Jag har hört sägas att ett IKEA-kök blir ungefär lika dyrt som ett "lyxigare" kök ifall man inte monterar det själv utan låter byggfirman göra det. Är det någon som har åsikter om detta?
 
T
Sätta ihop skåpen kan man göra enkelt själv, en chimpans klarar av det och inte tar det lång tid heller.

Sen kan du lämna monteringen till hantverkare för en "billig" peng.
 
tack för kommentarerna!
 
Hon som skrivit den där artikeln kan ju inte vara riktigt i verkligheten.. Vilka priser hon hänvisar till! Bara 4 meter rakt kök ju.. hur kan det någonsin gå på 350000??

/ Fredrik
 
FreSve skrev:
Hon som skrivit den där artikeln kan ju inte vara riktigt i verkligheten.. Vilka priser hon hänvisar till! Bara 4 meter rakt kök ju.. hur kan det någonsin gå på 350000??

/ Fredrik
Det här ingår i hennes pris: "räknat på stommar och luckor för bänk och väggskåp, bänkskivor, vitvaror och montering"
Bara vitvarorna från lyxtillverkare kan glatt äta upp en stor del av summan. Kylskåp från Amana t.e.x går loss på en ca 50 000kr
Sedan var det stenskiva och då är det ju inte heller budgetvarianten av stenskivan.

En extravagant blandare kan lätt gå loss på minst 10 000kr etc

 
Jag tycker artikeln fokuserar mer på prisskillnader än på vad ett kök kostar. När en side-by-side kyl på ungefär samma volym och ismaskin för krossad is och isbitar i dörren kostar mellan 12.000 och 150.000 förstår man ju att det kan bli skillnader. Jag hade nog kunnat få ikeaköket på 4 meter att kosta en halv miljon också, om någon bad mig fixa det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.