Hej,
Vänder mig till expertisen för råd. Vi dränerade runt huset i höstas och mina förhoppningar att bara behöva lägga ny matta 2 meter ut från huset grusades rätt snabbt när de började åka runt med grävmaskinen :)
Nu till min fråga, jorden, som är rätt sandig, är ju den samma som tidigare. Behöver man ändå lägga anläggningsjord innan gräsmatterullarna eller kan man lägga rullarna direkt på befintlig jord när man rensat på småsten?

Nydränerad mark runt hus med sandig jord och småstenar, redo för trädgårdsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar!
 
Jag skulle rensa på sten och jämna till och sen lägga rullarna på det där. Ev fylla på med ny anläggningsjord om du har svackor.
Jag hade även vältat av allt både före och efter att rullarna har lagts för att minimera risken för ev ”luftfickor”.
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Tack för svar! Nu klurar jag på om jag ska så istället. Om det är samma jord sedan tidigare, där det växte gräs. Kan man då chansa på att jämna till, ta bort stenarna som kom upp när de grävde och sen så frön? Jorden känns rätt sandigt men ändå "jordig"
 
Klart att det går. Allt hänger ju på vilken nivå på gräsmattan du eftersträvar.
Om jag skulle ha sått gräs istället för att rulla så skulle jag ha lagt på ett lager fin matjord ovanpå detta blandat med gräsfrön i och sedan packat till det med en vält.
 
C CIW skrev:
Klart att det går. Allt hänger ju på vilken nivå på gräsmattan du eftersträvar.
Om jag skulle ha sått gräs istället för att rulla så skulle jag ha lagt på ett lager fin matjord ovanpå detta blandat med gräsfrön i och sedan packat till det med en vält.
Tack för svar! Du menar att man blandar fröna i jorden innan man lägger ut den?
 
W williamspäron skrev:
Tack för svar! Du menar att man blandar fröna i jorden innan man lägger ut den?

Luckra upp det översta skiktet, typ 2-3cm med typ en räfsa, sen sprider du ut fröna så jämt du kan. Köp eller låna en handhållen centrifugalspridare, den underlättar arbetet. Den kan du även ha för att sprida gödning med sen. Sist av allt vältar du ner dom i jorden. Viktigt att dom får bra kontakt med jorden. Se till att hålla ytan fuktig första 2-3 veckorna. Lycka till :)
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Om man har röjt runt med tunga grävmaskiner så är marken kompakterad. Du behöver så fräsa upp så djupt du kan för att lufta jorden. Dock måste den sedan kompakteras lagom igen(!), för annars sätter den sig. Antingen väntat du då en vinter eller så välter du den med belastad vält.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.