift där stift 3 saknar kabelanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett med kopplingsscheman för induktionsspis visande olika elektriska kretsar och terminalnummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är en 230V-spis som hos oss kan kopplas enfas eller tvåfas med nolla. Trefasalternativet använder bara två faser, plint 3 är bara en möjlighet att parkera en ledare/fas som spisen inte använder.
 
  • Gilla
Bossebrus
  • Laddar…
Tack för svaret! Bara att skicka tillbaka då antar jag.
4 och 5 är bryggade i alla kopplingar, på min sitter den bara på 5an.
 
Nej inget att skicka tillbaka du får bara i princip något liknande hur du än söker och inget fel eller problem med vad du visar här. Följ schemat och lägg bygeln 4-5 sen anslut två eller tre faser till 1-2-3 där 3 inte har någon funktion mer än vad Fotografen skrev som en möjlig tom anslutning för en överbliven ledare.

Sök lite på forum och läs med fördel "Spisbibeln" av Bo Siltberg.
 
Byglarna på 5 är en packe av 3-4 stycken, man använder så många som behövs.
 
Den är märkt med 20A, det är ju inget alternativ.
Men tror ni det kommer bli problem att köra på 2 x 16A eller bör det palla med?
 
Det beror mer på matlagningsvanor än märkeffekt.
 
Claes Sörmland
Siemens alla spisar verkar vara för 20A. Jag anslöt min 3x16A och inga problem så här efter några månader.
 
B berget80 skrev:
Den är märkt med 20A, det är ju inget alternativ.
Men tror ni det kommer bli problem att köra på 2 x 16A eller bör det palla med?
Det blir inga problem med 16 A om du så skulle köra matlagning kontinuerligt 24/7. Det skulle det sannolikt inte bli med 10 A heller men då formellt fel med överlastad säkring vissa perioder dvs den skulle inte lösa ut men så ska man inte medvetet göra.

Märkningen 20 A hör nog pss formellt ihop med intervallet för spänningen som börjar på 220 V.
 
Har du packat upp den och kört igång än? Detta är en spis med en fas till ugnsdelen och en fas till plattorna/zonerna. Vi har tidigare haft detta uppe och det är alltså så att effekten är begränsad om du köra fler än 2 kokzoner. Då skickar den runt effekten mellan zonerna och du kommer inte kunna brassa på för fullt. Det är svårt att veta innan, det syns ju inte utanpå att denna är sådan variant. Om du kan, kolla med ÅF om att få en riktig (2 fas till zonerna och en till ugnen)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jo jag har tyvärr kört igång den.
Så två zoner går alltså att maxa samtidigt?
Får prova att köra lite avancerad matlagning så får jag se om det blir att funka. :)

Tusen tack till alla som har svarat!
 
Du har blivit blåst. Packa in spisen och åk tillbaka till butiken. Detta är ingen spis för Sverige. En fullstor spis ska kunna kopplas in på tre faser och ha en märkeffekt på 10-11 kW. Märkligt hur svårt detta kan vara för spistillverkare idag.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Fast skulle den funka bättre i nåt annat land?
Även om jag kör på 20A så räcker det ju inte till med två faser.

Jag kopplar ur skräpet igen och returnerar den.
Nån som har tips på en bra spis som verkligen använder 3 faser?
Gärna från tretti.se där jag köpte nuvarande så slipper jag returkostnad på 395:- .
 
Redigerat:
torbeno länkar till en ovan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.